Hoe kunnen we helpen?

< Alle onderwerpen
Print

SERP Features: wat zijn dat?

Hoe verleid je met SERP features jouw websitebezoeker?

Google biedt een aantal mogelijkheden om jouw website zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren in de zoekresultaten. Ja, ook zónder dat je ervoor moet betalen! Eerder zocht je iets op internet door een zoekwoord in te typen en kreeg je de resultaten te zien. Naast organische zoekresultaten (resultaten waarvoor niet betaald wordt) waren de gesponsorde – ofwel betaalde – resultaten van Google Ads zichtbaar.

Wie nu een zoekopdracht uitvoert, ziet een aantal extra manieren waarop zoekresultaten opvallen of er wordt via datzelfde resultaat extra informatie verschaft. Dit worden SERP features genoemd. 

De betekenis van SERP...

SERP staat voor Search Engine Results Page. De SERP is niets meer of minder dan de pagina met resultaten van jouw zoekopdracht.

SERP features Rich Snippets SEO Joque Communication

Wat zijn SERP features en rich snippets?

SERP features zijn een soort extra’s die je aan de zoekresultaten toevoegt. Zoekresultaten kunnen SERP features ook verdienen. Met deze features worden de zoekresultaten ‘rijker’ gemaakt. We noemen ze ook in vakjargon rich snippets. Het Engelse ‘rich’ betekent ‘rijk’. Een ‘snippet’ is een kort fragment. Een rich snippet wil zeggen dat er een verrijkt fragment in de zoekresultaten wordt getoond.

Hoe krijg je een SERP feature?

Als jij een webpagina hebt die heel goed uitlegt wat bijvoorbeeld ‘zoekmachinemarketing’ betekent en er wordt veel op geklikt dan ‘herkent’ Google dit als een pagina die waardevolle informatie biedt over dit onderwerp. Google kan dan besluiten om een fragment uit deze pagina rechtstreeks in de zoekresultaten te tonen. Je kan enkele van deze features ook toevoegen met structured data markup. In een volgend artikel zal ik op dit onderwerp verder ingaan. Of lees alvast het artikel: Website klaar? Optimaliseren maar! 

Wat is het doel van een SERP feature?

Waarom gebruikt Google SERP-features? De doelstelling van Google is om internetgebruikers zo goed mogelijk antwoord te geven op hun zoekvragen. En met hulp van specifieke SERP features vindt de gebruiker sneller en eenvoudiger wat hij/zij zoekt. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je direct in de zoekresultaten contactinformatie ziet of dat de vraag die je in de zoekmachine stelt direct wordt beantwoord. Een bekende vorm hiervan is de knowledge graph. Google bijvoorbeeld Michelle Obama eens… Links in het zoekvenster verschijnt dan een vak met wetenswaardigheden over haar. 

Google heeft deze features bedacht met het doel om er zelf beter van te worden. Omdat – daar komt het weer – het primaire doel (en bestaansrecht!) van Google is om zoekvragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Doet Google dit namelijk niet meer zo goed, dan verliest Google zijn wereldwijde positie als nummer één zoekmachine en worden Bing, Yahoo of een andere zoekmachine ineens de belangrijkste aanbieders.

Welke SERP features zijn er?

Featured snippets

Featured snippets zijn voor de meeste mensen waarschijnlijk wel de bekendste en ze zijn ontzettend handig! Dit zijn rechtstreeks antwoorden op een vraag die Google via de zoekresultaten laat zien. Bij de opdracht ‘cake bakken’ krijg je bijvoorbeeld direct recepten te zien. Google zoekt en toont – naar hun inzicht – het beste antwoord op jouw vraag. Hiervoor wordt een tekstdeel gebruikt van de door Google gekozen site. Met andere woorden: je krijgt de informatie al te zien van de site die je als gebruiker anders waarschijnlijk ook als eerste had aangeklikt om te lezen. Erg handig voor gebruikers, maar misschien wat minder handig voor de website die de featured snippet krijgt. De kans is namelijk aanwezig dat de bezoeker al heeft gekregen wat hij/zij zocht en niet meer naar de website doorklikt.

Knowledge card

Een knowledge card is een zeer handige en concrete SERP feature. Voor de meeste sites is deze echter niet heel relevant. Een knowledgde card geeft concreet antwoord op een duidelijke vraag. Bijvoorbeeld: hoeveel centimeter een inch is. Je ziet de berekening en het antwoord dan direct in een kader boven de reguliere zoekresultaten. Knowledge cards kunnen aangemaakt worden bij elke concrete vraag/antwoord-structuur. Zie ze als een eenvoudigere versie van een featured snippet.

Knowledge panel

Heb je een knowledge panel als SERP feature? Dan is dat echt een behoorlijke prestatie en een teken dat jouw website een hoge domeinautoriteit heeft. Een knowledge panel is een soort XXL-versie van een knowledge card. Dit panel geeft uitgebreide, feitelijke antwoorden op een vraag of onderwerp. Vaak betreft het statistieken. Hoewel ze geen monopolie hebben op knowledge panels, zijn het vaak de écht grote websites die hiermee scoren. Zoek je bijvoorbeeld op een stad, dan krijg je demografische data van Wikipedia te zien in een knowledge panel. 

Site links

Site links kunnen een bijzonder waardevolle SERP feature zijn. Bij een relevante zoekopdracht kunnen bij geselecteerde sites namelijk extra links worden weergegeven. Het resultaat is vergelijkbaar met het opgeven van site links in Google Ads: onder het zoekresultaat zie je extra links naar andere relevante pagina’s van dezelfde website.

Top stories

Een vermelding in top stories kan je een enorme boost in websiteverkeer opleveren. Bij zeer veel zoekopdrachten laat Google de beste artikelen in een carrousel bovenaan de zoekresultaten zien. Hier vind je geregeld artikelen en blogs van grote (nieuws)sites. Het is echter erg lastig om als kleinere partij hiertussen te komen. Gebeurt het wel, dan betekent dit dat jouw publicatie als toonaangevend wordt gezien binnen het onderwerp. Vaak betreft het verhalen met nieuwswaarde. Een vermelding in top stories kan ervoor zorgen dat je publicatie viraal gaat.

Image packs

Een image pack is een verzameling foto’s die worden vertoond in een carrousel. Een image pack kan op elke plek binnen de zoekresultaten terugkomen. Dus ook onderaan. Het kan erg interessant zijn voor producten of als je visuele communicatiemiddelen maakt of prachtige behangsoorten verkoopt. Het is een extra methode om bezoekers naar je website te krijgen. Het pack wordt namelijk getoond aan gebruikers die niet specifiek op afbeeldingen via Google Images zoeken, maar uiteindelijk dus wél via jouw afbeeldingen op je website terecht kunnen komen! Ook als je met je pagina niet op de eerste pagina van de zoekresultaten staat, kun je hier met een image pack wel supergoed opvallen!

Video thumbnails

Thumbnails zijn zeer waardevol voor video’s. Met een video thumbnail kan in de zoekresultaten informatie over een video worden getoond. Denk aan een voorvertoning van de video zelf met een afbeelding. Maar er wordt ook informatie getoond over onderwerp en duur van de video. Thumbnails zijn niet per definitie de SERP features die je heel veel traffic naar je eigen website opleveren. De thumbnails linken veelal naar het platform waarop de video wordt gehost. De meeste websites hosten deze niet zelf maar op Youtube. Toch is het een hele mooie manier om aandacht op je content te vestigen. Zeker voor platforms die veel content in videovorm aanbieden, is dit een uitstekende manier om gevonden te worden in de zoekmachines. 

Tweetsbox

Een zoekmachine als Google wil natuurlijk graag deelnemen aan trending topics. Daarom ging Google een aantal jaren geleden een partnerschap aan met Twitter. De Tweetsbox is een SERP feature die de meest trending tweets weergeeft. Dit betekent dat er veel virals en breaking news content in wordt weergegeven. Grote nieuwsmedia, virale sites en celebrities met veel volgers worden er regelmatig in getoond. De meeste websites zullen daarom niet snel terug te vinden zijn in een tweetsbox. Gebeurt dit wel, dan weet je dat je viraal aan het gaan bent.

People also ask

Wanneer je begint met het typen van zoekvragen laat Google zoeksuggesties zien. Nu heeft Google er een wat uitgebreidere SERP feature van gemaakt. Naast dat je nu suggesties kunt zien, laat de zoekmachine ook gerelateerde zoekvragen zien. Is jouw zoekvraag bv ‘Wat eet een Panda?’ laat Google ook de volgende vragen zien ‘Zijn Panda’s vleeseters?’ of ‘Wat vinden Panda’s het lekkerste?’. 

Knowledge_Graph_SERP_features_article_Joque_Communication
Een knowledge graph van Michelle Obama
Sitelinks_SERP_features_Rich_Snippets_Joque_Communication

Hoe krijg je SERP features?

Wat natuurlijk iedereen wil weten, is: hoe krijg je die SERP features dan? Zoals nogal veel zaken bij Google is ook dit niet bepaald duidelijk. Je kunt eigenlijk geen SERP features forceren. Er is geen vast recept voor het verkrijgen hiervan. De grootste kans maakt je door zo goed mogelijke content aan te bieden. Blijf inzetten op kwaliteit en zorg ervoor dat je dit op goede, gestructureerde wijze aanbiedt.

Wil je meer weten over het verkrijgen van SERP-features: bekijk dan de tutorial ‘How to find and steal featured Snippets‘ van Ahrefs eens op Youtube

Onderstaande afbeelding laat je een compleet overzicht van de verschillende SERP-features zien:

Naamloos 1

 

Heeft dit artikel je meer inzicht gegeven? Deel het met anderen en laten we samen onze kennis verder 'verrijken'! Het wordt gewaardeerd!

Joke van der Mast
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Wilt je weten wat Joque Communication voor joúw bedrijf kan bereiken?

Maak een afspraak en deel jouw ambities!

Ik heb interesse in:

Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. Beloofd!

Vorige SEO: 7 voordelen en nadelen
Inhoudsopgave