Hoe kunnen we helpen?

< Alle onderwerpen
Print

Structured data markup?

Wat is structured data markup?

Structured data markup begrijpen

Structured data markup? Huh? Wat is dat? Laat ik maar direct beginnen met een voorbeeld: bekijk afbeelding 1 eens. Waarschijnlijk zie jij meteen dat dit een webpagina is met verschillende blogartikelen. Er is een titel zichtbaar en als je verder klikt naar het blogartikel, dan zie je op die pagina wie de auteur is en op welke datum de blog is gepubliceerd en op welke website. 

Een zoekmachine begrijpt het verschil niet tussen een tekst voor een product of een blogartikel. Als wij mensen een foto zien op internet, dan begrijpen wij wel dat dit geen tekst is maar een afbeelding. Google ziet het verschil niet tussen een foto of tekst. Daarom bestaat structured data: met structured data vertellen wij Google waar een tekst, afbeelding of webpagina over gaat.

 

Wat is structured data mark-up, rich snippets, Joque Communication
Afbeelding 1

Structured data markup is codetaal

Structured data markup is een codetaal. De code is in een specifiek format geschreven en heeft eigen een vocabulaire. Het is een taal die zoekmachines begrijpen. Deze taal vind je in Schema.org. Met dit Schema-vocabulaire kun je webpagina’s en content markeren (‘mark-up’). Zo help je zoekmachines om de aangeboden informatie te begrijpen. Je moet wel de juiste markeringstaal aanbieden zoals JSON-ld. Dit is een code in Javascript.

Zodra je JSON-ld-codes implementeert maak je aan zoekmachines bijvoorbeeld het volgende duidelijk(er):
“Deze webpagina bevat een artikel. De titel is ‘Wat is structured data mark-up?’ De auteur is Joke van der Mast en het artikel is gepubliceerd op 8 januari 2022 via https://joquecommunication.nl/wat-is-structured-data-markup/.

Waarom zou je structured data markup gebruiken?

Structured data is héél erg goed voor jouw SEO of zoekmachineoptimalisatie. Maar: je kunt hiermee geen hogere posities bereiken in Google. Het voordeel ervan is dat, mits je deze codes goed gebruikt, je wel aantrekkelijk zoekresultaat presenteert. Hiermee kun je de internetgebruiker tot een klik naar jouw website verleiden.

Dat aantrekkelijke zoekresultaat worden ‘verrijkte zoekresultaten‘ genoemd. Het wil zeggen dat het standaard zoekresultaat extra informatie bevat die direct zichtbaar is op de zoekresultatenpagina (of SERP = search engine result page).

Structured data maakt het mogelijk dat zoekmachines jouw content tonen op de meest aantrekkelijke wijze. Deze verrijkte zoekresultaten of ‘rich results’ trekken de aandacht: het zijn de drogistengapers anno nu. Ik noem ze ook wel de ‘rode lopers’ naar jouw website. En: ze zijn klikbaar! Dat is toch geweldig.

Onthoudt dat alleen die klik is niet genoeg is. Zodra de bezoeker op jouw websitepagina komt, moet je die wel content bieden met een hoge informatiewaarde, zodat de bezoeker op de pagina blijft en verder gaat snuffelen in jouw digitale ‘winkel’ en misschien ook weer (vaker) terugkomt.

Afbeelding 2: voorbeeld van verrijkte zoekresultaten

Als je afbeelding 2 bekijkt zie je recepten staan een knowledge graph over kaas en zoekvragen (FAQ’s) die meteen in de SERP beantwoord worden… Dat is te danken aan het gebruik van structured data.

De SEO specialist schrijft zelf deze codetaal

Je begrijpt dat het voor veel bedrijven erg interessant is om op deze manier in de zoekresultaten te verschijnen. Tools als RankMath SEO bieden standaard de optie aan om verrijkte resultaten op een gemakkelijke wijze te realiseren. Maar dit zijn slechts basis-verrijkingen. Hiermee onderscheid je je nog niet van je concurrentie. Een SEO-specialist schrijft deze codetaal zelf en voegt er nog veel meer informatie aan toe, zoals ‘main entity off page’, ‘brand’, ‘award’, ‘geo-data’ (goed voor lokale SEO), de Google knowledge graph van het bedrijf zelf ter bevestiging, ‘review’, ‘service’, etc. 

Zolang de richtlijnen van Schema.org maar gevolgd worden. Maar het ligt aan de zoekmachines zelf of ze de informatie gaan gebruiken. De SEO specialist kan het alleen maar zo goed en duidelijk mogelijk aan ze presenteren. Mijn ervaring is dat het vaak lukt én dat het écht heel veel verschil maakt ten opzichte van je concurrenten! 

En het aller-, allermooiste is: je kunt jouw belangrijkste zoekwoorden pok toevoegen aan deze data! (zie voorbeeld hiernaast). Dat is een dubbele bevestiging aan Google dat jouw webpagina helemaal in het teken staat van dat specifieke zoekwoord.

Voorbeeld structured data mark-up

Waar pas je structured data markup toe?

Structured data kan toegepast worden:

  • Op elke websitepagina: aan elke websitepagina kan een eigen stuk custom geschreven schema worden toegevoegd door middel van de plugin Schema & Structured data mark-up for WP and AMP. 
  • Foto’s worden per pagina voorzien met custom geschreven structured data via de EXIF-files.

Types van rich results

Wat voor bedrijf je ook hebt: voor elk bedrijf biedt Schema.org verschillende types verrijkte resultaten. Als je bijvoorbeeld een receptenwebsite hebt dan gebruik je het @type ‘Recipe’. Voor boeken gebruik je @type ‘Books’ en voor video’s @type ‘Video’. Enfin, je begrijpt hem wel. Elk contenttype heeft een eigen @type zoals Schema.org dat noemt. Hieronder vind je er nog meer:

 

  • Products: hiermee zet je een product in de zoekresultaten voorzien van prijs, klantwaarderingen, review en een foto.
  • Local Business: hiermee vertel je de zoekmachines dat je een lokaal bedrijf bent. Erg belangrijk aspect bij lokale SEO! Bekijk ook het voorbeeld hieronder. 
  • ProfessionalService: geschikt voor een dienstverlenend bedrijf.
  • Vacature: met ‘JobPosting’ laat je een vacature rechtstreeks in de zoekresultaten zien. Maar Google neemt de vacature dan ook op in Google Jobs! En dat kost je helemaal niets.
  • FAQ: beantwoord veel gestelde vragen rechtstreeks in de zoekresultaten. Pikt Google de jouwe eruit dan staat er ook direct de URL bij én je staat bovenaan in de zoekresultaten!
  • Knowledge Graph panel: dit blok ken je wel. Het is een informatieblok dat verschijnt bij het intikken van een zoekopdracht. Het blok bevat informatie over dat specifieke zoekresultaat zoals in mijn voorbeeld over kaas. 
  • HowTo: dit @type maakt werkinstructies zichtbaar (werkt op dit moment alleen nog op mobiel!). 
  • En zo zijn er nog veel meer voorbeelden…!
FAQ snippet, blog wat is structured data markup, Joque Communication
Voorbeeld van een FAQ-snippet in de SERP's
Local pack resultaten in Google door structured data
Voorbeeld van Google local pack

Werkt structured data markup ook op mobiele toestellen?

Ja! Structured data werkt op alle toestellen: mobiel, tablet of desktop. Je kunt zelfs stellen dat vooral voor mobiel gebruik de resultaten van structured data het meest zichtbaar zijn. Voor Google telt immers: mobile first. 

Als de pagina aan de standaardeisen van Google voldoet dan kun je via structured data een ticket kopen of een restaurant boeken. Maar let op: de codes moeten wel voldoen aan de eisen die Google stelt! Is er iets verkeert, dan krijgt je via Google Search Console vanzelf een melding dat de code niet geparseerd kan worden. Zo loop je geen risico dat de pagina ‘gediskwalificeerd’ wordt. 

Geavanceerde structured data markup: JSON-ld

JSON-ld is een ‘markup’ taal gebaseerd op de programmeertaal ‘Javascript’. JSON-ld maakt het toevoegen van structured data een stuk makkelijker. 

Ben je niet thuis in het schrijven van codes, dan kan Schema.org implementeren erg griezelig zijn. Gelukkig bieden SEO-tools als Yoast SEO en Rankmath (ik ben zelf een fan van RankMath vanwege de meerdere professionele mogelijkheden die de tool biedt) oplossingen. Hoe dan? Bij het instellen van de tools doorloopt het programma met jou een aantal stappen. Hier kun je in gewone-mensen-taal jouw informatie kwijt, die de tools dan omzetten naar JSON-ld en vanzelf implementeren in de broncode. 

Wil je meer waarde uit structured data halen? Vraag dan een SEO-specialist of deze een uitgebreide versie voor je kan schrijven en implementeren in de website.

Let erop dat per websitepagina de JSON-ld-coderingen aangepast moeten worden aan die betreffende pagina! Gebruik je een SEO-tool dan gebeurt dat automatisch.

Heb je via de genoemde SEO-tools de basisinformatie in de broncode gezet (zoekmachines als Google lezen alleen de broncode!) dan kun je nog op elke pagina de custom-JSON-ld toevoegen. Beide zullen elkaar niet bijten in SEO-opzicht; alleen maar aanvullen. 

Conclusie

Structured data is jouw ‘geheime’ middel om de zoekresultaten – ten opzichte van de concurrentie – aantrekkelijker te presenteren. Je weet nu ook dat je er nog veel uit kunt halen, als je custom structured data toepast. Het zorgt niet voor betere rankings, maar kan de internetgebruiker nét dat extra zetje geven om jouw website te bezoeken en niet die van een ander. Je valt in elk geval positief op.

Toepassing van structured data geeft geen garantie dat zoekmachines het ook oppikken, maar in de meeste gevallen gebeurt dit wel.

Het voordeel is dat men direct op deze verrijkte zoekresultaten kan doorklikken. Maar alleen die klik is niet genoeg. De webpagina moet voldoen aan de belofte die jij uitspreekt in de zoekresultaten. Als men jouw webpagina bezoekt, moet men hoge kwaliteit content vinden. Dat voorkomt dat er meteen wordt terug geklikt naar de zoekresultaten, waardoor de bounce ratio laag blijft. Een hoge bounce ratio wil je namelijk vermijden, omdat dit slecht is voor jouw rankings. Een hoge bounce is een signaal aan Google dat de pagina niet interessant is en dat heeft nadelige gevolgen voor website SEO.  

Als SEO-specialist denk ik in al deze opzichten met jou mee. 

 

Heeft dit artikel je meer inzicht gegeven? Deel het met anderen en laten we samen onze kennis verder 'verrijken'! Of ben je nieuwsgierig geworden naar déze SEO-er? Neem dan via het formulier gewoon contact met mij op!

Joke van der Mast
Facebook
Twitter
LinkedIn

Wilt je weten wat Joque Communication voor joúw bedrijf kan bereiken?

Maak een afspraak en deel jouw ambities!

Ik heb interesse in:

Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. 

Inhoudsopgave