SEO teksten: geoptimaliseerde teksten voor zoekmachines én mensen!

SEO teksten: wanneer start je ermee?

Bij voorkeur wordt er tijdens de bouw van een nieuwe website al nagedacht over SEO teksten. Maar heb jij je website al ‘af’ dan kan deze nog altijd achteraf geoptimaliseerd worden met voor zoekmachines geoptimaliseerde tekst. Het optimaliseren voor de SERP’s is namelijk nooit af: het is een continu proces van verbeteren. 

Scoor in Google met SEO teksten

Dankzij een SEO tekst wordt jouw website vindbaar op specifieke zoekwoorden die voor het bedrijf van belang zijn. Ik start ik met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek naar ‘short tail’ en ‘long tail’ zoekwoorden. Korte zoekwoorden – de ‘shorttails –  zijn korte zoekwoorden waarop veel concurrentie zit zoals ‘sportschool’. Het wordt dan lastiger om hoger te scoren op dit woord in de zoekresultaten. Daarom onderzoek ik ook de langere zoektermen – de ‘longtails’ – zoals ‘de beste sportschool van Weert voor bodybuilders’. Bij mensen die deze langere zoekterm gebruiken is de kans op conversie het grootst! 

SEO_teksten_SEO_teksten_laten_schrijven_Joque_Communication

Om tot geoptimaliseerde SEO teksten te komen worden vijf stappen gevolgd:

Wat is het tarief voor SEO teksten schrijven?

Het tarief bestaat uit twee gedeelten:
1. Zoekwoordenonderzoek: de prijs van het onderzoek is afhankelijk van hoe diep je als bedrijf wilt gaan (hoeveel product- of  dienstenpagina’s komen er en in hoeveel talen?). Het zoekwoordenonderzoek is de ruggengraad van jouw website. Reken op een prijs vanaf € 750,00 ex. BTW

2. Het schrijven van webpagina’s: dit gebeurt op basis van de focus-zoekwoorden uit de analyse. Het uurtarief voor SEO-teksten schrijven is € 85,00 ex. BTW. Vaak spreek ik een tarief per webpagina af. 

1

Zoekwoordenonderzoek

Bij het zoekwoorden-onderzoek bekijk ik op welke zoekwoorden jouw website al scoort en wat er nog beter kan. Ook betrek ik in het onderzoek de woorden waarop je nog meer gevonden wilt worden en waarop je nu nog weinig of geen bezoekers trekt.  

2

Doel en doelgroep 

Voor welke fase in de klantreis is de tekst bestemd? Wat wil je dat de lezer doet op een bepaalde pagina? En hoe leidt de tekst de bezoeker naar dat doel toe. De tekst bevat woorden die de doelgroep zelf gebruikt en men moet zichzelf erin herkennen. 

3

SEO teksten schrijven

Hands on en schrijven maar. Een geoptimaliseerde tekst vraagt naast kennis van zoekwoorden, ook kennis van on-page optimalisatie. Uitgangspunt is dat de tekst voor een mens bestemd is. En dus blijft die ‘mens’ (jouw klant dus) centraal staan! 

4

Optimaliseren tekst

Bij het schrijven van websiteteksten worden meteen de teksten voor de meta-descriptions, de focus zoekwoorden en de html-kopregels aangeleverd. Geen tijd om dit zelf in te laten lopen: ook dit kan Joque Communication voor je verzorgen.  

5

Websitetekst promoten

De website is nu echt áf. De pagina’s kunnen gepubliceerd worden. Omdat de tekst-structuur de online marketing funnel volgt kun je de pagina ook als landingspagina gebruiken bij de promotie ervan. 

Met SEO teksten scoor je in de zoekresultaten op jouw belangrijkste zoekwoorden!

Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. 

M3 Makelaardij werkt al enkele jaren samen met Joque Communication. Joke realiseert copy voor onze verkoopbrochureteksten. Dit zijn meestal teksten voor high-end woningen. Ze weet een pand tot leven te brengen en verschillende doelgroepen aan te spreken. Dat haar teksten verschil maken merken wij aan reacties van klanten én kijkers. Dat zien wij ook terug via onze analyse-tools op Funda.

Roger Nelissen, directeur M3 Makelaardij Tweet

Websiteteksten schrijf je voor jouw doelgroep, niet voor Google

Laat ik even iets uit de wereld helpen: Google houdt niet van tekst die specifiek voor zoekmachines is geschreven. Google wordt ook jouw klant niet; een mens wel! Google wil alleen dat jouw tekst zo goed mogelijk aansluit bij de vráág van de gebruiker. En dat moet ook jouw doel zijn! Het uitgangspunt van een tekst voor de website is daarom om een goed antwoord geven op de zoekvraag van jouw doelgroep. Bezoeker blij, Google blij en jij blij met jouw (potentiële) klant!

Wie is jouw doelgroep, wat zoeken ze en welke woorden gebruiken zij?
Die vragen vormen het startpunt van de tekst. 

 

Doel van de SEO website teksten

Wat is het doel van de tekst? Wat wil je dat een bezoeker doet als hij op de pagina komt? Je wilt dat de tekst de bezoeker tot actie aanzet. 
Welke actie je van een bezoeker verwacht moet je wel duidelijk maken via de tekst maar ook het design helpt daarbij! Wat wil je bereiken met de webpagina?

  • Een product of dienst kopen?
  • Een offerte aanvragen?
  • Een afspraak maken?
  • Aanmelden voor je nieuwsbrief of evenement?
  • Een antwoord vinden op zijn zoekvraag?

Websitetekst klaar? Optimaliseren maar!

Via het dashboard van de website vindt daarna verdere optimalisatie plaats: de URL, het broodkruimelspoor, de meta-titel en metabeschrijving. De zoekresultaten worden verrijkt met snippets. Via HTML-codes wordt aan Google doorgegeven welke kop de belangrijkste op de pagina is (de H1-code). Hier zijn zoekwoorden in verwerkt. Daarna geven de subkoppen (H2 t/m H6) aan Google een samenvatting van de tekst door. Dan is Google in staat jouw tekst goed te ‘begrijpen’ en te indexeren. Door interne links en ankerteksten wordt de vindbaarheid van de zoekterm verstrekt. Je geeft met links kracht door aan de belangrijkste pagina’s.

Kortom, nadat de tekst is geschreven moet er in de website zelf nog op diverse vlakken aan SEO-optimalisatie gewerkt. 

Blog: Website klaar? Optimaliseren maar!

Tekstrealisatie websites

Joque Communication realiseert en optimaliseert teksten voor het internet. Je krijgt een duidelijk document waarop alle voor zoekmachines belangrijke tekst-aspecten zijn aangegeven.
Jouw marketeer of webbeheerder kan hiermee zelf aan de slag kan of je laat het aan mij over om de on-page optimalisatie uit te voeren.

 

Wil jij weten of jouw website up-to-date is wat betreft zoekmachine optimalisatie? Lees ook meer over diepgaande SEO-analyses.