SEO teksten: geoptimaliseerde teksten voor Google én mensen.

SEO teksten zijn nodig om te kunnen scoren in Google

Over SEO teksten wordt bij voorkeur nagedacht vóór de bouw van een nieuwe website. Onderdeel van SEO copywriting is een zoekwoordenonderzoek. Dit is hét fundament voor een optimale websitestructuur voor Google, bezoekers én scorende teksten. Aan de SEO tekst worden relevante zoekwoorden met een hoge potentie toegevoegd. De tekst bevat synoniemen en (latent-)semantische zoekwoorden, zodat jouw websitepagina’s ook op deze woorden scoren.

Heb jij je website al ‘af’? Ook dan kun je de tekst nog voor SEO laten herschrijven. Zoekmachineoptimalisatie is namelijk niet iets dat je eenmalig doet: het is een continu proces van analyseren en bijstellen. Dat geldt ook websiteteksten! Is jouw website al in de lucht? Mis geen kansen en laat je tekst herschrijven op basis van SEO!

SEO_teksten_SEO_teksten_laten_schrijven_Joque_Communication

Wat kost SEO teksten schrijven?

Het tarief bestaat uit twee gedeelten:
1. Zoekwoordenonderzoek: dit is de belangrijkste ruggengraad van jouw website. Het tarief van een zoekwoordenonderzoek is afhankelijk van hoeveel websitepagina’s er zijn of moeten komen. Naast veelbelovende zoektermen en zoekvragen, maakt het een duidelijke websitestructuur zichtbaar voor zowel zoekmachines als gebruikers. 

2. Het schrijven van webpagina’s: dit gebeurt op basis van de gevonden zoekwoorden en zoekvragen met veelbelovende zoekvolumes. Het uurtarief ligt op € 85,00 exclusief BTW. Vaak spreek ik een tarief per pagina af. 

SEO copywriting volgt 5 stappen:

1

Zoekwoordenonderzoek

Tijdens het zoekwoordenonderzoek wordt bekeken op welke zoekwoorden jouw website al scoort. Belangrijker nog is het onderzoeken van kansrijke zoekwoorden, waarop de website nog niet scoort in de SERP’s.

2

Doel en doelgroep 

Voor welke doelgroep en fase in de klantreis is de tekst bestemd? Wat wil je dat de lezer doet op die pagina? Hoe leidt de tekst de bezoeker naar dat doel toe? De tekst bevat ’taal’ en woorden waarin de doelgroep zichzelf herkent. 

3

SEO teksten schrijven

Hands on aan de slag!  Tekst voor zoekmachines vraagt, naast schrijf-vaardigheden, om kennis van on-page SEO. Hiermee wordt direct rekening gehouden tijdens het schrijven van tekst en metaomschrijvingen.

4

Optimaliseren tekst

Bij het schrijven van websiteteksten wordt op  keyword stuffing, keyword proximity, semantiek, ambigu woordgebruik, zoekintentie, alinealengte, lengte van SEO-titel… en nog meer belangrijke SEO-punten gelet. 

5

Websitetekst promoten

De website is nu echt áf. De pagina’s kunnen gepubliceerd worden. Omdat de tekst-structuur de online marketing funnel volgt, kan de pagina ook als landingspagina ingezet worden bij de promotie van ervan. 

Met SEO teksten scoor je in de zoekresultaten op belangrijke zoekwoorden!

Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. 

SEO abonnement, seo diensten, seo pakket

Websiteteksten schrijf je voor mensen, niet voor Google

Laat ik even iets uit de wereld helpen: Google houdt niet van tekst die specifiek voor zoekmachines is geschreven. Google wordt jouw klant niet; een mens wel! Google wil alleen dat jouw tekst zo goed mogelijk aansluit bij de zoekvraag van de diens gebruiker. Het uitgangspunt van een tekst voor een website is, om een goed antwoord geven op die zoekvraag van jouw doelgroepen. Bezoeker blij, Google blij en jij blij met jouw (potentiële) klant!

Wie is jouw doelgroep, welke informatie zoeken zij en welke zoekwoorden worden gebruikt? Die vragen zijn het startpunt bij SEO copywriting. 

 

Tekstrealisatie voor websites

Joque Communication realiseert en optimaliseert teksten voor het internet. Schrijf ik alleen de tekst dan krijg je een duidelijk document waarin alle belangrijke tekst-aspecten voor zoekmachines zijn aangegeven. Jouw marketeer of webbouwer kan hiermee aan de slag met SEO of je laat het aan mij over om de on-page en/of off-page SEO optimalisatie uit te voeren.

Wil jij weten of jouw website up-to-date is wat betreft zoekmachine optimalisatie? Lees meer over SEO-analyses.

Doel van SEO websiteteksten

Wat is het doel van de tekst? Allereerst moet de doelgroep van de SEO tekst worden bepaald. Dan volgt de vraag ‘Wat wil je dat een bezoeker doet als deze op de pagina komt?’ Een pagina moet de bezoeker tot actie uitnodigen. 
Welke actie dat is, moet je wel duidelijk maken. Design helpt hier ook bij!

Wat wil jij bereiken met jouw webpagina’s?

  • Een product of dienst kopen?
  • Een offerte aanvragen?
  • Een afspraak maken?
  • Aanmelden voor je nieuwsbrief of evenement?
  • Een antwoord vinden op zijn zoekvraag?

Gebruik 'shorttail' en 'longtail' zoekwoorden...

Gericht op het doel van de pagina, worden short- en longtail zoektermen toegepast. Het zoekwoordenonderzoek kijkt daarom naar ‘short tail‘ én ‘long tail‘ zoekwoorden. Korte zoekwoorden – de ‘short tails’ –  zijn zoekwoorden waarop veel concurrentie zit, zoals ‘sportschool’. Door de hoge concurrentie is het lastig om snel hoog te scoren op dit woord. Bij langere zoektermen – de ‘long tails’ – zoals ‘de beste sportschool Weert voor bodybuilders’, is de conversiekans het hoogst! SEO copywriting maakt een website daarom vindbaar op alle relevante zoekwoorden die voor het bedrijf belangrijk zijn. 

Websitetekst klaar? Optimaliseren maar!

Via het cms vindt verdere zoekmachine optimalisatie plaats: de URL, het broodkruimelspoor, de meta-titel en een pakkende metaomschrijving. De zoekresultaten worden verrijkt met structured data mark-up voor rich snippets. Door interne links en strategische ankerteksten toe te passen, wordt de vindbaarheid van de zoekterm verstrekt. Je geeft met deze links direct scoringskracht door aan de belangrijkste pagina’s.  

Nadat de SEO copy is geschreven, moet er in de website zelf dus nog op diverse vlakken aan SEO-optimalisatie worden gedaan.  

Bekijk ook de SEO-abonnementen.

Joke schrijft al enkele jaren onze online brochureteksten voor onze high-end woningen die in de verkoop staan. We merken dat die teksten onze doelgroep aanspreken en enthousiasmeren voor het maken van een afspraak.

Roger Nelissen, M3 Makelaardij Roermond Tweet