Na een zoekvragen- en zoekwoordenonderzoek begint het schrijven van de SEO-tekst. Die moet naast de belangrijkste zoekwoorden ook synoniemen, varianten en semantiek bevatten. Hierdoor zullen jouw webpagina’s goed gaan scoren in de organische resultaten van Google. Het is verstandig om bij de ontwikkeling van een nieuwe website direct na te denken over SEO-geoptimaliseerde websiteteksten.
“Is jouw website al een tijdje online en rankt deze niet of niet goed genoeg? Laat dan de tekst herschrijven. Zoekmachineoptimalisatie is namelijk geen eenmalige taak: het is een continu proces van analyseren en bijstellen. Dit geldt ook voor websiteteksten!
Het tarief bestaat uit drie gedeelten:
1. Zoekvragen- en zoekwoordenonderzoek:
zoekvragen en zoekwoorden onderzoeken kost € 85 per uur.
2. Schrijven van webpagina’s:
het tarief voor een landingspagina start bij € 165 per pagina.
3. Pagina SEO-optimalisatie:
gemiddeld is dit € 100 per pagina inclusief het schrijven van structured data.
“Ik wil een korte tekst voor mijn website, want mensen lezen niet.” Dat hoor ik veel ondernemers zeggen… Helaas, hoe minder tekst (of andere vormen van content) je webpagina bevat, hoe kleiner je kansen zijn om goed te ranken in Google.
En mensen lezen wel! Zolang de inhoud van je webpagina biedt wat zij zoeken! Daarvoor moet een webtekst aan bepaalde eisen voldoen.
Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor.
Zoekwoordenonderzoek
Tijdens het zoekwoordenonderzoek wordt bekeken op welke zoekwoorden jouw website al scoort. Belangrijker nog is het onderzoeken van veelbelovende zoekwoorden waarop de website nog niet scoort in de zoekresultaten.
Doel en doelgroep
Voor welke doelgroep en fase in de klantreis is de tekst bestemd? Wat is het doel van de pagina? Hoe leidt de tekst de bezoeker naar dat doel toe? De tekst bevat ’taal’ en woorden waarin de doelgroep zichzelf herkent en beantwoord de SEO-tekst de vraag goed?
SEO-teksten schrijven
Hands-on aan de slag! Tekst voor zoekmachines vraagt, naast schrijfvaardigheden, om kennis van on-page SEO. Hiermee wordt al rekening gehouden tijdens het schrijven van de tekst. Er wordt ook een pakkende meta-description en een SEO-titel per pagina geschreven
Optimaliseren van teksten
Er wordt gelet op het gebruik van interne en externe links, zoekintentie, alinealengte, lengte van de title tag en nog meer belangrijke SEO-punten die een webpagina laten ranken. Als de pagina in de site is geplaatst, wordt deze via het dashboard nog verder geoptimaliseerd.
Websitetekst promoten
De website is nu echt áf. Na een laatste controle kunnen de pagina’s gepubliceerd worden.
Wat is het doel van de tekst? Allereerst moet de doelgroep van de SEO-tekst worden bepaald. Dan volgt de vraag ‘Wat wil je dat een bezoeker doet als deze op de pagina komt?’ Een pagina moet de bezoeker tot actie uitnodigen. Het opstellen van een buyer persona helpt enorm! Welke wil je dat er wordt uitgevoerd? Dat moet je wel duidelijk maken in de tekst. Goed webdesign helpt hier ook bij!
Wat wil jij bereiken met jouw webpagina’s?
Via het cms vindt verdere zoekmachineoptimalisatie plaats: er wordt een zoekmachinevriendelijke URL opgesteld, een duidelijk broodkruimelspoor uitgezet en relevante interne links toegevoegd. De webpagina’s worden verder verrijkt met structured data mark-up voor rich snippets. Door interne links en strategische ankerteksten toe te passen, wordt de vindbaarheid van de zoekterm verstrekt.
Nadat de SEO-copy is geschreven, moet er in de website zelf dus nog op diverse vlakken aan SEO-paginaoptimalisatie worden gedaan.
SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. SEO zorgt ervoor dat een website hoger in Google gaat ranken. Als je SEO-teksten (ofwel SEO-content) schrijft, dan schrijf je dat met als doel om beter vindbaar te worden in zoekmachines. En vindbaar word je door zoekwoorden te gebruiken! Het doel van Google is om de gebruikers altijd de meest relevante zoekresultaten over een specifiek onderwerp te tonen, passende bij de zoekintentie. Voldoe jij aan dat doel door de juiste zoekwoorden in je teksten toe te passen en door inhoudelijke goede informatie te bieden aan je bezoekers, dan waardeert Google jouw website met een hogere positie! Goede SEO-teksten voldoen aan de Google-richtlijnen: H.E.E.A.T.
Lees meer over de 5 fasen van teksten schrijven voor Google.
Zoekwoorden zijn verantwoordelijk voor de organische vindbaarheid in Google (dit zijn de ‘gratis’ zoekresultaten in plaats van de betaalde Google advertenties). SEO-tekst wordt geschreven volgens de ‘denkwijze’ van een zoekmachine. Op SEO-basis geschreven teksten volgen een bepaalde structuur. Naast zoektermen zijn HTML-kopjes (meta data) belangrijk, want die vertellen exact Google waar de pagina over gaat. Google scant en indexeert namelijk eerst die kopjes ofwel headers! Maar ook het schrijven van pakkende meta-beschrijvingen verdient de volle aandacht, want dat zijn jouw verleiders in de zoekresultaten! Goede SEO-teksten schrijven omvat daarom véél meer dan alleen een tekst produceren!
Lees in de kennisbank meer bruikbare tips en gerelateerde artikelen over SEO-teksten schrijven of lees: ‘hoe schrijf ik zelf een SEO tekst of tekst voor Google.
Laat ik even iets uit de wereld helpen: Google houdt niet van tekst die specifiek voor zoekmachines is geschreven. Google wordt jouw klant niet; een mens wel! Google wil alleen dat jouw tekst zo goed mogelijk aansluit bij de zoekvraag van de diens gebruiker. Het uitgangspunt van een tekst voor een website is, om een goed antwoord geven op die zoekvraag van jouw doelgroepen. Potentiële klanten blij, Google blij en jij blij met jouw (potentiële) klant!
Wie is jouw doelgroep, welke informatie zoeken zij en welke zoekwoorden worden gebruikt? Allround zoekmachine-experts weten hoe zij die zoektermen moeten vinden, hoe zij die moeten interpreteren en kunnen strategische SEO-content schrijven die gaat scoren in Google.
Een SEO-specialist is niet meteen een SEO-tekstschrijver. Een SEO-specialist weet wel waaraan een tekst moet voldoen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij/zij direct een goede schrijver is. Andersom kan wel: een SEO-tekstschrijver hoeft niet direct een allround SEO-expert te zijn. Joque Communication is naast online SEO-consultant en zoekmachineoptimalisatie- specialist ook SEO-tekstschrijver en realiseert en optimaliseert teksten voor het internet. Schrijf ik als SEO-tekstschrijver alleen voor jou een tekst, dan krijg je een duidelijk document waarin alle belangrijke tekstaspecten voor zoekmachines zijn aangegeven. Jouw marketeer of webbouwer kan hiermee aan de slag. Daarna kun je ervoor kiezen om iemand anders de on-page en/of off-page SEO-optimalisaties uit te laten voeren of je laat het aan mij over.
Wil jij weten of jouw website up-to-date is wat betreft zoekmachineoptimalisatie? Lees meer over SEO-analyses.
Een zoekwoordenanalyse kijkt naar zowel ‘short tail‘ én ‘long tail‘ zoekwoorden. Korte zoekwoorden – de ‘short tails’ – zijn korte zoekwoorden (van één of twee woorden) waarop veel concurrentie zit, zoals ‘sportschool’. Door de hoge concurrentie is het lastig om snel hoog te scoren op dit woord. Hier zitten wel vaak de hoge zoekvolumes. Bij langere zoektermen – de ‘long tails’ – zoals ‘de beste sportschool Weert voor bodybuilders’, zitten lagere zoekvolumes, maar daar is de conversiekans vaak wel het grootst! Een goede SEO-tekst maakt een website vindbaar op alle relevante zoekwoorden die voor het bedrijf belangrijk zijn. Lees hier meer over in het artikel: longform content; wat kun je hier allemaal mee doen?
Hogere posities in Google behalen begint met het vinden van de vragen die je doelgroep stelt via de zoekmachine en welke zoekwoorden zij daarbij gebruiken. De zoekvragen ga je vervolgens beantwoorden met behulp van de zoekwoorden via je SEO-teksten. Een zoekwoordenonderzoek maakt ook de beste websitestructuur zichtbaar: waarbij het belangrijkste zoekwoord worden toegepast in een zoekmachinevriendelijke URL. Bij een SEO-analyse is een onderzoek naar zoekwoorden inclusief.
Tijdens het zoekwoordenonderzoek wordt ook gekeken naar gerelateerde zoekwoorden en varianten, synoniemen en naar de semantiek door middel van semantische en latent-semantische zoekwoorden (LSI-zoekwoorden) per ‘hoofdzoekwoord’. Tijdens het schrijven wordt er ook gelet op NLP-taalgebruik (natural language processing). Hiervoor gebruik ik SEO-content tools als SEOsurfer en Jasper.AI, maar ook andere AI-tools als Perplexity en ChatGPT om goede SEO-teksten te schrijven.
Een SEO-titel wordt ook wel meta-title genoemd en is de eerste regel die je in de zoekresultaten ziet.
Een meta-omschrijving (ook wel meta-beschrijving of meta description genoemd) is de beschrijving van de pagina die onder de SEO-titel staat in de zoekresultaten. Een pakkende meta-omschrijving bevat de belangrijkste zoekwoorden, laat zien waar de pagina over gaat, meldt jouw Unique Selling Points (USP’s) en heeft een call-to-action. Denk goed na over wat je in beide elementen zet, want de ruimte hiervoor is beperkt. Een SEO-titel kan 50 tot 60 karakter bevatten en een meta-description 150-160 karakters. Alles wat langer is, wordt namelijk niet zichtbaar in de organische zoekresultaten! Het is belangrijk dat je de juiste zoekwoorden toepast in beide elementen om je organische vindbaarheid te optimaliseren.
Ook het toevoegen van een goede alt-tekst aan afbeeldingen verhoogt de SEO-score van je webpagina. Als alle deze belangrijke elementen in orde zijn helpt het om hoger in Google te komen.
Zoekmachines zoals Google geven de voorkeur aan URL’s (adres van een webpagina) die de inhoud van de pagina weerspiegelen. Zoekmachinevriendelijke URL’s bevatten het belangrijkste keyword. Deze URL’s zijn gemakkelijker te begrijpen en onthouden door bezoekers. Duidelijke URL’s verhogen de klikfrequentie (CTR; click through rate) omdat ze gebruikers aanmoedigen om door te klikken in zoekresultaten. Korte en beschrijvende URL’s worden gemakkelijker gedeeld op sociale media.
Google’s H.E.E.A.T. is een uitbreiding van het bekende E-E-A-T-concept, wat staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (Ervaring, Expertise, Autoriteit, Betrouwbaarheid). H.E.E.A.T. voegt sinds 2024 een extra dimensie toe door te focussen op Helpfulness (behulpzaamheid) als essentieel criterium voor het beoordelen van de kwaliteit van content. Google gebruikt deze principes als een richtlijn om de kwaliteit en betrouwbaarheid van content te beoordelen. Door de toevoeging van “Helpfulness” benadrukt Google nog sterker dat content niet alleen correct en betrouwbaar moet zijn, maar ook bruikbaar en gericht op het vervullen van de behoeften van gebruikers.