Hoe kunnen we helpen?

< Alle onderwerpen
Print

SEO: 7 voordelen en nadelen

SEO uitbesteden: 7 voordelen en nadelen

Voordelen van zoekmachineoptimalisatie uitbesteden zijn: 

  1. Jouw website wordt (beter) gevonden door je doelgroepen op de voor jouw bedrijf belangrijke zoekwoorden.
  2. Welke zoekwoorden realiseren de meeste conversies op? Continue monitoring leveren quick wins én langdurig resultaat op.
  3. Focus je niet alleen op shorttail zoekwoorden (= een enkel zoekwoord) met hoge zoekvolumes. Door gebruik te maken van longtail zoekwoorden (3+ zoekwoorden) die lagere zoekvolumes hebben trek je koopbereide websitebezoekers aan.
  4. Door tijd en energie te investeren in zoekmachineoptimalisatie blijf je jouw concurrent online voor.
  5. Je hebt geen extra advertentiekosten voor Google Ads.
  6. Bezoekers die je krijgt – doordat je jouw website voor de zoekmachines is geoptimaliseerd – heb je zelf verdiend door erin te investeren.
  7. Als je je on-page en off-page SEO goed op orde houdt, dan raak je een verdiende posities nooit kwijt.

Nadelen van zoekmachineoptimalisatie uitbesteden zijn:

  1. Zoekmachineoptimalisatie is een langdurig proces; ook als je dit uitbesteedt.
  2. Optimalisatie voor zoekmachines is niet ‘gratis’; het vraagt ook om investering qua tijd en budget.
  3. Het optimaliseren voor zoekmachines blijft een continu proces en is nooit ‘af’; morgen kan Google weer wat anders doen namelijk of is jouw concurrent weer net iets beter. 
  4. De prestaties van jouw website dien je dus regelmatig te monitoren en bij te sturen om effect te behouden.
  5. Dat geldt niet alleen qua prestaties van de zoekwoorden, maar ook van de technische aspecten die van invloed zijn op zoekmachineoptimalisatie.
  6. Jouw website scoort domeinautoriteit door middel van linkbuilding; ook dit is een strategisch en langdurig proces dat ook veel aandacht vergt. 
  7. Zoekmachineoptimalisatie vraagt toch wel enigszins technisch inzicht van jouw website.

SEO is meer dan tekst optimaliseren

Zoekmachineoptimalisatie kan heel diep gaan en vraagt in dat geval om specifieke kennis. Met alleen de juiste zoekwoorden, gerelateerde zoekwoorden, zoekwoordvarianten en semantisch taalgebruik toepassen ben je er nog niet. Als je de basiselementen als meta title, title tag, meta description, broodkruimelspoor, H1 t/m H6-koppen (de headings) en het toepassen van Alt-tags aan afbeeldingen onder de knie hebt, dan heb je wel al een goed begin gemaakt! Daarna gaat pas het echt spannend worden. Je vraagt je natuurlijk af of het de moeite waard is om hierin te investeren qua kennis, moeite en tijd. 

Investeren in SEO: is het het waard?

In mijn optiek is het het zeker waard! Uiteraard, anders zou ik dit niet doen. Maar waarom vind ik het zo waardevol voor jouw bedrijf? Ook jouw (lokale) concurrenten gaan steeds meer de waarde van SEO inzien! En ook al heb je nu mooie positie in de SERP’s (=zoekmachinepagina’s), dan kan dat morgen ineens heel anders zijn. Elke positie die je ‘zakt’ levert jouw website minder kliks op. Het is een 60-30-10 regel: 60% van de eerste klikken gaat naar de eerste SERP-positie, 30% naar de tweede en 10% naar de overige zoekresultaten. In de praktijk kan het zelfs 90-8-2% zijn! Dat betekent dus dat elke positie die jij verliest, jij hiermee ook een hoop websiteverkeer verliest. 

Bij strategische en continue inzet van SEO realiseer je op termijn een organisch websitebezoek van 51%.

Gebruiksvriendelijkheid staat centraal bij SEO

Daarnaast is het doel van SEO naast ‘opvallen’ ook gebruiksvriendelijkheid. Ook jij wilt het jouw websitegebruikers zo  gemakkelijk mogelijk maken om de website te gebruiken. Gebruiksvriendelijkheid levert klanten op. Je doet dat door middel van een duidelijke website-structuur te creëren (ook gunstig voor de zoekmachines!). Zo vindt de gebruiker makkelijk zijn weg binnen jouw website. Jouw bezoeker heeft maar één doel: en dat is een oplossing vinden voor diens vraag, probleem of ‘pijn’. 

Daarom moet het jouw doel zijn om hem of haar – op een gemakkelijke manier – de beste oplossing te presenteren zodat de prospect voor jouw product of bedrijf kiest. Een gebruiksvriendelijk website heeft ook te maken met laadsnelheid op de pc en een mobiel apparaat. Laadsnelheid is een ranking factor. Google gaat daarbij vooral uit van de laadsnelheid op een mobiele telefoon. Het is namelijk al zo dat de mobiele telefoon het meest gebruikte device is bij het surfen. Zo zie je dat SEO veel meer aspecten in zich heeft heeft dan alleen de teksten te optimaliseren. 

GROTE RESULTATEN HAAL JE DOOR KLEIN TE BEGINNEN...

On- en off-page optimalisatie

On page SEO betreft het contentgedeelte – zoals het opnemen van zoekwoorden in  teksten en tekstkopjes (De H-kopjes dus). Daarnaast bestaat zoekmachineoptimalisatie voor een groot deel uit techniek en linkbuilding. Qua techniek moet je wel enigszins inzicht gaan krijgen om een optimale vindbaarheid van jouw website goed op peil te houden. Off page SEO betreft linkbuilding. Door linkbuilding werk je aan PageRank ofwel het scorend vermogen van een webpagina en domeinautoriteit. PageRank en domeinautoriteit zijn belangrijke factoren om te kunnen scoren in Google! 

Technische optimalisatie

Inzicht hebben in de technische kant van zoekmachineoptimalisatie helpt jou om jouw website te checken op laadsnelheid, gebruik van juiste hyperlinks en meta robots-tags als Rel=”No-Follow’ of ‘Rel=”No-Index’, bewaken van duplicate content, canonical tags, etc. Het helpt jou ook om de juiste vragen aan de websitebouwer te stellen, zodat deze die technische aspecten aan kan pakken die effect hebben op jouw posities in Google. 

Dank voor je interesse in dit artikel: SEO 7 voordelen en nadelen. 
Delen wordt gewaardeerd. 

Meer lezen? Lokale zoekresultaten verbeteren met deze 7 tips!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Vorige SEO teksten: 5 fasen om de beste tekst te schrijven voor SEO
Volgende SERP Features: wat zijn dat?
Inhoudsopgave