Website klaar? Het design is goedgekeurd, de teksten en afbeeldingen staan erin, de website kan online of staat al online? Okay: dan gaat nú het echte werk beginnen! “Hoezo? denk je “Wat bedoel je? Mijn website is écht klaar hoor. Daar hebben wij goed over nagedacht en er is veel tijd, energie en geld ingestoken. En dan zeg jij dat het werk pas gaat beginnen?!” Ja, dat zeg ik inderdaad. Je website is klaar: voor dat moment. Want zoekmachineoptimalisatie of SEO is niet iets dat je ‘eenmalig’ doet. Zoekmachineoptimalisatie vraagt om constante aandacht. 

Yoast SEO ingeplugd en klaar-is-Kees?

Als je een WordPress website hebt dan zal je je websitebouwer waarschijnlijk ook Yoast SEO hebben gekoppeld. Denk je dat hiermee jouw website klaar is om door de zoekmachines goed gevonden te kunnen worden? Helaas, dat is niet zo. Geeft niet; dacht ik eerder ook dat een website klaar was als in ‘af’ zodra die online stond. Yoast SEO (of Rankmatch SEO of een van de andere SEO tools) is wel ‘ingeplugd’ maar je moet er zelf wél mee aan de slag! 

Zoekmachineoptimalisatie hoort – tenzij anders is overeengekomen – initieel niet bij de opdracht voor het bouwen van een website. Bij het bouwen zorgen websitebouwers ervoor dat de website op technisch en functioneel gebied makkelijk toegankelijk is voor zoekmachines. Dat betekent dat de site-opmaak in CSS en Javascript/Flash en de HTML-codes gescheiden zijn. Hierdoor wordt het crawlen (lees: verzamelen van informatie) door zoekmachines al wel gemakkelijker gemaakt. 

 

Zoekmachines houden van klant-en-klaar

Zoekmachines ‘lusten’ bij voorkeur kant-en-klare, relevante, duidelijke antwoorden op zoekvragen, zonder afleidende tralala. Heb je een tekstschrijver die SEO-teksten heeft geschreven, dan scheelt dat en zijn die teksten heerlijke kant-en-klaar maaltijden voor de crawlers. Maar die teksten moeten wel op de goede plek op jouw site worden gezet! Heb je nog geen SEO-geoptimaliseerde teksten, dan kun je na het live gaan van jouw site altijd nog hiermee aan de slag. Dus maak je geen zorgen! Het kan nog altijd. 

Website optimaliseren voor Google: hoe dan?

Zoekmachines lezen alleen HTML-code en hebben maling aan site-opmaak. Alleen html als kunnen ze als ‘taal’ kunnen ze lezen, begrijpen en dús indexeren. En dat indexeren is juist zo belangrijk voor jouw posities in de zoekmachines! Als het goed is heeft jouw websitebouwer al duidelijk URL’s met broodkruimelsporen en relevante title-tags gebruikt, mét het belangrijkste zoekwoord erin. Maar de meta-omschrijvingen en de alt-omschrijvingen van gebruikte afbeeldingen dien je vaak nog zelf in te vullen. Als je een beetje thuis bent in WordPress kun je dat zelf doen. Check eens of er alt-omschrijvingen bij jouw afbeeldingen staan… Nee? Dan is het wel aan te raden om dat aan te pakken. Veel mensen zoeken namelijk snel-snel bijvoorbeeld een product via Google Images en dan wil je dat jouw afbeelding er wel bijstaat! Anders is het een gemiste kans. Ook is de Google Assistent in opmars. Spreekt iemand een zoekvraag in dan zoekt de ‘assistent’ het geschikte antwoord in de geïndexeerde afbeeldingen. Maar… een afbeelding ‘leest’ en indexeert Google niet: de tekst die erbij staat wél! En weet je dat je jouw afbeeldingen ook vol kunt proppen met zoekwoorden door middel van structured data markup in de EXIF-file? 

Website klaar optimaliseren maar, seo, zoekmachineoptimalisatie Joque Communication, SEO specialist Limburg, zoekmachine optimalisatie, SEO expert, SEO bureau, SEO professional, freelance SEO, SEO advies, SEO consult, SEO abonnement, SEO pakket, SEO workshop, SEO audit, SEO analyse, SEO scan, website scan SEO

De meta description is jouw reclamebord in Google

De meta-omschrijving of meta description is niet zo van belang voor jouw SEO maar is wél belangrijk genoeg om er jouw volle aandacht aan te geven. Bekijk het als een sandwichbord op de stoep, voor de deur van jouw winkel. Met dat stoepbord – dat vaak een call-to-action (CTA) bevat zoals ‘Aanbieding’ – wil je mensen jouw winkel intrekken. De meta description bevat een relevant zoekwoord, gevolgd door een antwoord én liefst met een duidelijke CTA! De tekstlengte is echter beperkt. Na ongeveer 150 karakters ‘kapt’ Google de tekst af op de zoekresultatenpagina. Daarom moet je ‘to-the-point’ zijn in je meta-omschrijving! Bekijk eens via je CMS-dashboard of de meta description is ingevuld. Staat hier nog niets dan vult Google zelf iets in waarvan deze denkt dat het beste past bij de zoekopdracht. Google jezelf maar eens en bekijk op de zoekresultatenpagina wat Google hier voor jouw webpagina heeft ingevuld. En dat kan iets heel anders zijn dan dat jíj wilt dat er staat. Let op: als je nog niets zelf hebt ingevuld, dat vind je die tekst niet via je CMS-dashboard maar wel op de zoekresultatenpagina! Via het CMS kun je de meta-omschrijving wel zelf invullen en optimaliseren!

De meta-omschrijving is niet van invloed op vindbaarheid maar is wél super belangrijk!

Kortom; de meta-omschrijving is niet van invloed op SEO maar deze is wél belangrijk om jouw potentiële klant te triggeren om jouw webpagina te bezoeken. Omdat mensen héél snel de zoekresultaten ‘scannen’ is het belangrijk dat in de metadescription een duidelijk antwoord is op de zoekvraag opgenomen!

SEO is een continu proces

Een laatste uitsmijter: SEO is niet iets dat je één keer doet en klaar is Klara. Het is een continu proces dat meegroeit met jouw business en vice versa. Ben je bijvoorbeeld een seizoensgebonden bedrijf dan zijn per seizoen weer andere zoekwoorden belangrijk voor je… 
Lees ook: SEO uitbesteden: de voordelen én de nadelen.

Wat kan ik voor jou betekenen?

Websites bouwen laat ik aan de professionals over waarmee ik samenwerk. Ik denk wel direct aan de basis ervan mee bij het realiseren van een stratégische website. Dat wil zeggen dat de website geen duur digitaal visitekaartje wordt, maar dat ik vind dat een website voor jou moet werken! Dus leads moet krijgen of omzet scoren of wat het doel ook is. Daar gebruik ik onder andere zoekmachineoptimalisatie voor. Vervolgens is het van belang dat jouw website gevonden wordt, populair wordt, als een autoriteit gezien wordt door Google doordat anderen jouw website aanbevelen. En dat doe ik via online marketing. Dus klantacquisitie en online branding via content- en social media marketing en SEO/SEA. Wat ik superbelangrijk vind is dat alle investeringen in tijd, geld en energie gemonitord worden via Google Analytics zodat we de resultaten van alle inspanningen kunnen zien én optimaliseren om doelen te behalen.

Joke van der Mast
Online marketeer & SEO-specialist.

Lees meer over: waarom een SEO analyse van je site laten uitvoeren of kijk wie SEO specialist Limburg is.

Vind je dit een interessante blog? Fijn! Ik hoop dat ik je hiermee een stukje vooruit heb geholpen op de SEO-route. Wil je hem dan delen met jouw netwerk? Daarmee word ík goed geholpen! Deel dit artikel via LinkedIn

Facebook
Twitter
LinkedIn

Wil je weten wat Joque Communication voor joúw bedrijf kan bereiken?

Maak een afspraak en deel je ambities!

Ik heb interesse in:

Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. Beloofd!