Website klaar? Optimaliseren maar!

SEO zoekmachine optimalisatie met Joque Communication

Geplaatst op

Je website is klaar? Okay: dan gaat nú het echter werk beginnen! “Hoezo? denk je “Wat bedoel je? Mijn website is écht klaar hoor. Daar hebben wij goed over nagedacht en er is veel tijd, energie en geld ingestoken. En dan zeg jij dat het werk pas gaat beginnen?!” Ja, dat zeg ik inderdaad. Je website is klaar: voor dat moment. Want zoekmachineoptimalisatie of SEO is niet iets dat je ‘eenmalig’ doet. Zoekmachineoptimalisatie vraagt om constante aandach.

Als je een WordPress website hebt dan zal je je websitebouwer waarschijnlijk ook Yoast SEO hebben gekoppeld. Denk je dat jouw website dan direct voor de zoekmachines geoptimaliseerd is? Ja? Dat is helaas niet zo. Geeft niet; dat dacht ik eerder ook. Yoast SEO is wel ‘ingeplugd’ maar je moet er zelf wél mee aan de slag! Zoekmachineoptimalisitie hoort – tenzij anders is overeengekomen – initieel niet bij de opdracht voor het bouwen van een website. Bij het bouwen zorgen websitebouwers ervoor de site op technisch en functioneel gebied makkelijk toegankelijk is voor zoekmachines. Dat betekent dat de site-opmaak in CSS en Javascript/Flash en de HTML-codes gescheiden zijn. Hierdoor wordt het crawlen (lees: verzamelen van informatie) door zoekmachines al wel gemakkelijker gemaakt.

Zoekmachines ‘lusten’ bij voorkeur kant-en-klare, relevante, duidelijke antwoorden op zoekvragen, zonder afleidende tralala. Heb je een tekstschrijver die SEO-teksten heeft geschreven, dan scheelt dan zijn die teksten heerlijke kant-en-klaar maaltijden voor de crawlers. Maar die teksten moeten wel op de goede plek op jouw site worden gezet! Heb je nog geen SEO-geoptimaliseerde teksten, dan kun je na het live gaan van jouw site altijd nog hiermee aan de slag. Dus maak je geen zorgen.

Zoekmachines lezen alleen HTML-code en hebben dus maling aan site-opmaak en -functionaliteit. Alleen html als kunnen ze als ‘taal’ kunnen ze lezen, begrijpen en dús indexeren. En dat indexeren is juist zo belangrijk voor jouw posities in de zoekmachines! Als het goed is heeft jouw websitebouwer heeft al duidelijk URL’s met broodkruimelsporen en relevante title-tags gebruikt, mét het belangrijkste zoekwoord erin. Maar de meta-omschrijvingen en de alt-omschrijvingen van gebruikte afbeeldingen dien je vaak nog zelf in te vullen. Als je een beetje thuis bent in WordPress kun je dat zelf ook doen. Check eens of er alt-omschrijvingen bij jouw afbeeldingen staan… Nee? Dan is het wel aan te raden om dat aan te pakken. Veel mensen zoeken namelijk snel-snel bijvoorbeeld een product via Google Images en dan wil je dat jouw afbeelding er wel bijstaat! Anders is het een gemiste kans. Ook is de Google Assistent in opmars. Spreekt iemand een zoekvraag in dan zoekt de ‘assistent’ het geschikte antwoord in de geïndexeerde afbeeldingen. Maar… een afbeelding ‘leest’ en indexeert Google niet: de tekst die erbij staat wél!

De metaomschrijving is niet zo van belang voor jouw SEO maar is wél belangrijk genoeg om hier aandacht aan te besteden. Bekijk dit als een sandwichbord op de stoep, voor de deur van jouw winkel. Met dat bord – dat ongemerkt vaak al een call-to-action (CTA) bevat zoals ‘Aanbieding’ – wil je mensen jouw winkel intrekken. De metadescription bevat een relevant zoekwoord, gevolgd door een antwoord én liefst met een duidelijke CTA! De tekstlengte is echter beperkt. Na ongeveer 150 karakters ‘kapt’ Google de tekst af op de zoekresultatenpagina. Daarom moet je ‘to-the-point’ zijn in je metaomschrijving! Bekijk eens via je CMS-dashboard of de metadescription is ingevuld. Staat hier nog niets dan vult Google zelf iets in waarvan deze denkt dat het beste past bij de zoekopdracht.

Google jezelf maar eens en bekijk op de zoekresultatenpagina wat Google hier voor jouw site heeft ingevuld. En dat kan iets heel anders zijn dan dat jíj wilt dat er staat. Let op: als je nog niets zelf hebt ingevuld, dat vind je die tekst niet via je CMS-dashboard maar wel op de zoekresultatenpagina! Via het CMS kun je de metaomschrijving wel zelf invullen en optimaliseren.

Kortom; de metaomschrijving is niet van invloed op SEO maar deze is wél belangrijk om jouw potentiële klant te triggeren om jouw webpagina te bezoeken. Omdat mensen héél snel de zoekresultaten ‘scannen’ is het belangrijk dat in de metadescription een duidelijk antwoord is op de zoekvraag opgenomen!

Een laatste uitsmijter: SEO is niet iets dat je één keer doet en klaar is Klara. Het is een continu proces dat meegroeit met jouw business en vice versa. Ben je bijvoorbeeld een seizoensgebonden bedrijf dan zijn per seizoen weer andere zoekwoorden belangrijk voor je…

Wat kan ik voor jou betekenen?

Websites bouwen laat ik aan de professionals over waarmee ik samenwerk. Ik denk wel direct aan de basis ervan mee bij het realiseren van een stratégische website. Dat wil zeggen dat de website geen duur digitaal visitekaartje wordt, maar dat ik vind dat een website voor jou moet werken! Dus leads moet krijgen of omzet scoren of wat het doel ook is. Daar gebruik ik onder andere zoekmachineoptimalisatie voor. Vervolgens is het van belang dat jouw website gevonden wordt, populair wordt, als een autoriteit gezien wordt door Google doordat anderen jouw website aanbevelen. En dat doe ik via online marketing. Dus klantacquisitie en online branding via content- en social media marketing en SEO/SEA. Wat ik superbelangrijk vind is dat alle investeringen in tijd, geld en energie gemonitord worden via Google Analytics zodat we de resultaten van alle inspanningen kunnen zien én optimaliseren om doelen te behalen.

Joke van der Mast
Online marketeer & SEO-specialist

Meer
artikelen

Blog. Joque Communication. Joke van der Mast

Stop met zoeken naar roze eenhoorns

Werkgevers: stop met zoeken naar roze eenhoorns. Als zzp-ende online marketeer ben ik deze nieuwe wereld opnieuw aan het leren kennen. Uiteraard wil/moet ik nieuwe

Blog veranderd concumentengedrag. Joque Communication

Slips en online koopgedrag

Wat hebben mijn slips met veranderd koopgedrag te maken? Ik heb voor het eerst mijn slips via internet gekocht! Nu zeg jij: ‘Komopzeg, waarom deel

Stand out from the crowd with SEO. Joque Communication

Mijn les van 2020: positief blijven

De laatste twee jaar lag mijn focus op ‘afleren’. ‘Afleren’. Tss, het woord alleen al. Zo zou ik het eerder geformuleerd hebben. Daarom ga ik