Hoe kunnen we helpen?

< Alle onderwerpen
Print

SEO uitbesteden: 7 voordelen en nadelen

SEO uitbesteden: 7 voordelen en 7 nadelen

"Bij strategische en continue inzet van SEO realiseer je op termijn een organisch websitebezoek van 51%."

7 voordelen SEO uitbesteden:

  1. Jouw website wordt (beter) gevonden door je doelgroepen op de voor jouw bedrijf belangrijke zoekwoorden.
  2. Welke zoekwoorden realiseren de meeste conversies op? Continue monitoring leveren quick wins én langdurig resultaat op.
  3. Focus je niet alleen op shorttail zoekwoorden (= een enkel zoekwoord) met hoge zoekvolumes. Door gebruik te maken van longtail zoekwoorden (3+ zoekwoorden) die lagere zoekvolumes hebben trek je koopbereide websitebezoekers aan.
  4. Door tijd en energie te investeren in zoekmachineoptimalisatie blijf je jouw concurrent online voor.
  5. Je hebt geen extra advertentiekosten voor Google Ads.
  6. Bezoekers die je krijgt – doordat je jouw website voor de zoekmachines is geoptimaliseerd – heb je zelf verdiend door erin te investeren.
  7. Als je je on-page en off-page SEO goed op orde houdt, dan raak je verdiende posities niet kwijt.

7 nadelen SEO uitbesteden:

  1. Zoekmachineoptimalisatie is een langdurig proces; ook als je dit uitbesteedt.
  2. Optimalisatie voor zoekmachines is niet ‘gratis’; het vraagt ook om investering qua tijd en budget.
  3. Het optimaliseren voor zoekmachines blijft een continu proces en is nooit ‘af’; morgen kan Google weer wat anders doen namelijk of is jouw concurrent weer net iets beter. 
  4. De prestaties van jouw website dien je dus regelmatig te monitoren en bij te sturen om effect te behouden.
  5. Dat geldt niet alleen qua prestaties van de zoekwoorden, maar ook van de technische aspecten die van invloed zijn op zoekmachineoptimalisatie.
  6. Jouw website scoort domeinautoriteit door middel van linkbuilding; ook dit is een strategisch en langdurig proces dat ook veel aandacht vergt. 
  7. Zoekmachineoptimalisatie vraagt toch wel enigszins technisch inzicht van jouw website.

SEO uitbesteden is meer dan tekst optimaliseren

Zoekmachineoptimalisatie kan heel diep gaan en vraagt in dat geval om specifieke kennis. Met alleen de juiste zoekwoorden, gerelateerde zoekwoorden, zoekwoordvarianten en semantisch taalgebruik toepassen ben je er nog niet. Als je de basiselementen als meta title, title tag, meta description, broodkruimelspoor, H1 t/m H6-koppen (de headings) en het toepassen van Alt-tags aan afbeeldingen onder de knie hebt, dan heb je wel al een goed begin gemaakt! Daarna gaat pas het echt spannend worden. Je vraagt je natuurlijk af of het de moeite waard is om hierin te investeren qua kennis, moeite en tijd. 

Lees ook het artikel wat is de waarde van een SEO abonnement? waarin wordt uitgelegd hoeveel impact structurele zoekmachineoptimalisatie heeft op jouw website.

SEO uitbesteden: is het de investering waard?

In mijn optiek is het het zeker waard! Uiteraard, anders zou ik dit niet doen. Ik ben mij bezig gaan houden met zoekmachineoptimalisatie omdat het hét vertrekpunt is om succesvol met online marketing van start te gaan! Als jouw website helemaal SEO-klaar is en je wilt aan zoekmachine adverteren (SEA) gaan doen, dan scheelt dat behoorlijk in de prijs per klik (CPC; costs per click) die je betaalt aan Google. Google bepaalt die CPC op basis van een Quality score, die weer is gebaseerd op de (SEO-) kwaliteit van jouw website. 

Maar goed, waarom vind ik SEO dan zo waardevol voor jouw lokale of regionale bedrijf? Ook jouw (lokale) concurrenten gaan steeds meer de waarde van SEO inzien! En ook al heb je nu mooie positie in de SERP’s (=zoekmachinepagina’s), dan kan dat morgen ineens heel anders zijn. Elke positie die je ‘zakt’ levert jouw website minder kliks op. Het is een 60-30-10 regel: 60% van de eerste klikken gaat naar de eerste SERP-positie, 30% naar de tweede en 10% naar de overige zoekresultaten. In de praktijk kan het zelfs 90-8-2% zijn! Dat betekent dus dat elke positie die jij verliest, jij hiermee ook een hoop websiteverkeer verliest. Daarom is SEO ook iets dat structureel uitgevoerd moet worden: om eenmaal behaalde posities vast te houden. 

Ben je op zoek naar zoekmachinemarketing voordeel? Bekijk dan de all-in-one SEO abonnementen eens van Joque Communication.

Gebruiksvriendelijkheid staat centraal bij SEO

Daarnaast is het doel van SEO behalve ‘opvallen’ ook gebruiksvriendelijkheid. Ook jij wilt het jouw websitegebruikers zo gemakkelijk mogelijk maken om de website te gebruiken. Gebruiksvriendelijkheid levert klanten op, houdt ze vast en laat ze terugkomen. Je doet dat door middel van een duidelijke website-structuur aan te bieden (die ook meteen gunstig is voor zoekmachines, zodat die de site makkelijk kunnen crawlen en indexeren). De gebruiker vindt hierdoor gemakkelijk zijn weg binnen jouw website. Denk vanuit het perspectief van jouw klanten: die hebben maar één doel en dat is zo snel en makkelijk mogelijk het beste antwoord vinden op een vraag of voor een probleem. 

Daarom moet het jouw doel zijn om de gebruiker – op een gemakkelijke manier – de beste oplossing te presenteren, zodat deze prospect voor jouw product of bedrijf kiest. Een gebruiksvriendelijk website heeft ook te maken met laadsnelheid op de pc en een mobiel apparaat. Laadsnelheid is daarom een zeer belangrijke ranking factor. Google gaat daarbij vooral uit van de laadsnelheid op een mobiele telefoon. Het is namelijk al zo dat de mobiele telefoon het meest gebruikte device is bij het surfen. Zo zie je dat SEO veel meer aspecten in zich heeft heeft, dan alleen de teksten te optimaliseren. Ook de techniek vraagt bij zoekmachineoptimalisatie continu om aandacht.

Technische optimalisatie

Inzicht hebben in de technische kant van zoekmachineoptimalisatie helpt jou om jouw website te checken op laadsnelheid, gebruik van juiste hyperlinks, gebroken (back)links en meta robots-tags als Rel=”No-Follow’ of ‘Rel=”No-Index’, bewaken van duplicate content, canonical tags, etc. Het helpt jou ook om de juiste vragen aan de websitebouwer te stellen, zodat deze die technische aspecten aan kan pakken die een positief effect hebben op jouw posities in Google. 

On- en off-page optimalisatie

On-page SEO betreft het contentgedeelte – zoals het opnemen van zoekwoorden in  teksten en tekstkopjes (De H-kopjes dus). Daarnaast bestaat zoekmachine optimalisatie voor een groot deel uit techniek en linkbuilding. Qua techniek moet je wel enigszins inzicht hebben, om een optimale vindbaarheid van jouw website goed op peil te houden. Een SEO specialist monitort ook dat gedeelte voor jou. Off-page SEO gaat over linkbuilding. Door linkbuilding werk je aan PageRank ofwel het scorend vermogen van een webpagina en het totaal aan domeinautoriteit. PageRank en domeinautoriteit zijn belangrijke factoren om te goed kunnen scoren in Google! 

Wil jij structureel werken aan zoekmachineoptimalisatie? Overweeg dan het all-in-one SEO abonnement.

Meer lezen? Lokale zoekresultaten verbeteren met deze 7 tips!

Heeft dit artikel je meer inzicht gegeven? Deel het met anderen en laten we samen onze kennis verder 'verrijken'

Joke van der Mast
Facebook
Twitter
LinkedIn

Wilt je weten wat Joque Communication voor joúw bedrijf kan bereiken?

Maak een afspraak en deel jouw ambities!

Ik heb interesse in:

Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. 

Vorige SEO tekst schrijven: 5 fasen om de beste tekst te schrijven voor SEO
Volgende SEO-analyse uitvoeren: 7 redenen waarom
Inhoudsopgave