Leeftijd en houdbaarheidsdatum

Leeftijd en houdbaarheidsdatum: hoe sta jij als jongere of als oudere tegenover leeftijd?

Geplaatst op

Hoe sta jij als ‘jongere’ of als ‘oudere’ tegenover leeftijd, je houdbaarheidsdatum en levenslang leren?

“Voel je geen bezwaar als je voor en met jongere mensen moet werken?” Voor die vraag eruit plopte werd eerst voorzichtig gevraagd hoe oud ik ben. “Ik ben 54 en helemaal up-to-date” vertelde ik met een glimlach. Voor mij is leeftijd namelijk geen issue is en 50 is maar een getal. Maar déze vraag liet mij afgelopen week niét los: “Is verschil in leeftijd voor jongere mensen dan wel een issue?” Na een paar dagen voelde ik iets van irritatie komen: “Waarom hébben wij het überhaupt hierover?! Ik ‘moet’ nog jaren werken hoor!”

Studeren en ondernemen na mijn 50ste

Ja, ik ben een vijftiger. Nu alweer twee jaar opnieuw aan het leren. Daarnaast ben ik ook met een eigen bedrijf begonnen. Ik heb ontzettend veel bijgeleerd – en nog steeds! – op het gebied van online marketing en zoekmachineoptimalisatie (SEO). Beide diensten bied ik nu als ondernemer aan. Marketing en communicatie – zowel off- en online – zijn vakken waarbij je nooit uitgeleerd raakt. Ze staan onder invloed van een dagelijks veranderende realiteit, trends en bovenal technologie. “Dat je daar nog allemaal zin in hebt” zeggen sommigen. “Het kost je vast veel moeite…” Nee, het kost mij niets, behalve tijd en studiegeld. Het vraagt alleen om inzet en ik doe het omdat ik niet wil dat mijn houdbaarheidsdatum verloopt.

Internet-paplepel

Als 50-jarige ben ik niet geboren met de internet-paplepel in mijn mond zoals de generaties na mij. Google is pas op later – en vooral tijdens en dankzij mijn studies – mijn allergrootste vriend geworden. Nu zie dat Google voor hele jonge kinds nog amper geheimen heeft. Wat kinderen van kleins af aan vandaag leren, hebben ‘wij’ allemaal moeten aanleren. 

 

Levenslang leren

De pensioenleeftijd stijgt en dus we moeten langer werken. Parallel daaraan is het ‘levenslang leren’ door de politiek en het bedrijfsleven in het leven geroepen. Dat ‘levenslang’ geldt voor elke generatie; ook 50+! Ik ga er tenminste van uit dat ze die leeftijdsgroep ook bedoelen… Dus waarom dan die opmerkingen als: “Dat je er nog zin in hebt”? De politiek stimuleert het door de belastingaftrek van de studiekosten. Maar rondom mij heen hoor ik weinig dertigers-veertigers-vijftigers vertellen, dat zijzelf intrinsiek gemotiveerd zijn of door hun werkgevers actief gestimuleerd worden. Natuurlijk kan ik het mij echt wel voorstellen dat je, vooral met een gezin erbij, nog weinig zin in hebt om een zware studie op te pakken naast je baan! Ik hoor natuurlijk vertellen dat werkgevers of Vadertje Staat wel bereid zijn om de studiekosten te vergoeden, of althans een deel ervan. Maar is het niet ook in het belang van het bedrijfsleven en de maatschappij zelf, om niet alleen maar te de rekening te betalen maar ook te investeren in leer-tijd

 

Leer-tijd

In 2020 begon ik met zo’n 17 andere mensen – de meeste midden 30 – aan de versnelde NIMA-A-opleiding Online Marketing (duur: 9 maanden). Er hebben slechts twee kandidaten in datzelfde jaar de opleiding afgrond. Als reden dat het niet lukte, hoorde ik de meeste van mijn studiegenoten zeggen: “Tijdgebrek: het lukt mij niet om het leren met mijn baan, kinderen en andere verplichtingen te combineren”. Wat ontzettend jammer dat wél de opleiding door de baas werd vergoed (dat was bij 90% zo), maar dat er niet wordt geregeld dat de werknemer vervolgens (betaalde) studietijd krijgt. ‘Levenslang leren’ is een loze kreet als er het in de praktijk zo lastig te combineren blijkt. Uiteraard moet ook de werknemer leer-tijd vrijmaken; die verplichting mag hij of zij dan ook aangaan als de werkgever tegemoet komt! Gaan we dat niet samen beter regelen dan verdienen de opleidingsinstituten er helaas alleen maar aan en schieten we het doel voorbij! 

Omdat ik fulltime kon leren – en dat is een luxepositie, dat begrijp ik best – heb ik wél de opleiding kunnen afronden. En, ik ben geslaagd!

Ontwikkeling is leeftijdsloos

Jezelf blijven ontwikkelen, je horizon verbreden, bijblijven met de maatschappij, je houdbaarheidsdatum bewaken: of je nu 30, 40 of 50 of zelfs 60 bent! Alle ontwikkeling is een investering in jezelf. Een investering die je waard bent, ook als je 50 bent. En ik wil nog zeker 15+ jaar leuk kunnen werken. Dat geldt vast voor veel leeftijdsgenoten. Waarom hebben we het vooral als bij sollicitaties dan over leeftijd? Na je 50ste moet je ook nog salaris verdienen, dat houdt niet op hoor! Maar… als je de technische en maatschappelijke veranderingen niet meer kunt bijbenen, dan krijg je het steeds moeilijker om werk te vinden dat je leuk vindt. Dus ja; ook daarom leer ik nu zoveel. Ik wil nog lang leuk kunnen werken én met zelfvertrouwen kunnen blijven meedoen!

Meerwaarde zit in de leeftijds-mix

Dus ik ga lekker verder; met leren én ondernemen. Ik leer veel van jongere mensen. Ongelofelijk wat die vaak in hun mars hebben en beheersen. Ik leer ook veel van oudere SEO-professionals en online marketeers. Die profiteren van een hoop ervaring die je niet in boeken (of Google) vindt. In deze mix van leeftijden vind ik juist zóveel meerwaarde! 

Als lid van een SEO-community ervaar ik dat deelnemers elkaar graag helpen: er is respect voor elk niveau van ieders vraag. Dat vind ik een mooi om te zien. Ik ben erg onder de indruk van de kennis van jongere deelnemers, maar ook van de ‘senioren’! Samen komen we een heel eind!

Samen bere-sterk!

Laten we het daarom alsjeblieft er niet meer over hebben dat ‘ouderen’ er moeite mee kunnen hebben om met ‘jongeren’ samen te werken of van hen te leren en vice versa! Doorlopend jezelf ontwikkelen is leeftijdsloos en figuurlijk ‘broodnodig’ omdat we tot 69 door moeten. En alleen door – ongeacht de leeftijd – samen te werken bereiken we meer én zijn we BERE-sterk! Daarvan profiteert élke generatie. 

Wat zijn jouw ervaringen met ‘ontwikkeling’ en ‘leeftijd’? Ik lees graag jouw commentaar als ‘jongere’ en ook de ‘oudere’ nodig ik uit om te reageren! Ik ben reuze benieuwd!

Joke van der Mast

Online marketeer en SEO-specialist.

Vind je dit een leuk artikel en wil je het delen met jouw netwerk?
Ga je gang! 

Lees ook mijn blog: online marketeer: specialist of generalist?

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Wil je weten wat Joque Communication voor joúw bedrijf kan bereiken?

Maak een afspraak en deel je ambities!

Ik heb interesse in:

Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. Beloofd!

Meer
artikelen

Zoekwoordenonderzoek is de basis van succes, blog over zoekwoordenonderzoek, SEO, Joque Communication

Zoekwoordenonderzoek: basis van succes!

Een zoekwoordenonderzoek is de basis van online succes Zoekwoordenonderzoek ligt aan de basis van een succesvolle website. De investering loont beslist want het onderzoek biedt

Website klaar optimaliseren maar, seo, zoekmachineoptimalisatie Joque Communication

Website klaar? Optimaliseren maar!

Je website is klaar? Okay: dan gaat nú het echte werk beginnen! “Hoezo? denk je “Wat bedoel je? Mijn website is écht klaar hoor. Daar

Online_koopgedrag_Joque_Communication_blog

Slips en online koopgedrag

Online koopgedrag: wat heeft dat met mijn slips te maken? Online had ik nog geen enkel koopgedrag (denk ik) en nu heb ik voor het