Hoe kunnen we helpen?

< Alle onderwerpen
Print

SEO-specialist: wat houdt dat in?

SEO specialist wat houdt dat in, Wat doet een SEO professional, Taken van een SEO-er, Joque Communication

SEO-specialist: een vak voor nieuwsgierige mensen

Wat hoort een SEO-specialist allemaal te kunnen? Hierover publiceerde Ahrefs een onderzoek dat werd gehouden onder werkgevers en managers. Dat bracht mij weer op het idee om jullie – mijn netwerk en websitebezoekers – te informeren over wat het vak van ‘SEO-specialist’ eigenlijk inhoudt. Nu is het helaas nog zo dat iedereen zichzelf ‘SEO-specialist’ mag noemen. Zelfs via de Google Skillshop kun je hiervoor nog geen officiële certificering halen zoals voor Google Ads bijvoorbeeld. Wel via SEO-tools als SemRush of MOZ. SEOguru Amsterdam (waar ik mijn opleiding heb gevolgd tot SEO-tekstschrijver, technische SEO-er en voor het mogen uitvoeren van SEO-analyses) wordt in Nederland als een van de beste SEO-opleiders beschouwd. Dit certificaat garandeert in elk geval dat er gewerkt wordt volgens de nieuwste Google-richtlijnen en white hat SEO. 

Een SEO-specialist is echt nooit uitgeleerd! Het vak verandert op technisch gebied continu en zó snel, dat een SEO-er constant op de hoogte moet blijven van alle ontwikkelingen en ‘best cases’. Daar investeer ik wekelijks veel tijd in. De conclusie van het Ahrefs-onderzoek is (en dat vind ik wel bijzonder) dat een SEO-specialist vooral heel erg nieuwsgierig moet zijn. Dat slaat wel op mij want heb ik amper het Schema-schrijven onder de knie of ik stort mij alweer op HTML, CSS en JavaScript schrijven. Want er gaat een héle wereld schuil achter dat ogenschijnlijk simpele woord ‘SEO’. En juist die diversiteit maakt dat ik het ontzettend interessant vind! De constante vraag “Waarom dan?” en “Wat gebeurt er als ik dit doe of niet-doe?” en dan de resultaten ervan bekijken; succes of niet…? Ja, dat dus! 

Een SEO-specialist maakt websites vindbaar

Een SEO-specialist is vaardig in het zichtbaar maken van websites in de ‘gratis’ zoekresultaten. Het woord ‘gratis’ is wel een relatief begrip, want hoewel je geen kliks hoeft te betalen via dit soort zoekresultaten kost SEO tijd, kennis en inzet (dus geld). Je betaalt echter geen extra kosten aan Google of Bing zoals bij betaalde zoekmachinemarketing.  

Zoekmachinemarketing (SEO en SEA). Even een korte uitleg...

Zoekmachinemarketing of SEM (Search Engine Marketing) omvat alles wat te maken heeft met het verwerven van bezoekers voor online communicatie- en verkoopkanalen (bron: Basisboek Online Marketing, van strategie tot conversie). Bij zoekmachinemarketing staat de opdracht centraal dat een online kanaal vindbaar moet zijn via Google. 

Zoekmachinemarketing is een vorm van pull marketing. Hiermee wordt bedoeld dat prospects een zoekvraag stellen in Google en op basis daarvan een advertentie of zoekresultaat getoond krijgen. Hierdoor komen zij in aanraking met een product, dienst en bedrijf. Pull marketing is een relatief goedkope en effectieve manier van marketing: de vraag of de behoefte is er namelijk al. 

Hoewel een gratis vermelding in de zoekresultaten (SEO) aantrekkelijker lijkt dan ervoor te moeten betalen, kunnen beide interessant zijn. SEO en SEA kunnen tegelijkertijd ingezet worden; beiden versterken elkaar. De keuze hangt af van de bedrijfsstrategie.

De prijs van een ingekochte bezoeker via de zoekresultaten (SEA) is in verhouding (afhankelijk van de branche) relatief laag. De zoeker heeft een specifieke vraag en de kans is groot dat deze geïnteresseerd is in wat jouw bedrijf aanbiedt: je hoeft hem/haar dus alleen maar ‘binnen te trekken’; vandaar ‘pull marketing’. 

Kortom, zoekmachinemarketing kent twee vormen: 

  • Zoekmachine adverteren of Search Engine Advertising (SEA) 
  • Zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimization (SEO)

Het vak van een SEO-professional (of een zoekmachine-optimalisatie-specialist) valt onder SEO.

 

De verantwoordelijkheden van een SEO-specialist

  • Zoekwoordenonderzoek, concurrentieanalyses en backlink onderzoeken kunnen uitvoeren.
  • Technische SEO-audits en -wijzingen kunnen begrijpen en implementeren.
  • SEO-optimalisaties op de pagina kunnen uitvoeren (on-page SEO).
  • Wijzigingen kunnen doorvoeren in CMS-systemen (Content Management Systemen).
  • Beheer en de productie van inhoud door inhoudskalenders te plannen.
  • Samenwerken met schrijvers en marketingteams en hen ondersteunen bij SEO.
  • Het bedenken en uitvoeren van methoden om SEO-prestaties bij te houden.
  • Analyseren, rapporteren en verbeteren van SEO-prestaties.
  • Een SEO-er werkt samen met managers en andere (in- of externe) marketingteams.
  • Een SEO-er werkt intensief samen met marketeers, IT-ers en webbuilders.
  • Een SEO-er werkt samen met productteams om de nodige functies en wijzingen te implementeren.
  • Ontwikkelt nieuwe SEO-strategieën en -testen.
  • Presenteert en communiceert deze strategieën en testen aan stakeholders.
  • Fungeert als de belangrijkste SEO-expert in een organisatie.
  • Blijft op de hoogte van de laatste SEO-trends en wijzigingen in algoritmes van zoekmachines.
Wat doet een SEO specialist, de eigenschappen van een SEO professional Joque Communication

Competenties van een SEO-professional

  • Een goed begrip van zoekmachineoptimalisatie.
  • Passie voor het vak en internetmarketing.
  • De mogelijkheid om SEO-strategieën te creëren, te rechtvaardigen, te communiceren en te implementeren.
  • Datagedreven en analytische mindset.
  • Projectmanagement vaardigheden.
  • Aandacht voor details,

Wat moet een SEO-er zeker beheersen?

  • Uitstekend kunnen schrijven.
  • Ervaring met verschillende SEO-tools zoals MOZ, SemRush, Ahrefs, Screaming Frog en Majestic.
  • Ervaring en kennis van Google Analytics en Google Search Console.
  • Ervaring en/of begrip van code zoals HTML en CSS / JavaScript.
  • Ervaring en/of begrip van andere marketingkanalen zoals PPC (Pay Per Click; betaalde zoekmachinemarketing).
  • Ervaring met technische SEO.

SEO en de raakvlakken met contentmarketing

Als SEO-specialist moet je uitstekend kunnen schrijven. Een SEO-er is dagelijks bezig met tekst maar hoeft niet bij uitstek een tekstschrijver te zijn. Dat is vice versa; een tekstschrijver hoeft niet persé een SEO-er te zijn. Maar gezien de centrale plek van ‘tekst’ in dit vak, vind je beide deskundigheden regelmatig terug in één persoon. Als niet-tekstproducerende SEO-specialist moet je wél een tekst (en andere content) zodanig kunnen aanpassen, zodat deze (on-page) geoptimaliseerd aangeboden wordt aan Google. Door het toenemende belang van zoekmachineoptimalisatie zijn er wel tekstschrijvers die zich hierin hebben bekwaamd want bij contentmarketing is het wel wenselijk dat alle gecreëerde content online goed vindbaar is! 

Wat is de belangrijkste vaardigheid van een SEO-professional?

Uit een groot onderzoek dat Ahrefs (bron Ahrefs: SEO Specialist Functieomschrijving) liet uitvoeren, bleek dat HRM-managers die vacatures hebben voor SEO-specialisten de volgende vaardigheden belangrijk vonden (zie onderstaand figuur):

 

SEO-specialist taakomschrijving
Bron: Ahrefs

Conclusie: "Soft skills belangrijker dan hard skills bij SEO-specialisatie".

De conclusie van dit Ahrefs-onderzoek is: 

“Interessant is dat we kunnen zien dat de vaardigheden – die het meeste overeenkomen – de zogenaamde ‘soft skills’ zijn (bijvoorbeeld: aandacht voor detail, datagedreven mindset, communicatie) of attitude/houding (bijvoorbeeld: passie voor SEO en internetmarketing)”.

Technische vaardigheden zijn belangrijk maar het hebben van een nieuwsgierige houding is zelfs belangrijker blijkt uit dit onderzoek. Van technische en marketingvaardigheden vind men dat die altijd geleerd kunnen worden mits de persoon de juiste instelling heeft. 

Veel respondenten geven aan dat niet alleen de harde ‘skills’ doorslaggevend zijn maar wel het hebben van de juiste houding.
Ofwel de vraag: “Wat voor persoon gaat er schuil achter die SEO-specialist…?”

  • Iemand met een nieuwsgierige geest
  • Die het vermogen heeft om dingen snel te leren en af te leren
  • Probleemoplossend is en die bereid is om hulp te vragen
  • Altijd bereid om kennis en expertise te delen met anderen
  • Een teamspeler is. Geen van de ‘harde’ vaardigheden doet ertoe als je geen teamspeler kunt zijn!
Denk jij erover om jouw SEO – zoekmachineoptimalisatie – uit te besteden? Lees dan ook de pagina SEO of andere gerelateerde artikelen uit de kennisbank.

 

Heeft dit artikel je meer inzicht gegeven? Deel het met anderen en laten we samen onze kennis verder 'verrijken'! Of ben je nieuwsgierig geworden naar déze SEO-er? Neem dan via het formulier gewoon contact met mij op!

Joke van der Mast
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Wilt je weten wat Joque Communication voor joúw bedrijf kan bereiken?

Maak een afspraak en deel jouw ambities!

Ik heb interesse in:

Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. 

Vorige SEO-analyse uitvoeren: 7 redenen waarom
Volgende SEO: 7 voordelen en nadelen
Inhoudsopgave