Page experience Google ranking factor 2022; blog Joque Communication SEO-specialist Limburg

De ‘Page experience Google update 2021′: wat is het en wat heeft het voor gevolgen voor jouw site?

Door deze update wordt in 2022 de pagina-ervaring (Engels: page experience) van websites nóg belangrijker om hoger te kunnen scoren in Google. Google begon medio 2021 met de langverwachte update gericht op ‘page experience’. In Europa staat Google als zoekmachine met stip op nummer 1 en dat willen ze namelijk blijven. De update is erop gericht om zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven op zoekvragen die via deze zoekmachine worden gesteld. Doet Google dat namelijk niet, dan blijven ze geen nummer 1. Maar welke gevolgen heeft dit voor joúw website?

Page experience; Google’s strategie om de beste zoekmachine te blijven!

Voor het komende ondernemersjaar zit je waarschijnlijk al vol plannen. Heb je in die plannen ook een kritische analyse van je eigen website opgenomen? Jouw bedrijf is niet statisch en jouw klanten zijn dat ook niet; het is daarom aan te raden om na te gaan of jouw site nog wel bij je ondernemersdoelen en doelgroepen past. Ook Google is verre van statisch; jaarlijks zijn er meerdere updates. Sommige hebben kleine gevolgen en daar merken wij nauwelijks iets van. Maar weer andere hebben redelijk wat impact zoals de ‘Page experience Google update’.

Wat betekent ‘page experience’ in de ogen van Google?

‘Page experience’ is door Google ontworpen om de ervaring van bezoekers op een website te verbeteren. Je kunt het ook gebruikerservaring of gebruiksvriendelijkheid van een websitepagina noemen. Hoe je het ook noemt: in het kort komt ‘pagina experience’ erop neer, dat een websitepagina zodanig moet zijn ontworpen, dat het de totaalervaring van de websitebezoekers verbetert. Aspecten die daarin meetellen zijn de gebruiksvriendelijkheid van bijvoorbeeld de knoppen en formulieren, leesbaarheid van de tekst, informatiewaarde van de pagina, laadsnelheid, kan er gemakkelijk genavigeerd worden, is er een zoekfunctie, het design, data-beveiliging, veilige betalingsafhandeling en zo zijn er nog veel meer aspecten die bepalen of een bezoeker een webpagina als ‘prettig en veilig’ ervaart.

Gebruikerservaring – in vakjargon wordt het User Experience genoemd, afgekort tot UX genoemd – was al een belangrijke ranking factor voor Google. Met de ‘Google Page Experience Update’ van medio 2021 is UX zelfs nóg een zwaarder wegende factor geworden om hoger te kunnen scoren in Google.  

Past jouw site bij de Google-strategie?

Hoe zit het met de gebruiksvriendelijkheid van jouw website? Ga hier niet alleen naar kijken vanwege het feit dat het een ranking factor is. Als alleen ranken jouw doel is met deze Google SEO update 2021, en je webpagina’s bieden de bezoeker geen goede of te weinig inhoud die past bij hun klantreis, dan schiet je er zakelijk gezien flink langs! Als ondernemer moet het jouw doel zijn, dat een website of webshop als prettig en veilig wordt ervaren, zodat die – direct of indirect – omzet in het laatje brengt. Daarbij hoort ook het beiden van kwalitatieve content die past bij de diverse fasen van de klantreis. Een gebruiksvriendelijke website biedt vertrouwen en straalt professionaliteit uit. Dat is goed voor het bedrijfsimago, bevestigt het vertrouwen van nieuwe klanten en genereerd terugkerend web(shop)bezoek!

Page experience Google score

Hoe weet je als website-eigenaar of een webpagina gebruiksvriendelijk is? Met de genoemde update van Google, werd er ook een page experience score in het leven geroepen. Deze score is te zien in een nieuw rapport via Google Search Console.

Heb je nog geen inzage in Google Search Console omdat je website nog niet gekoppeld is? Zorg dan dat je toegang krijgt tot deze gratis tool van Google! Uit Google Search Console haal je veel waardevolle informatie die je helpen om je website te verbeteren, zodat deze beter gaat presteren in de zoekresultaten. Weet je niet hoe je dat moet doen, dan kan je websitebouwer of een SEO-specialist je daarmee helpen.

De Core Web Vitals: gids voor betere page experience

De Google ‘page experience’ van internetgebruikers is gebaseerd op diverse signalen. Hieronder vallen onder meer drie signalen die Google zelf beschrijft in hun ‘Google core web vitals 2021’ die je via Page Speed Insights kunt bekijken. Core Web Vitals: wauw dat klinkt moeilijk, maar het valt eigenlijk wel mee. Ik leg het je uit en dan wordt het je snel duidelijk. De Core Web Vitals bestaan uit:

Largest Contentful Paint (LCP): gemakkelijk gezegd wordt hiermee de laadtijd van een webpagina bedoelt. Deze hoort onder de 2,5 seconden te liggen. Hoe minder tijd, hoe beter dat is voor het ranken! Tip: bekijk de prestaties van de mobiele versie van jouw website en niet de desktopversie. Google neemt namelijk de laadsnelheid van de mobiele versie mee bij het ranken!

First Input Delay (FIP): dit meet de tijd die nodig is voordat er sprake kan zijn van ‘interactiviteit’. Het betreft de snelheid waarmee een actie – zoals het klikken op een link of button – leidt tot een reactie in de browser. Google wil die reactietijd het liefst onder de 100 milliseconden zien.

Cumulative Layout Shift (CLS): lay-out verschuiving verwijst naar de beweging van een webpagina na het laden. Ter illustratie: als je een artikel leest, dan wil je niet dat een deel van de tekst of foto plotseling verschuift als je halverwege de pagina bent. Gebeurt dat wel dan moet je uitzoeken waar je was gebleven voordat je weer verder kunt lezen. Heel irritant. Een ander voorbeeld is dat als je op een button wilt drukken, deze ineens verspringt op het scherm: dat zorgt voor een slechte gebruikerservaring.

Zoals gezegd kun je via Google Search Console de core web vitals bekijken van jouw website. En weet je wat supertof is? Google geeft direct duidelijke aanbevelingen mee om deze scores te verbeteren!

Pagina experience Google: mobiele gebruik staat op één!

Ik benoemde het hierboven al even kort: bij page experience kijkt Google primair naar de mobiele bruikbaarheid van een website. Waarom? Nou, omdat wij inmiddels meer via onze mobiele telefoon op het internet surfen dan via een desktopcomputer. Googel weegt elke webpagina apart op mobielvriendelijkheid. Dat houdt in dat als wanneer één bepaalde internetpagina niet zo mobielvriendelijk zou zijn, dit géén effect heeft op de positie van andere pagina’s in de zoekresultaten. Maar stel dat het wél een heel belangrijke pagina voor jouw bedrijf is; dan wil je niet dat mensen afhaken omdat het laden ervan te lang duurt! Dat leidt tot hoge bounce percentages (nog slechter voor de ranking) en erger nog… dat is slecht voor de omzet! Checken loont dus!

Page experience: Google en bezoekers letten op veilig websitegebruik

Hoe zien Google en de websitebezoekers dat een webpagina veilig is? Dat wordt gezien aan de https://-verbinding met het groene slotje vóór de url (de url is het adres van de website bijvoorbeeld https://domeinnaam.nl). Zie je een website met http://domeinnaam.nl (zonder ‘s’) dan weet je meteen deze niet beveiligd is bij data-uitwisseling. Inmiddels zijn veel mensen hiervan op de hoogte en let men daar goed op.

Webbrowser als Google Chrome bijvoorbeeld laten dan ook een gele driehoek met uitroepteken zien in de webbrowser. Google kijkt dus ook naar de https:// in het kader van ‘goede pagina-ervaring’ en telt dit mee om een hoger positie in de zoekresultaten te kunnen halen.

Wat doet een https://-verbinding?

Een https://-verbinding versleutelt de gegevensuitwisseling tussen een webbrowser, website en de gebruiker ervan en is verplicht in het kader van de AVG. Als jouw website al gebruikmaakt van een contactformulier (je krijgt daarmee persoonsgegevens binnen), dan ben je verplicht om een SSL-certificaat te hebben. SSL-certificaten zijn er in verschillende validatieniveaus. Je kunt een certificaat aanschaffen via jouw webhosting. Het eenvoudigste validatieniveau is het ‘Lets Encrypt’ certificaat. Dit krijg je standaard en gratis bij het afnemen van een hostingpakket. Heb je een webshop waar men betalingen kan verrichten, dan is er een SSL-certificaat nodig met een hoog validatieniveau (de uitgebreide validatie). Een Let’s Encrypt SSL-certificaat is voldoende als je een website met een eenvoudig contactformulier gebruikt.

Storende advertenties op een website 

Waar Google ook sterk oplet is dat een website geen advertentietechnieken gebruikt, zoals storende pop-ups of advertenties die afleidend, onderbrekend of op een andere manier niet bevorderlijk zijn voor een goede gebruikerservaring. Heeft een pagina een hoge bounce en uitstappercentage en je gebruikt pop-ups of iets anders? Ga hier dan zeer zeker eens kritisch naar kijken vanuit het perspectief van jouw bezoekers!  

Wil jij weten of jouw website in 2022 geen belangrijke kansen laat liggen om beter te scoren in zoekmachines als Google? Laat dan een SEO-audit uitvoeren door de gecertificeerde SEO-specialist Limburg.  

Joke van der Mast, SEO-specialist.

Vind je dit een leuk artikel en wil je het delen met jouw netwerk?
Delen wordt zeer gewaardeerd!

Lees ook mijn blog: online marketeer: specialist of generalist.

Facebook
Twitter
LinkedIn