Hoe kunnen we helpen?

< Alle onderwerpen
Print

Tekst voor Google schrijven DHZ-gids

Tekst voor Google schrijven: gids voor doe-het-zelf SEO copywriting

Tekst voor Google schrijven – of SEO copywriting / SEO tekst schrijven – is een belangrijk onderdeel van jouw SEO-strategie. De inhoud van jouw website moet afgestemd worden op de manier waarop zoekmachines als Google, Bing, Yahoo en andere crawlen. En omdat de algoritmes van die zoekmachines voortdurend veranderen, is dat best een uitdaging… Bovendien schrijf je SEO teksten niet alleen voor de zoekmachines. Dat is ook weer niet de bedoeling. Die worden namelijk niet jouw klant! De tekst moet geschreven zijn op jouw buyer persona’s ofwel doelgroep. Een SEO tekst bevat woorden die jouw doelgroep zélf gebruikt. Vakjargon – woorden en begrippen die voor jou duidelijk zijn maar voor de doelgroep wellicht onbekend – vermijd je maar beter! Het is dus best een flinke uitdaging om deze soms tegengestelde doelstellingen samen te brengen tot één goede, leesbare tekst waar jouw potentiële klanten warm van worden.

Deze gids neemt jou aan de hand om stap-voor-stap een SEO-geoptimaliseerde tekst voor Google te schrijven die makkelijk gecrawld kan worden door zoekmachines maar vooral jouw potentiële klanten verleidt!

Inhoud van deze doe-het-zelf gids:

Inhoud

tekst voor Google schrijven, SEO copywriting, SEO teksten, tekst voor Google, Joque Communication, Joque Communication

1. Tekst voor Google en holistische SEO

Het doel van SEO of zoekmachineoptimalisatie is om de best mogelijke website aan te bieden en deze optimaal te onderhouden. Jouw website wordt namelijk hoger gerankt als je een website van zeer goede kwaliteit hebt én deze goed onderhoud! Dat geldt zowel voor de content (tekst en afbeeldingen) en de techniek. Ook linkbuilding is een belangrijke factor. Want hoe meer backlinks er naar jouw site verwijzen, hoe beter dat is voor jouw positie in de zoekmachine! Google beloont websites die het beste aan deze voorwaarden voldoen, want hiermee sluiten die websites aan bij de missie van Google. Want Google’s bestaansrecht zit in het aanbod van de allerbeste informatie aan diens gebruikers! Natuurlijk wil Google ook geld verdienen. Daarom moeten zij wel bieden wat mensen zoeken, anders gaan diezelfde mensen een andere zoekmachine gebruiken.

Holistische SEO?

Met holistische SEO wordt een interdisciplinaire marketingstrategie bedoeld. Oei, dat is een zo’n vakterm die ik ga uitleggen: je kunt nog zo’n goede SEO-teksten schrijven maar als jouw website traag laadt (of slecht beveiligd is), dan verlies je jouw bonuspunten weer net zo snel. Dat verlies betekent: een lagere positie in de SERP’s (Search Engine Result Page of zoekresultatenpagina). Komt het vaker voor dat bezoekers snel terug klikken (bounce) naar de zoekresultaten, dan zakt je website ook in de rankings. Wat ik wil uitleggen is dat SEO méér is dan alleen een SEO-tekst. SEO is het totaal aan gebruikerservaring (User Experience) en die moet onberispelijk zijn. Holistische SEO omvat daarom: het geheel van content, techniek én linkbuilding.

Wat je uit het bovenstaande kunt concluderen is: schrijf jouw tekst voor Google als de beste! 

Om ervoor te zorgen dat jouw website de allerbeste in jouw niche is, moet jouw tekst makkelijk te lezen zijn. Maar aan de kwaliteit en de informatiewaarde mag geen enkele concessie worden gedaan! Tijdens het schrijfproces verfijn je de tekst aan de specifieke eisen van de zoekmachines. Het proces van SEO copywriting lijkt op een gewoon schrijfproces maar is toch helemaal anders. Het is hard werken en je bent constant aan het goochelen tussen creativiteit, leesbaarheid en die soms o-zo-lastige zoekmachine-eisen.

Tekst voor Google schrijven begint met een zoekwoordenonderzoek

Voordat je zelfs maar met schrijven begint, stop je al je energie in een diepgaand zoekwoordenonderzoek. Héél saai en héél erg waardevol! Een goed onderzoek brengt die woorden aan het licht die jouw doelgroep zelf gebruikt. Dit zijn ook die woorden die te maken hebben met de verschillende fasen van de klantreis waarin de doelgroep zich bevindt. Een zoekwoordenonderzoek kost een hoop tijd (scheef ik al dat het saai is?) en het is een flinke puzzel. Maar het is de investering meer dan waard. Dit onderzoek is namelijk de ruggengraad van jouw website (lees ook: Zoekwoordenonderzoek: basis van succes!). Je gaat dus op zoek naar de woorden waarop je gevonden wilt worden; maar je zoekt ook naar synoniemen, varianten en gerelateerde woorden. Het zoekwoordenonderzoek doe je ook om sleutelzinnen in je tekst op te nemen waarop je wilt ranken. 

Stappen van het zoekwoordenonderzoek:

  1. Formuleren van een missieverklaring.
  2. Relevante zoekwoorden verzamelen.
  3. Verkoopargumenten onderzoeken.
  4. Zoekintentie onderzoeken.

Formuleren van een missieverklaring

Voordat je begint met onderzoeken denk je na over jouw missieverklaring. Dat is wat jou onderscheidt van de concurrent. Je vraagt je dus vóór het schrijven al af, voor wie de webpagina, het blog of artikel bestemd is en wat je ermee wilt bereiken. Denk hier echt goed over na want dit is een belangrijk startpunt en het bepaalt mede het succes!s

Relevante zoekwoorden verzamelen

Zodra je jouw missie geformuleerd hebt, maak je een lijst van alle zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Als je missie duidelijk is, dan kost je dit geen moeite. Deze zoektermen zijn tevens jouw unieke verkoopargumenten! Tip: schrijf per onderwerp of topic een pagina, artikel of blog. Zoekwoord A zoals bijvoorbeeld ‘pyama’ (pyama is hier topic) heeft niets te maken met zoekwoord B zoals bijvoorbeeld ‘sneakers’. Schrijf dus per topic! 

Verkoopargumenten onderzoeken

Om goede verkoopargumenten te bedenken moet je echt in het hoofd van jouw klant duiken. Waar zoeken zij naar via Google? Aan het eind van het onderzoek moet je een lijst hebben met relevante zoektermen: denk ook aan allerlei combinaties en variaties! Je kunt hiervoor tools gebruiken zoals (deels gratis) MOZ, SEMRUSH of Ubersuggest. Aan de hand van jouw lijst ga je perfecte focus zoekwoord kiezen en een sleutelzin samenstellen.

Zoekintentie onderzoeken

SEO strategie draait om het beantwoorden van zoekvragen. Wanneer iemand een bepaald woord typt betekent dat deze op zoek is naar informatie hierover. Er zijn vier soorten zoekintenties: 

  • Informatieve zoekintentie: informatie zoeken over een bepaald onderwerp.
  • Navigatie-intentie: toegang krijgen tot een bepaalde website door de term in te tikken in de zoekmachine.
  • Commerciële intentie: binnenkort iets willen kopen en onderzoek doen voordat het wordt gekocht.
  • Transactionele intentie: om iets te kopen na het doen van een commerciële intentie zoekopdracht.

Tijdens jouw zoekwoordenonderzoek moet je erachter komen welke zoekintentie van toepassing is om zo jouw tekst te kunnen matchen.
Welke intentie je target bepaalt in sterke mate de schrijfstijl.

Uiteindelijk heb je een overzicht dat je helpt bij het SEO copywriting proces. Rangschik de zoekwoorden naar prioriteit; ook de woordcombinaties! Welke woorden liggen het dichtst bij jouw missie? Overweeg ook hoe groot de kans is dat jouw webpagina op dat woord zal ranken. Is het een woord met een hoog zoekvolume dan betekent dat ook een hoge concurrentie. In veel gevallen is het focussen op minder competitieve zoekwoorden een betere strategie. 

De fasen van tekst schrijven voor Google (en andere zoekmachines):

Weet je waarover je gaat schrijven en je hebt je zoekwoordenonderzoek afgerond, dan gaat het schrijfproces van start.
Dit proces bestaat uit drie fasen:

  1. Voorbereiding (40%).
  2. Schrijven (20%).
  3. Corrigeren (40%).

Tekstvoorbereiding

In fase één plan je je tekstinhoud. Neem de tijd om over een onderwerp na te denken. Heb je een onderwerp in gedachten stel jezelf dan de volgende vragen:
  • Wat is het doel van de tekst? Waarom ga je schrijven? Wat wil je bereiken?
  • Wat is jouw belangrijkste boodschap?
  • Wie is jouw publiek en wat willen zij weten?
  • Welke informatie heb je nog nodig?
  • In welke volgorde presenteer je de informatie? Wat wordt de structuur van het artikel?
  • Tekst voor Google schrijven

    De tweede fase bij een SEO tekst schrijven is de eigenlijke schrijffase. Na de voorgaande punten gaat dat bijna als vanzelf. Je hebt namelijk al een doel, doelgroep, de juiste woorden en een structuur in kaart gebracht. Sommige mensen zijn natuurlijke schrijvers, anderen kost het bloed-zweet-en-tranen. Ik geef je wat tips als je het lastig vindt om een SEO tekst te schrijven:

    Tip 1. Lees veel!
    Als je een aantrekkelijke schrijfstijl wilt gaan ontwikkelen, dan helpt veel lezen enorm. Lees daarom van alles: van nieuwsartikelen, tot brochureteksten, redactiestukken, (studie)boeken, blogs, nieuwsbrieven, etc. Zo leer je de diverse schrijfmethoden kennen. Het leert je ook om humor toe te voegen en met woorden te spelen, want niets is zo erg als een droge, saaie tekst! Vooral als het blogartikelen betreft. En wees vooral niet bang om er wat humor of woordspellinkjes in te verwerken! 

    Tip 2: De omgekeerde piramide.
    De omgekeerde piramide wordt in de journalistiek toegepast. Het betekent dat je jouw belangrijkste informatie bovenaan in de titel zet zet. Daar begin je ook je eerste alinea mee! Verstop jouw belangrijkste boodschap dus niet ergens in de staart! Zet hem aan letterlijk aan kop! En gebruik trigger-woorden die mensen aanzet tot actie en verder lezen zoals ‘Scoor door zoekwoorden te gebruiken!’

    Tip 3: Storytelling.
    Wie houdt er niet van een goed verhaal? Storytelling is overigens ‘hot’. Denk maar eens aan de tv-commercials van Jumbo en Appie Heijn; deze zijn gebaseerd op het principe van storytelling. Dat trucje kun jij ook toepassen! Je hebt vast wel gemerkt dat als je een persoonlijk verhaal deelt op social media, je dan meer reacties krijgt dan bij een ‘droge’ tekst. Gebruik daarom de kracht van jouw persoonlijke verhaal! Dat kan als blog of zelfs op een productpagina. Een mooi voorbeeld via ik de website van ‘Elizewashere.nl’. Maar relateer jouw verhaal wel aan je topic.

    Tip 4: Neem tussendoor een pauze! 
    SEO copywriting is intensief. Als je lang zit te schrijven, ga je misschien in herhaling vallen, wijk je ongemerkt van je doel af, lukt het je niet meer om sprankelende zinnen op te bouwen… Ga daarom tussendoor een kop thee leuten met je collega, naar buiten of doe iets makkelijks om je zinnen te verzetten. En als je weer fris in je hoofd bent, ga je weer verder. Dat scheelt een hoop frustratie en writers blocks!

    Tekst voor Google corrigeren na het schrijven

    De derde fase slokt nog een hoop energie en tijd op: 40% van de tijd zit hier zelfs in! Deze fase vind ik zelf de lastigste. 
    Het concept van jouw tekst ga je in deze fase controleren en aanpassen. Je leest jouw tekst heel kritisch en wees niet bang om gedeelten te schrappen! Lees en lees opnieuw en kruip voortdurend in de hoofden van jouw lezers. Welk probleem willen zij opgelost zien, welke vraag beantwoord, etc? Schrap onduidelijke zinnen, schrijf in een actieve stijl en vermijd vooral lange zinnen.

    Hier zijn vijf tips die je verder helpen:

    1. Lees langzaam en hardop. Dit helpt écht. Nadat ik het zelf heb gedaan gebruik ik ook de functie ‘controleren’ en ‘voorlezen’ in Word. En blijf vooral kritisch! Oh ja, blijf niet her- en herschrijven: juist dan ontstaan de meeste vauten.
    2. Focus op zinnen. Elke zin moet correct zijn en passen in de tekst. Vermijd te veel bijzinnen die afwijken van het onderwerp. Blijf bij je onderwerp en laat je niet verleiden om te veel toe te voegen.
    3. Focus op alinea’s. Let erop dat de alinea’s in de structuur van het artikel passen. Let op de allereerste zin: zegt deze allerbelangrijkste regel direct wat jouw boodschap is? Staan de alinea’s in een logische volgorde? Gebruik je transitiewoorden die twee zinnen aan elkaar verbindt? Spring je niet van de hak-op-de-tak?
    4. Check de structuur opnieuw. Lees weer kritisch; sluit de alineastructuur goed op elkaar aan? Zijn de alinea’s niet te lang en gebruik je tussenkopjes? Zorg ervoor dat je focus zoekwoord in de (tussen)kopjes staat! Tussenkopjes breken lange stukken tekst in hapklare brokjes. 
    5. Gebruik kopjes in je alinea’s. Tussenkopjes breken lange stukken tekst in hapklare brokjes. Maar ze hebben nog twee functies:
      A. Mensen scannen eerst (als vanzelf) de tussenkopjes en besluiten dan pas of het interessant is om te lezen. Zorg er daarom voor dat de tussenkopjes een samenvatting zijn van het artikel en gebruik actieve woorden.
      B. Ook zoekmachines scannen de kopjes (mits voorzien van html-coderingen als H1 t/m H6) om te ‘snel’ te kunnen zien waar de webpagina over gaat. 

    Landingspagina maken

    Je hebt nu een heel proces doorlopen om tot de ideale SEO tekst te komen. In jouw tekst staan nu de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Hiermee ga je bezoekers aantrekken die jouw blog of pagina via dat specifieke zoekwoord vinden via de SERP’s. Uiteraard is die pagina on-page ook volledig geoptimaliseerd met H1-, H2-kopjes, meta-title, meta description, structured data markup, etc. Die betreffende pagina wordt een ‘landingspagina‘ genoemd. Via deze landingspagina kan men binnen de website navigeren via het menu of interne links. De tekst optimaliseer je ook op conversie door het toevoegen van een online marketing funnel

    Als je een passende indeling hebt gevonden voor dit soort berichten gebruik dan bijvoorbeeld Yoast ‘duplicate post’ om die indeling om voor vergelijkbare pagina’s te gebruiken. Hiermee kloon je een bericht en vul je het eenvoudig met inhoud. Maar gebruik niet dezelfde tekst (bijvoorbeeld bij plaatsnaam-pagina’s zoals ‘Bijles Weert’ of ‘Bijles Roermond’). Dan heb je met duplicate content te maken met tot gevolg dan een van de twee pagina’s niet geïndexeerd wordt door Google. Elke pagina moet dus unieke content hebben! 

    Conclusie: tekst voor Google schrijven is een intensief proces

    Na het lezen van deze tips ervaar je dat een SEO tekst schrijven een heel proces is. Maar wel een met een duidelijke structuur. Aan de hand van deze tips hoop ik dat je het makkelijker krijgt om een geslaagde tekst te realiseren. Blijf vooral oefenen, niet iedereen is direct een romanschrijver maar schrijven kun je echt wel leren! Ook een goede SEO tekst schrijven dus ook. 

    Mijn laatste advies bij dit artikel is: sluit jouw SEO-schrijfproces af met feedback vragen! 

     

    Nadat je jouw tekst klaar hebt, vraag je feedback aan mensen die weinig kennis hebben over jouw vakgebied en je vraagt eventueel ook vakgenoten om een professionele feedback op de inhoud. Hierdoor ervaar je of anderen begrijpen wat je wilt zeggen en bereiken.
    Hun aanvullingen leiden tot belangrijke verbeteringen dus laat dit vooral niet na! En realiseer je dat feedback geen (persoonlijke) kritiek is. Feedback is een groeicadeautje dat je van een ander krijgt. En die ander voelt zich gestreeld omdat je hun mening vraagt en je je kwetsbaar durft op te stellen. Dat is een teken van wederzijds vertrouwen. En die opbouwende feedback wordt je dan met liefde gegeven. Zómaar. Omdat hij of zij jou jouw succes gunt! 

    Joke van der Mast
    Zullen wij linken op LinkedIn?
    Of toch maar uitbesteden? Klik dan: SEO tekst schrijven of ga je jouw SEO uitbesteden?

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn

    Heeft dit artikel je meer inzicht gegeven? Deel het met anderen en laten we samen onze kennis verder 'verrijken'! Delen wordt daarom gewaardeerd!

    Wat kan Joque Communication voor joúw bedrijf bereiken?

    Maak een afspraak en deel jouw ambities!

    Ik heb interesse in:

    Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. 

    Inhoudsopgave