Hoe kunnen we helpen?

< Alle onderwerpen
Print

Powerfull online marketing funnel in 6+1 stappen

De online marketing funnel: deze term kom je wellicht vaker tegen. Maar wat wordt er nu mee bedoeld? Wat is het doel van zo’n funnel? En: hoe pas je een funnel toe op jouw website zodat ook jij meer leads gaat genereren? 

Powerfull online marketing funnel in 6+1 stappen

Een marketingfunnel is het best te visualiseren als een ‘trechter’ waar jouw potentiële klanten zich (onbewust) doorheen bewegen voordat er een beslissing wordt genomen over de aanschaf van een bepaald product of dienst. Voor producten met een hoge aanschafprijs is een goede online marketing funnel onmisbaar! Omdat met name in deze gevallen de customer journey (klantreis) relatief lang is voordat er een beslissing wordt genomen. Potentiële klanten worden via verschillende contactmomenten langs de verschillende fasen van de funnel geleid. Door gebruik te maken van de online marketing funnel ben je aan het werk met conversieoptimalisatie.

Wil je zelf aan de slag met conversieoptimalisatie van jouw website.
Dan is dit artikel jouw gids! Wil je hem bewaren? Download dan de whitepaper. 

Wil je dit artikel bewaren? Download dan de whitepaper!

Na verzenden ontvangt je automatisch een mail met daarin een link om de whitepaper te downloaden. Let op: deze mail kan mogelijk in je spamfolder terechtkomen.

Online marketing funnel SEO SEA Online Marketing Content Marketing Joque Communication

Online marketing funnel: doel

Het doel van de funnel is het verzamelen van gegevens van potentiële klanten (leads). 
De funnel is zeer geschikt voor B2B-bedrijven maar leent zich uiteraard ook erg goed om online verkoop (B2C) te stimuleren!

De optimale online marketing funnel ziet er zó uit:

  • Je verleidt prospects om jouw website te bezoeken door kwalitatieve en relevante content aan te bieden via zoekmachines of social media.

  • De content zie je aanbiedt past bij de zoekvragen van jouw doelgroepen. Ook daarom is een zoekwoordenonderzoek belangrijk!

  • Bezoekers komen ná de klik op een aantrekkelijke landingspagina terecht, die erop is gericht om hen te verleiden tot conversie over te gaan. Een conversie kan ‘hard’ zijn – zoals de aankoop van een product – maar ook ‘zacht’, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of iets downloaden.

  • ‘Zachte’ conversies zijn een goede optie als de stap tot een ‘harde’ conversie nog te groot is of als het product/dienst zich niet voor online verkoop leent.
    Vooral voor de dienstverlenende sector is dit interessant! Zo raak je namelijk het contact met deze bezoeker niet kwijt en kun je van een lead in de toekomst een klant maken.

  • Bij een zachte conversie bied je de bezoeker dus iets aantrekkelijks aan– bijvoorbeeld de 10 beste converterende schrijftips – in ruil voor hun e-mailadres. De landingspagina’s worden gepromoot via de organische en/of betaalde zoekresultaten (zoals Google Advertising, display advertising)> De keuze van het kanaal is afhankelijk van de fase waarin jouw prospect zich bevindt en waar deze bij voorkeur zijn informatie zoekt.

  • Na een zachte conversie wordt de bezoeker dus een nieuwe lead voor jou die via marketingcampagnes als retargeting en e-mailmarketing richting de laatste fase van de klantreis kan worden geleid: een aankoop!

De 6+1 fasen van de online marketing funnel

Fase 1:
Awareness (of boeien)
: in deze fase wordt de prospect zich bewust van een probleem of behoefte. Tijdens deze fase worden social media vaak ingeschakeld, maar er wordt ook gezocht via zoekmachines zoals Google. Plaats daarom informatieve artikelen over het product of dienst op jouw website. Via de zoekresultaten vinden internetgebruikers interessante links waar zij antwoorden op hun vraag kunnen vinden: joúw artikel bijvoorbeeld! En als jouw artikel het beste antwoord geeft op de zoekvraag, dan sta je al 1-0 voor op jouw concurrent.

Fase2:
Interest
: gedurende deze fase van interesse gaat de prospect zich breed oriënteren wat oplossingen betreft of mogelijke producten die aan diens eisen voldoen.
In deze fase gaat men online verder op zoek met specifiekere en gerelateerde zoekwoord combinatie: de longtail zoektermen. Bijvoorbeeld: ‘Hoe krijg ik mijn beeldscherm streeploos schoon?’ Dit is een hele specifieke vraag en in deze vraag zit ook een koopbehoefte besloten. Je wilt dan dat jouw website getoond wordt in de zoekresultaten op dit soort zoekvragen en dat de prospect zijn antwoorden en/of het product vindt op jouw site. Deze zoekvragen ontdekt je ook via een zoekwoordenonderzoek.

Fase 3:
Consideration
(overwegingsfase): in deze fase gaat de prospect alle mogelijke oplossingen die hij heeft gevonden in overweging nemen. Ook daar kan jouw website een grote rol in spelen: bekijk welke vragen de prospect stelt aan de zoekmachine en biedt antwoorden aan op diens zoekvragen via jouw website!

Fase 4:
Intent
: jouw prospect heeft nu de intentie om tot koop over te gaan of de dienst af te nemen: hij is tot actie bereid. Wat heeft hij/zij nog nodig om zeker te zijn van zijn zaak? Via Google Analytics volg je de klantreis via de website en zie je op welk punt de prospect afhaakt en zie op welk punt jouw klant misschien afhaakt. Door onderzoek en analyse kom je erachter waar jouw prospect nog behoefte aan heeft om zich zeker te voelen!

Fase 5:
Evaluation
: om er zeker van te zijn dat de prospect een goede beslissing neemt, gaat deze reviews zoeken of vraagt via (sociale) netwerken anderen om advies en bevestiging. Via klanten reviews op jouw site en in de zoekresultaten wordt hun keuze bevestigd als ‘de beste keuze’, haal je twijfel weg.

Fase 6:
Purchase
(aankoop): de prospect gaat definitief tot aankoop over. Maak het voor jouw prospect zo makkelijk mogelijk om het bestelproces, het afrekenproces of het maken van een afspraak af te ronden. 

Fase 7: 
Vaak vergeten maar zeker zo belangrijk: klantenbinding!
Je hebt een nieuwe klant gerealiseerd. Zorg ervoor dat deze aan jouw bedrijf of website verbonden blijft. Blijf interessante content bieden, houd contact via een digitale nieuwsbrief, biedt niet alleen korting maar vooral kennis en service. Kortom, maak van jouw nieuwe klant een trouwe klant én tegelijkertijd een ambassadeur! 

Online marketing funnel: resultaat meten

Awareness fase: hoe meet je deze resultaten?

Het doel van de Awareness fase is om vindbaar te zijn in de zoekresultaten en om het bereik te vergroten.

Jouw prospect zit nog in de onderzoeksfase en probeert zijn of haar behoefte te formuleren en te kaderen. Bezoekers van de website zijn in deze fase nog niet specifiek op zoek. Ondanks dat er in deze fase geen beslissingen worden genomen, is het wel belangrijk om online zichtbaar te zijn!

Een veelgebruikte tactiek om jouw zichtbaarheid te vergroten is contentmarketing. Je creëert content op basis van onderwerpen die te maken hebben met de vragen, behoeften en de interesses van jouw potentiële klanten.

Naast contentcreatie is het ook belangrijk dat deze informatie via verschillende kanalen wordt verspreid. Het ideaalst is de combinatie van contentcreatie en –distributie waarbij gebruik wordt gemaakt van SEO (zoekmachineoptimalisatie).

Resultaat

Het resultaat in deze fase is het verzamelen van klantgegevens: maak van een bezoeker een nieuwe lead!

Meten
Key Performance Indicators (KPI’s) zijn indicatoren waarmee het resultaat van online marketing activiteiten worden gemeten en waarmee vastgesteld kan worden of een campagne succes heeft. Door KPI’s te monitoren kun ook zien of een campagne tussentijds misschien bijgesteld moet worden om de doelstelling te behalen.

In de Awareness fase zijn de volgende KPI’s belangrijk:

q  Klikratio of CTR (Click Through Rate)

q  Percentage (nieuwe) websitebezoekers

q  Het bereik van de plaatsingen op sociale media

q  De acquisitiekosten

Online marketing funnel content marketing social media marketing SEO Joque Communication

Consideration fase: hoe meet je de resultaten van deze fase?

Het doel van de Consideration fase is om klantgegevens te te krijgen. Dat doe je door websitebezoekers te verleiden met aantrekkelijke proposities (aanbiedingen).

Door de inspanningen tijdens de Awareness fase stijgt het aantal bezoekers op de website. De volgende stap is om deze bezoekers aan de website te verbinden door bijvoorbeeld een inschrijving op een nieuwsbrief om iets te laten downloaden.

Als je namelijk over een mailadres beschikt, maak je van een bezoeker een marketing qualified lead (MQL). Een MQL bestaat uit de contactgegevens van een potentiële klant die nog niet klaar zijn om tot actie over te gaan maar die je wel door middel van marketing kunt verleiden. In deze fase raken bezoekers meer betrokken bij het bedrijf en de producten of diensten. Men wil meer weten over de werkwijze, het aanbod en de resultaten. Aantrekkelijke aanbiedingen worden via banners op bijvoorbeeld social media advertising gepromoot en zijn een belangrijk onderdeel.

Proposities

Voorbeelden van proposities zijn whitepapers, lijstjes met tips, quizzen, etc. Je ruilt ze tegen de contactgegevens van diegene dit wil ontvangen. Door middel van marketing ga je van een marketing qualified lead een sales qualified lead (SQL) maken.

In de Consideration fase zijn de volgende KPI’s belangrijk:

  • Diepte van het websitebezoek: hoeveel pagina’s heeft de gebruiker bezocht?
  • Gemiddelde duur van het bezoek
  • Het bounce percentage: dit is het percentage bezoekers dat de website ná de klik meteen weer verlaat

Decision fase: het meten van het ultieme doel. Hoe doe je dat?

Het doel van de Decision fase spreekt voor zich: van een prospect een nieuwe klant maken! Het ultieme doel van jouw website en van de campagnes die je hebt bedacht om tot dit moment te komen.

Nadat de bezoekers hun gegevens hebben achtergelaten, is het doel om tot een contact- of informatieaanvraag te komen. Deze prospects geven door deze stap te nemen aan, dat ze bereid zijn om te beslissen. Maak het daarom de prospect zo makkelijk mogelijk om met jouw bedrijf contact op te nemen: vraag niet te veel gegevens in één keer via de website. 

Resultaat

Deze fase resulteert in het verkrijgen van gegevens van personen die hebben laten weten dat zij direct contact wensen te hebben met het bedrijf.

Prospects kunnen dan ‘warm’ worden benaderd voor een verkoopgesprek of een concrete aanbieding.
In deze fase heb je van een lead een klant gemaakt!

In de Decision fase zijn de volgende KPI’s belangrijk:

  • Stopzettingsratio (percentage mensen dat de gegevens invult en het contactformulier uiteindelijk niet toestuurt
  • Stickiness: indicator van de mate waarin de bezoeker aan de website is verbonden
  • Conversieratio
  • Costs per Sale ofwel de kosten per verkoop

De online marketing funnel toepassen... welke middelen gebruik je hiervoor?

Elke fase van de marketing funnel vraagt om een bepaalde combinatie van content, advertenties en de inzet van verschillende marketingmiddelen en kanalen.

Nu je weet hoe je deze funnel moet gebruiken is het zaak om bij elke fase de juiste middelen (bijvoorbeeld op jouw belangrijkste webpagina’s), kanalen (welk social media kanaal past bij jouw doelgroep in welke fase?) én proposities te kiezen die bij jouw doelgroep passen.

Natuurlijk ga je elke fase nauwgezet monitoren via Google Analytics en de Google Search Console. Want door monitoring, analyse en bijstellen bereik je jouw doelstellingen. 

Zie je er tegenop om hier zelf mee aan de slag te gaan?
Joque Communication help te graag zodat je meetbare en overzichtelijke resultaten haalt! 

Dus, wil jij écht online online succesvol(ler) worden?

Maak dan een afspraak en deel jouw doelstellingen voor dit jaar (en het volgende!)

Bedankt voor je interesse in de uitleg van de online marketing funnel. Vond je dit een interessant artikel? Delen wordt gewaardeerd! 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Online marketing funnel doelen en meten whitepaper Joque Communication
Inhoudsopgave