SEO teksten: geoptimaliseerde teksten voor Google én mensen.

SEO teksten zijn nodig om hoger in Google te komen

Over SEO teksten wordt bij voorkeur nagedacht vóór de bouw van een nieuwe website. Een zoekwoordenonderzoek is de basis voor SEO teksten schrijven. Dit onderzoek is het belangrijkste fundament. Het vinden en toepassen van de juiste zoekwoorden is van belang om gevonden te worden in de organische zoekresultaten. Op basis van het onderzoek wordt het menu van de website bepaald. 

Daarna start het schrijven van SEO teksten pas. Goed geschreven SEO teksten zijn de allerbelangrijkste factor waarop een website scoort. 

Aan de SEO tekst worden de zoekwoorden toegevoegd. De SEO tekst bevat synoniemen, varianten en (latent-)semantische zoekwoorden, zodat jouw websitepagina’s ook op deze woorden in Google zullen scoren!

Heb jij je website al ‘af’? Ook dan kun je de tekst nog voor SEO laten herschrijven. Zoekmachineoptimalisatie is namelijk niet iets dat je eenmalig doet: het is een continu proces van analyseren en bijstellen. Dat geldt ook websiteteksten! Vergroot de organische vindbaarheid van jouw website en laat de tekst herschrijven op basis van SEO door de SEO specialist Limburg

SEO_teksten_SEO_teksten_laten_schrijven_Joque_Communication

SEO teksten schrijven? Wat kost dat?

Het tarief bestaat uit drie gedeelten:


1. Zoekwoorden onderzoek: hoger in Google komen begint met het vinden en toepassen van de juiste zoekwoorden in SEO teksten. Het onderzoek maakt ook een websitestructuur zichtbaar. Het belangrijkste zoekwoord wordt toegepast in een zoekmachinevriendelijke url. Voor elk target zoekwoorden worden dus aparte SEO teksten (webpagina’s) geschreven. Als je zo een menustructuur opstelt, dan maak je je website prettig in gebruik voor bezoekers én voor Google. Zoekwoorden onderzoeken kost € 75 per uur. 

2. Schrijven van webpagina’s: dit gebeurt op basis van de gevonden en belangrijkste zoekwoorden én zoekvragen met hoge zoekvolumes. Goede SEO teksten bevatten een SEO titel, gerelateerde zoekwoorden, varianten, synoniemen en een meta description.
Het uurtarief is € 75,00 exclusief BTW. Vaak spreek ik een tarief per pagina af. 

3. Pagina SEO-optimalisatie: zodra de teksten in de site staan, vindt er verdere zoekmachineoptimalisatie plaats. Dit heet on-page search engine optimization. Veel mensen kennen de plugin Yoast SEO. RankMath is by far een uitgebreidere tool! Daarnaast schrijf ik custom structured data en zorg dat – naast de alt-tekst van afbeeldingen – foto’s verdergaand geoptimaliseerd worden. Het tarief is afhankelijk van het totaal pagina’s en afbeeldingen. Gemiddeld is dit € 55 per pagina. 

Doe mij maar een korte tekst...

“Ik wil een korte tekst voor mijn website want mensen lezen niet.” Dat hoor ik vaak. Maar hoe korter de tekst: hoe minder zoekwoorden erin passen. Prop je veel zoekwoorden in de tekst dan is dit volgens Google ‘keyword spamming’ en dat heeft nadelige gevolgen voor de online vindbaarheid. In lange SEO teksten kun je meer zoekwoordvarianten en synoniemen kwijt, terwijl je door informatie te delen beter kunt voldoen aan de zoekintentie van de potentiële klant. Die klant zoekt een snelle oplossing voor een probleem! Laat via de tekst zien dat jij dat probleem begrijpt én kunt oplossen. Maar… produceer geen lange nietszeggende teksten louter voor de vindbaarheid! Biedt de tekst geen kwaliteit, dan ziet Google dit weer aan de bounce rate (terugklikratio) en dat is ook niet best je rankings. Toegegeven: een producttekst hoeft niet zo lang te zijn. Dat lossen webshops weer op door onder aan de pagina SEO teksten te plaatsen. Lees hier meer over in het artikel: longform content; wat kun je hier allemaal mee doen?

SEO copywriting volgt 5 stappen:

1

Zoekwoordenonderzoek

Tijdens het zoekwoordenonderzoek wordt bekeken op welke zoekwoorden jouw website al scoort. Belangrijker nog is het onderzoeken van veelbelovende zoekwoorden waarop de website nog niet scoort in de zoekresultaten.

2

Doel en doelgroep 

Voor welke doelgroep en fase in de klantreis is de tekst bestemd? Wat is het doel van de pagina? Hoe leidt de tekst de bezoeker naar dat doel toe? De tekst bevat ’taal’ en woorden waarin de doelgroep zichzelf herkent en aansluit bij het imago van jouw bedrijf. 

3

SEO teksten schrijven

Hands on aan de slag! Tekst voor zoekmachines vraagt, naast schrijfvaardigheden, om kennis van on-page SEO. Hiermee wordt rekening gehouden tijdens het schrijven van de tekst. Er wordt ook een pakkende meta beschrijving per pagina geschreven 

4

Optimaliseren SEO teksten

Er wordt gelet op het gebruik van interne en externe links, zoekintentie, alinealengte, lengte van de title tag... en nog meer belangrijke SEO punten die een webpagina laten ranken. Als de pagina in de site is geplaatst, wordt deze via dashboard nog verder geoptimaliseerd.

5

Websitetekst promoten

De website is nu echt áf. De pagina’s kunnen gepubliceerd worden. Omdat de tekst-structuur de online marketing funnel volgt, kan de pagina ook als landingspagina ingezet worden bij de promotie van ervan. 

Met SEO teksten scoor je in de zoekresultaten op belangrijke zoekwoorden!

Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. 

SEO abonnement, seo diensten, seo pakket

Wat zijn SEO teksten?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. SEO zorgt ervoor dat een website hoger in Google gaat ranken. Als je SEO content schrijft, dan schrijf je dat met als doel om beter vindbaar te worden in zoekmachines. En vindbaar word je door zoekwoorden te gebruiken! Het doel van Google is om de gebruikers altijd de meest relevante zoekresultaten over een specifiek onderwerp te tonen, passende bij de zoekintentie. Voldoe jij aan dat doel door de juiste zoekwoorden te gebruiken en goede SEO content te schrijven, dan waardeert Google jouw website met een hogere positie! 

SEO teksten: de juiste zoekwoorden bepalen het succes

Zoekwoorden zijn dus verantwoordelijk voor de organische vindbaarheid in Google (dit zijn de ‘gratis’ zoekresultaten in plaats van de betaalde Google advertenties). SEO teksten worden geschreven volgens de ‘denkwijze’ van een zoekmachine. Op SEO basis geschreven teksten volgen dus een bepaalde structuur. Naast zoektermen zijn HTML-kopjes (meta data) belangrijk, want die vertellen exact Google waar de pagina over gaat. Google scant en indexeert namelijk eerst die kopjes van die SEO tekst! Maar ook pakkende meta beschrijvingen schrijven verdient volle aandacht, want dat zijn jouw verleiders in de zoekresultaten! 

Goede SEO teksten schrijven omvat daarom véél meer dan alleen een tekst produceren! 

Lees in de kennisbank met bruikbare tips en meer gerelateerde artikelen over SEO teksten schrijven of lees: ‘hoe schrijf ik zelf een SEO tekst?’

Websiteteksten schrijf je voor mensen, niet voor Google

Laat ik even iets uit de wereld helpen: Google houdt niet van tekst die specifiek voor zoekmachines is geschreven. Google wordt jouw klant niet; een mens wel! Google wil alleen dat jouw tekst zo goed mogelijk aansluit bij de zoekvraag van de diens gebruiker. Het uitgangspunt van een tekst voor een website is, om een goed antwoord geven op die zoekvraag van jouw doelgroepen. Potentiële klanten blij, Google blij en jij blij met jouw (potentiële) klant!

Wie is jouw doelgroep, welke informatie zoeken zij en welke zoekwoorden worden gebruikt? All round zoekmachine experts weten hoe zij die zoektermen moeten vinden, hoe zij die moeten interpreteren en kunnen strategische SEO-content schrijven die gaat scoren in Google. 

 

Teksten schrijven voor websites

Joque Communication is naast online SEO consultant (zoekmachineoptimalisatie specialist) ook SEO tekstschrijver en realiseert en optimaliseert teksten voor het internet. Schrijf ik alleen de tekst dan krijg je een duidelijk document waarin alle belangrijke tekst-aspecten voor zoekmachines zijn aangegeven. Jouw marketeer of webbouwer kan hiermee aan de slag met SEO of je laat het aan mij over om de on-page en/of off-page SEO optimalisatie uit te voeren.

Wil jij weten of jouw website up-to-date is wat betreft zoekmachine optimalisatie? Lees meer over SEO-analyses.

Doel van SEO teksten

Wat is het doel van de tekst? Allereerst moet de doelgroep van de SEO tekst worden bepaald. Dan volgt de vraag ‘Wat wil je dat een bezoeker doet als deze op de pagina komt?’ Een pagina moet de bezoeker tot actie uitnodigen. Het opstellen van een buyer persona helpt enorm! Welke wil je dat er wordt uitgevoerd? Dat moet je wel duidelijk maken in de tekst. Goed webdesign helpt hier ook bij! 

Wat wil jij bereiken met jouw webpagina’s?

  • Een product of dienst kopen?
  • Een offerte aanvragen?
  • Een afspraak maken?
  • Aanmelden voor je nieuwsbrief of evenement?
  • Een antwoord vinden op zijn zoekvraag?

Gebruik naast 'shorttail' vooral veel 'longtail' zoekwoorden...

Gericht op het doel van de pagina worden short- en longtail zoektermen toegepast. Het zoekwoordenonderzoek kijkt daarom naar ‘short tail‘ én ‘long tail‘ zoekwoorden. Korte zoekwoorden – de ‘short tails’ –  zijn zoekwoorden waarop veel concurrentie zit, zoals ‘sportschool’. Door de hoge concurrentie is het lastig om snel hoog te scoren op dit woord. Hier zitten wel vaak de hoge zoekvolumes. Bij langere zoektermen – de ‘long tails’ – zoals ‘de beste sportschool Weert voor bodybuilders’, zitten lagere zoekvolumes maar daar is de conversiekans vaak wel het grootst! Een goede SEO tekst maakt een website daarom vindbaar op alle relevante zoekwoorden die voor het bedrijf belangrijk zijn. 

Websitetekst klaar? Optimaliseren maar!

Via het cms vindt verdere zoekmachine optimalisatie plaats: maken van een zoekmachinevriendelijke URL, duidelijk broodkruimelspoor, toepassen van relevante interne links, pagina titel en meta titels, en een pakkende meta omschrijving. De zoekresultaten worden verrijkt met structured data mark-up voor rich snippets. Door interne links en strategische ankerteksten toe te passen, wordt de vindbaarheid van de zoekterm verstrekt. Je geeft met deze links direct scoringskracht door aan de belangrijkste pagina’s.  

Nadat de SEO copy is geschreven, moet er in de website zelf dus nog op diverse vlakken aan SEO-optimalisatie worden gedaan.  

Bekijk ook de SEO-abonnementen.

Joke schrijft al enkele jaren onze online brochureteksten voor onze high-end woningen die in de verkoop staan. We merken dat die teksten onze doelgroep aanspreken en enthousiasmeren voor het maken van een afspraak.

Roger Nelissen, M3 Makelaardij Roermond Tweet