Hoe kunnen we helpen?
SEO-specialist: wat houdt dat in?
SEO-specialist: een vak voor nieuwsgierige mensen
Wat hoort een SEO-specialist allemaal te kunnen? Hierover publiceerde AhrefsAhrefs is een SEO-tool voor zoekwoorden, backlinks en concurrentieanalyse. Het helpt bij keyword research, linkbuilding en contentoptimalisatie.Het toont ook domeinautoriteit (DA), zoekvolumes en SERP-data.Veel SEO-specialisten gebruiken het samen met tools als Semrush en Google Search… Meer een onderzoek dat werd gehouden onder werkgevers en managers. Dat bracht mij weer op het idee om jullie – mijn netwerk en websitebezoekers – te informeren over wat het vak van ‘SEO-specialist’ eigenlijk inhoudt. Nu is het helaas nog zo dat iedereen zichzelf ‘SEO-specialist’ mag noemen. Zelfs via de Google Skillshop kun je hiervoor nog geen officiële certificering halen zoals voor Google AdsGoogle Ads is het advertentieplatform van Google. Het wordt gebruikt om te adverteren in zoekresultaten. Bijvoorbeeld bovenaan bij commerciële zoekwoorden. Combineer SEA met SEO voor maximale zichtbaarheid. Dit wordt SEM genoemd. bijvoorbeeld. Wel via SEO-tools als SemRush of MOZMoz is een populaire SEO-tool die helpt bij zoekwoordonderzoek, linkbuilding en concurrentieanalyse.De tool is vooral bekend van de begrippen domeinautoriteit (DA) en pagina-autoriteit (PA).Moz laat zien hoe goed je site het doet in de zoekresultaten.Je… Meer. SEOguru Amsterdam (waar ik mijn opleiding heb gevolgd tot SEO-tekstschrijver, technische SEO-er en voor het mogen uitvoeren van SEO-analyses) wordt in Nederland als een van de beste SEO-opleiders beschouwd. Dit certificaat garandeert in elk geval dat er gewerkt wordt volgens de nieuwste Google-richtlijnen en white hat SEOWhite hat SEO is zoekmachineoptimalisatie volgens de richtlijnen van Google. Denk aan waardevolle content, snelle websites en slimme menustructuur. De tegenhanger is Black Hat SEO en Grey hat SEO. Meer.
Een SEO-specialist is echt nooit uitgeleerd! Het vak verandert op technisch gebied continu en zó snel, dat een SEO-er constant op de hoogte moet blijven van alle ontwikkelingen en ‘best cases’. Daar investeer ik wekelijks veel tijd in. De conclusie van het Ahrefs-onderzoek is (en dat vind ik wel bijzonder) dat een SEO-specialist vooral heel erg nieuwsgierig moet zijn. Dat slaat wel op mij want heb ik amper het Schema-schrijven onder de knie of ik stort mij alweer op HTML, CSS en JavaScript schrijven. Want er gaat een héle wereld schuil achter dat ogenschijnlijk simpele woord ‘SEO’. En juist die diversiteit maakt dat ik het ontzettend interessant vind! De constante vraag “Waarom dan?” en “Wat gebeurt er als ik dit doe of niet-doe?” en dan de resultaten ervan bekijken; succes of niet…? Ja, dat dus!
Een SEO-specialist maakt websites vindbaar
Een SEO-specialist is vaardig in het zichtbaar maken van websites in de ‘gratis’ zoekresultaten. Het woord ‘gratis’ is wel een relatief begrip, want hoewel je geen kliks hoeft te betalen via dit soort zoekresultaten kost SEO tijd, kennis en inzet (dus geld). Je betaalt echter geen extra kosten aan Google of Bing zoals bij betaalde zoekmachinemarketing.
Zoekmachinemarketing (SEO en SEA). Even een korte uitleg...
Zoekmachinemarketing of SEMSEM (Search Engine Marketing) is marketing via zoekmachines zoals Google. Het bestaat uit SEO en SEA samen. (Search Engine Marketing) omvat alles wat te maken heeft met het verwerven van bezoekers voor online communicatie- en verkoopkanalen (bron: Basisboek Online Marketing, van strategie tot conversieConversie is het moment waarop een bezoeker iets doet wat jij wilt. Bijvoorbeeld: inschrijven, kopen, bellen of downloaden. Een landingspagina moet een conversiedoel hebben.Een duidelijke call to action maakt dat verschil. Meet je conversie met…). Bij zoekmachinemarketing staat de opdracht centraal dat een online kanaal vindbaar moet zijn via Google.
Zoekmachinemarketing is een vorm van pull marketing. Hiermee wordt bedoeld dat prospects een zoekvraag stellen in Google en op basis daarvan een advertentie of zoekresultaat getoond krijgen. Hierdoor komen zij in aanraking met een product, dienst en bedrijf. Pull marketing is een relatief goedkope en effectieve manier van marketing: de vraag of de behoefte is er namelijk al.
Hoewel een gratis vermelding in de zoekresultaten (SEO) aantrekkelijker lijkt dan ervoor te moeten betalen, kunnen beide interessant zijn. SEO en SEA kunnen tegelijkertijd ingezet worden; beiden versterken elkaar. De keuze hangt af van de bedrijfsstrategie.
De prijs van een ingekochte bezoeker via de zoekresultaten (SEASEA is adverteren in zoekmachines zoals Google. Je betaalt om bovenaan te staan in de zoekresultaten.Bijvoorbeeld met Google Ads bij commerciële zoekwoorden. SEM (zoekmachinemarketing) combineert SEO (gratis verkeer) en SEA (betaald verkeer).Samen vormen ze een…) is in verhouding (afhankelijk van de branche) relatief laag. De zoeker heeft een specifieke vraag en de kans is groot dat deze geïnteresseerd is in wat jouw bedrijf aanbiedt: je hoeft hem/haar dus alleen maar ‘binnen te trekken’; vandaar ‘pull marketing’.
Kortom, zoekmachinemarketing kent twee vormen:
- Zoekmachine adverteren of Search Engine Advertising (SEA)
- Zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimization (SEO)
Het vak van een SEO-professional (of een zoekmachine-optimalisatie-specialist) valt onder SEO.
De verantwoordelijkheden van een SEO-specialist
- ZoekwoordenonderzoekZoekwoordenonderzoek (keyword research) is het proces van het vinden van relevante zoekwoorden en semantische zoekwoorden die mensen in Google typen. SEO-tools als Ahrefs, Moz, etc. en AI (zoals ChatGPT) helpen hierbij om kansen te spotten… Meer, concurrentieanalyses en backlinkEen backlink is een link vanaf een andere website naar jouw site. Google ziet dit als een aanbeveling. Met een backlink krijgt je site SEO-waarde van de verwijzende site. Hoe meer backlinks hoe hoger de… Meer onderzoeken kunnen uitvoeren.
- Technische SEO-audits en -wijzingen kunnen begrijpen en implementeren.
- SEO-optimalisaties op de pagina kunnen uitvoeren (on-page SEOOn-page SEO is alles wat je op je pagina zelf optimaliseert voor Google. Bijvoorbeeld je titel, tussenkoppen, afbeeldingen en zoekwoorden.Ook interne links, meta-teksten en gebruiksvriendelijkheid tellen mee. Het is de tegenhanger van off-page SEO, zoals… Meer).
- Wijzigingen kunnen doorvoeren in CMS-systemen (ContentContent is alle inhoud op je website. Het wordt gebruikt om informatie te delen. Bijvoorbeeld SEO-teksten, afbeeldingen of video’s. Ook podcasts en tools zijn content. Helpful content dat voldoet aan E-E-A-T helpt je bezoeker én… Management Systemen).
- Beheer en de productie van inhoud door inhoudskalenders te plannen.
- Samenwerken met schrijvers en marketingteams en hen ondersteunen bij SEO.
- Het bedenken en uitvoeren van methoden om SEO-prestaties bij te houden.
- Analyseren, rapporteren en verbeteren van SEO-prestaties.
- Een SEO-er werkt samen met managers en andere (in- of externe) marketingteams.
- Een SEO-er werkt intensief samen met marketeers, IT-ers en webbuilders.
- Een SEO-er werkt samen met productteams om de nodige functies en wijzingen te implementeren.
- Ontwikkelt nieuwe SEO-strategieën en -testen.
- Presenteert en communiceert deze strategieën en testen aan stakeholders.
- Fungeert als de belangrijkste SEO-expert in een organisatie.
- Blijft op de hoogte van de laatste SEO-trends en wijzigingen in algoritmes van zoekmachines.
Competenties van een SEO-professional
- Een goed begrip van zoekmachineoptimalisatie.
- Passie voor het vak en internetmarketing.
- De mogelijkheid om SEO-strategieën te creëren, te rechtvaardigen, te communiceren en te implementeren.
- Datagedreven en analytische mindset.
- Projectmanagement vaardigheden.
- Aandacht voor details,
Wat moet een SEO-er zeker beheersen?
- Uitstekend kunnen schrijven.
- Ervaring met verschillende SEO-tools zoals MOZ, SemRush, Ahrefs, Screaming Frog en Majestic.
- Ervaring en kennis van Google AnalyticsGoogle Analytics is net als de Google Search Console een gratis tool van Google. Je gebruikt het om te zien wat bezoekers doen op je website.Bijvoorbeeld: hoeveel mensen je site bezoeken. Je kunt ook meten… en Google Search ConsoleGoogle Search Console is een gratis SEO-tool. Het wordt gebruikt om prestaties in Google te volgen. Bijvoorbeeld welke zoekwoorden je websiteverkeer opleveren. Kijk regelmatig en optimaliseer gericht..
- Ervaring en/of begrip van code zoals HTML en CSS / JavaScript.
- Ervaring en/of begrip van andere marketingkanalen zoals PPC (Pay Per Click; betaalde zoekmachinemarketing).
- Ervaring met technische SEOTechnische SEO is het optimaliseren van de achterkant van je website. Het zorgt ervoor dat zoekmachines je site goed kunnen vinden en begrijpen.Bijvoorbeeld door snelle laadtijden, een duidelijke structuur en veilige verbinding (https). Ook zaken….
SEO en de raakvlakken met contentmarketing
Als SEO-specialist moet je uitstekend kunnen schrijven. Een SEO-er is dagelijks bezig met tekst maar hoeft niet bij uitstek een tekstschrijver te zijn. Dat is vice versa; een tekstschrijver hoeft niet persé een SEO-er te zijn. Maar gezien de centrale plek van ’tekst’ in dit vak, vind je beide deskundigheden regelmatig terug in één persoon. Als niet-tekstproducerende SEO-specialist moet je wél een tekst (en andere content) zodanig kunnen aanpassen, zodat deze (on-page) geoptimaliseerd aangeboden wordt aan Google. Door het toenemende belang van zoekmachineoptimalisatie zijn er wel tekstschrijvers die zich hierin hebben bekwaamd want bij contentmarketing is het wel wenselijk dat alle gecreëerde content online goed vindbaar is!
Wat is de belangrijkste vaardigheid van een SEO-professional?
Uit een groot onderzoek dat Ahrefs (bron Ahrefs: SEO Specialist Functieomschrijving) liet uitvoeren, bleek dat HRM-managers die vacatures hebben voor SEO-specialisten de volgende vaardigheden belangrijk vonden (zie onderstaand figuur):
Conclusie: "Soft skills belangrijker dan hard skills bij SEO-specialisatie".
De conclusie van dit Ahrefs-onderzoek is:
“Interessant is dat we kunnen zien dat de vaardigheden – die het meeste overeenkomen – de zogenaamde ‘soft skills’ zijn (bijvoorbeeld: aandacht voor detail, datagedreven mindset, communicatie) of attitude/houding (bijvoorbeeld: passie voor SEO en internetmarketing)”.
Technische vaardigheden zijn belangrijk maar het hebben van een nieuwsgierige houding is zelfs belangrijker blijkt uit dit onderzoek. Van technische en marketingvaardigheden vind men dat die altijd geleerd kunnen worden mits de persoon de juiste instelling heeft.
Veel respondenten geven aan dat niet alleen de harde ‘skills’ doorslaggevend zijn maar wel het hebben van de juiste houding.
Ofwel de vraag: “Wat voor persoon gaat er schuil achter die SEO-specialist…?”
- Iemand met een nieuwsgierige geest
- Die het vermogen heeft om dingen snel te leren en af te leren
- Probleemoplossend is en die bereid is om hulp te vragen
- Altijd bereid om kennis en expertise te delen met anderen
- Een teamspeler is. Geen van de ‘harde’ vaardigheden doet ertoe als je geen teamspeler kunt zijn!
Denk jij erover om jouw SEO – zoekmachineoptimalisatie – uit te besteden? Lees dan ook de pagina SEO of andere gerelateerde artikelen uit de kennisbank.
Dit artikel vind je zeker interessant! Structured data markup. Hierin lees je hoe jij positief in de zoekresultaten opvalt ten opzichte van de concurrentie.
Heeft dit artikel je meer inzicht gegeven? Deel het met anderen en laten we samen onze kennis verder 'verrijken'! Of ben je nieuwsgierig geworden naar déze SEO-er? Neem dan via het formulier gewoon contact met mij op!
Joke van der Mast
Wilt je weten wat Joque Communication voor joúw bedrijf kan bereiken?
Maak een afspraak en deel jouw ambities!
Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor.