Hoe kunnen we helpen?

< Alle onderwerpen
Print

SEO-analyse uitvoeren: 7 redenen waarom

SEO-analyse uitvoeren, seo audit seo website check Joque Communication

SEO-analyse uitvoeren. 7 redenen waarom een SEO-traject hiermee moet starten

SEO-analyse uitvoeren: 7 redenen waarom een SEO-traject hiermee moet starten…? Misschien is jouw reactie nu: “Nee hoor, niet nodig! Wij zijn goed bezig met zoekmachineoptimalisatie. We hebben zelfs alle Yoast-bolletjes op groen staan!” Helaas moet ik je dan teleurstellen. Hoewel je al heel goed bezig bent, is SEO veel meer dan bolletjes van de Yoast SEO-plugin. Tenminste, als je écht meerwaarde uit zoekmachineoptimalisatie wilt halen.

Goed, je wilt dus zichtbaarder worden in Google. Je wilt dat jouw bedrijf groeit en je bent bereid om tijd en energie in SEO investeren. Daarom zal ik je nu uitleggen waarom een grondige SEO-analyse vóórdat je gaat optimaliseren zo belangrijk is. Ik zoom ook op enkele onderdelen in ter verduidelijking. Let wel: een SEO-analyse omvat nog veel meer dan deze zeven onderdelen die ik nu aanhaal

SEO is meer dan alleen zoekwoorden toepassen.

Zoekmachineoptimalisatie heeft veel met zoekwoorden te maken; die zoekwoorden onderzoek je en pas je toe in de websitetekst, de URL, de titeltag en de metadescription. Je laat dezelfde zoekwoorden ook terugkomen in de headings (de H1’s en H2’s etc.). En aan het begin van de alinea start je opnieuw met datzelfde focus zoekwoord. Je voegt nog een alt-tag aan een afbeelding toe en… tatata alle bolletjes van Yoast staan op groen. Er is één maar: jij vult hier het zoekwoord in, niet Yoast. Hoe heb je dat zoekwoord bepaald? Hoe diep heb je alle zoekwoorden onderzocht en welke afwegingen heb je gemaakt om ze op die bewuste pagina te gebruiken. SEO is veel meer dan zoekwoorden. Zoekmachineoptimalisatie heeft drie factoren: content (dus die focus keywords), techniek en autoriteit.

Autoriteit bouwt een website op door middel van backlinks. Autoriteit zorgt ervoor dat jouw website scoringskracht krijgt. Dit realiseer je door linkbuilding. Bij punt 7 lees je daar meer over…

Waarom zou je SEO-analyse uitvoeren?

In veel bedrijven wordt de SEO-analyse overgeslagen. Waarom? Nou, het kost tijd en budget. Maar als je je serieus hiermee wilt gaan onderscheiden ten opzichte van jouw online concurrentie, moet je de analyse ook bloedserieus nemen. In dit artikel ga ik verder in op:

Als je niet weet op jouw website ‘SEO-gezond’ is, dan heeft een SEO-tekst ook geen zin. Een SEO-analyse spoort de belemmeringen binnen jouw website op. Belemmeringen waardoor je niet hoger kunt gaan scoren, hoeveel zoekwoorden je er ook inpompt. Een belemmering is bijvoorbeeld een lange laadtijd op een mobiel apparaat: een belangrijke scoringsfactor binnen Google! Het komt er dus op neer dat de SEO-analyse in kaart brengt of jouw website op alle voor SEO belangrijke onderdelen ‘klaar is’.

SEO-analyse: 7 redenen waarom een SEO-traject hiermee moet beginnen. Hoe beklim je de SEO-Everest, Mount Everest beklimmen als metafoor voor SEO

Naar de top van de SEO-Everest

Stel je wilt de Mount Everest beklimmen. Daar bereid je je grondig op voor. Je start met het checken van je uitrusting: dat wat versleten is, vervang je want je wilt niet onderweg uitvallen door defect klimmateriaal. Jouw materiaal moet up-to-date zijn om te top te kunnen bereiken! En pas als jouw uitrusting en vervolgens je basiskamp helemaal okay zijn, ga je aan de klim beginnen. Deze metafoor kun je vergelijken met zoekmachineoptimalisatie.

Bij SEO zorg je er namelijk ook eerst voor dat je basis (de website dus) up-to-dat is! Door een SEO-analyse leer je jouw website het allerbeste kennen. Bij het handmatig onderzoeken wordt duidelijk welke onderdelen haperen en/of de website voldoet aan de huidige eisen van de algoritmes. Door zo’n diepgaande analyse vind je de problemen die de vindbaarheid stagneren. En met de resultaten ervan kun je flink terrein winnen op de SEO-Everest!

Wat is het verschil tussen handmatige SEO-analyse uitvoeren en een automatisch SEO-analyse?

Je hebt natuurlijk software waar je je website automatisch kunt laten checken. Uiteraard scheelt dat in het kostenplaatje. Het vervelende alleen van die automatische checks is, dat je een rapport krijgt met álle mogelijke problemen binnen jouw site. En die hoeven niet allemaal de vindbaarheid negatief te beïnvloeden. Een SEO-specialist filtert die eruit.

Daarnaast staan er zoveel dingen in zo’n rapport: als je er niet in thuis bent dan schuif je het al snel gedemotiveerd aan de kant. Want hoe weet je wat-wat is en wat je ermee moet doen? Wat hoort thuis bij het onderdeel SEO en wat bij het onderdeel IT-websitebouwer?

Natuurlijk gebruik ik bij een handmatige analyse ook SEO-tools, maar ik weet wel wat ik daaruit nodig heb. Handmatig controleren van deze gegevens is ook belangrijk om mijn opdrachtgevers uitleg te geven én om prioriteiten te stellen.

SEO-analyse uitvoeren: 7 redenen waarom...

De SEO-analyse beoordeelt onder andere de volgende factoren:

  1. Laadsnelheid
  2. Gebroken interne links, 404-foutmeldingen
  3. Indexeren door zoekmachines
  4. Websitearchitectuur
  5. Het ene zoekwoord ‘kannibaliseert’ het andere
  6. Online concurrentie
  7. Backlinkonderzoek

1. Laadsnelheid

Als je een SEO-analyse laat uitvoeren wordt er ook gekeken naar de laadsnelheid van je website op desktop en mobiele apparaten. Sinds de laatste Google-update van juni 2021 is laadsnelheid van de webpagina’s nóg belangrijker geworden om te kunnen scoren. Hoe goed je op de Google Core Web Vitals scoort, heeft een grote impact op hoe hoog jouw website in Google zoekresultaten komt. Het geeft ook een indruk van hoe bezoekers jouw website ervaren. 

Om de laadsnelheid op zowel desktop als op een mobiel apparaat te checken wordt PageSpeed Insights gebruikt. Deze gratis tool geeft ook direct verbeterpunten aan die je webbuilder kan aanpakken om de laadsnelheid te verbeteren. De uitslag laat zien hoe lang een pagina laadt en hoe lang de verschillende onderdelen nodig hebben. Wat de laadsnelheid van jouw websitepagina’s is vind je ook in Google Analytics onder menu ‘Gedrag’ en het onderdeel ‘sitesnelheid pagina-timing’.

Ik heb – vooral bij oudere website van 4/5 jaar – al zulke lange laadtijden gezien, dat dit écht gevolgen had voor de vindbaarheid. 

 

SEO analyse uitvoeren laadsnelheid Google ranking factor Core Web Vitals

Let erop dat Google uitgaat van de laadsnelheid op mobiele apparaten! De score hiervan is goed als deze tussen de 55 en 89 ligt en zelfs meer dan uitmuntend bij een getal tussen de 90 en 100, maar dat spreekt voor zich. Vaak is een langere laadtijd te wijten aan de bestandsgrootte van de afbeeldingen in de website en het bestandsformaat: aan een formaat van JPEG 2000 of WebP geeft Google de voorkeur! Wat Google ook aangeeft is de voorkeur van het tonen van afbeeldingen via een CDN (Content Delivery Network). Hierdoor stijgt je score met sprongen. En zoals je weet is laadsnelheid en dus gebruiksgemak één van de belangrijkste factoren om hoog te scoren in Google! 

2. Gebroken links, 404-meldingen

Door updaten van informatie op een website kunnen problemen ontstaan. Het is net als een auto: door gebruik gaat er wel eens iets kapot, verslijt er iets of raakt er een kabel los. Een website wordt ook ‘gebruikt’. Websites worden ook ‘gebruikt’ en ja, dan kan er wel eens wat misgaan. Via de (gratis) SEO-tool Screaming Frog of Website Auditor kun je problemen als gebroken links en 404-pagina’s (deze melding zie je als bezoeker als de webpagina niet meer bestaat) traceren. Hoe groter de website is, hoe langer dit duurt. 

Die resultaten zijn écht belangrijk voor SEO. Als je dit echt allemaal handmatig moet doen dan ben je ontzettend lang bezig en de kans dat je dan alles ‘vindt’ is erg klein naarmate de website groter is. Het geeft je wel heel veel inzicht in hoe een website werkt!

3. Indexeren door zoekmachines

Een van de belangrijkste obstakels die ik tijdens een SEO-analyse uitvoeren tegenkom is, dat Google een pagina (of meerdere) niet kan indexeren. En als Google de inhoud niet kan indexeren, dan kan deze de webpagina ook niet tonen als er een relevant zoekwoord wordt ingetypt. Een website moet het de zoekmachines zo gemakkelijk mogelijk maken om sites te kunnen crawlen, indexeren en ranken! Je kunt handmatig checken of Google een webpagina heeft geïndexeerd door in de browser de zoekopdracht ‘site:domeinnaam.nl’ in te tikken. Helemaal waterdicht is dit systeem niet. Wil je dit pagina voor pagina checken, gebruik dan Google Search Console.

Een nog snellere methode is om de XML-sitemap van de website te bekijken. Bijvoorbeeld: https://www.domeinnaam.nl/sitemap.xml. Of kijk in de robots.txt of je daar de URL van de sitemap kunt vinden. Los een probleem met indexeren altijd eerst op voordat je überhaupt verder gaat met optimaliseren. Je begrijpt nu waarom.

4. Website-architectuur

Welke keuzes zijn er gemaakt wat betreft de websitearchitectuur? De ideale ‘architectuur’ wordt op basis van de belangrijkste zoekwoorden gemaakt: dat zijn de ‘topic-zoekwoorden’ of hoofdzoekwoorden. Dit zijn vaak generieke zoekwoorden en afhankelijk van de concurrentie kan het best lastig zijn om hierop te scoren. Aan de topics worden dan de hieraan gerelateerde onderwerpen gekoppeld: er wordt zo een ‘top down structuur’ gevormd in verschillende categorieën.

De kunst van het optimaliseren van de websitestructuur is, dat de PageRank (het scorend vermogen van een webpagina) vanaf de pagina’s met de relatief hoogste PageRank zo optimaal mogelijk aan de andere webpagina’s doorgeven. Een ander criterium is om het woord met het hoogste zoekvolume hoog in de websitestructuur de plaatsen (de shorttail zoekwoorden) en dan topdown gaan naar zoekwoordcombinaties (zoektermen of longtails) waarin een actiebereidheid zit en met een lager doch nog steeds interessant zoekvolume.  

Het ontwerp van de websitearchitectuur heeft alles te maken met strategische keuzes! Daarom ligt hier een zoekwoordenanalyse ten grondslag: op basis van de juiste informatie kunnen die strategische keuzes weloverwogen worden gemaakt! Ook een zoekwoordenanalyse zit in de SEO-analyse!

5. Zoekwoord 'kannibalisme'

Ook dat kom ik tegen tijdens de SEO-audits: dat er twee of meer pagina’s voor een vergelijkbaar onderwerp willen scoren. Dat heet ‘zoekwoord-kannibalisme’. Dat kan zeker het geval zijn bij grotere webshops, maar ik zie het ook bij B2B-sites. Dit gebeurt dan helaas onbewust, dus gebrek aan SEO-kennis. Om dit te voorkomen moet je echt creatief omgaan met vergelijkbare pagina’s. Doe je dat niet dan toont Google de éne pagina wel en de andere niet (Google bepaalt ook nog eens zelf wélke) en dat krijg je niet opgelost.

Hetzelfde gebeurt als je te maken hebt met dubbele content of ‘duplicate content’. Dat wil zeggen dat de tekst op twee (of meer) pagina’s grotendeels vergelijkbaar is. Dankzij AI (artificiële intelligentie; Google is gebaseerd op AI) pikt Google dit er zeer snel uit. En ook dan wordt er een van de beide pagina’s niet getoond!  o.

6. Online concurrentie

Je hebt vast wel een aantal concurrenten waar je jaloers op bent vanwege hun posities in Google. Als ondernemer zijnde wil je natuurlijk dat jouw website die plek in de zoekresultaten krijgt. Om een goed beeld te krijgen van de sterkte (of zwakte) van jouw concurrentie ga je hen met jou vergelijken op basis van PageRank, domeinautoriteit, leeftijd van de website, het aantal ‘mentions’ en natuurlijk het aantal backlinks van verschillende websitepagina’s én die van unieke domeinen. Zo weet je direct welk onderdeel je moet aanpakken om jouw concurrent voorbij te streven.

7. Backlinkonderzoek

Het is een uiterst saaie klus; ik geef het direct toe. Maar het hoort er echt bij als je een grondige SEO-analyse laat uitvoeren. Een goed backlinkprofiel is belangrijke scoringsfactor. Met ‘goed’ bedoel ik het aantal relevante backlinks: dat is een backlink van een gerelateerde website naar jouw website. Dit aantal links in combinatie met de domeinwaarde van de verwijzende site, bepaalt namelijk jouw PageRank: de scoringskracht van individuele webpagina’s. Doordat een website een backlink naar jouw website plaatst, geeft die partij wat van zijn linkkracht aan die backlink mee. Het aantal backlinks kan indrukwekkend zijn, maar als die allemaal van één domein afkomen – of sterker nog – van hetzelfde IP-adres, dan zijn die minder waard als één backlink van 20 verschillende domeinen. Hoe hoger de domeinwaarde van die website is, hoe meer linkjuice of linkkracht er aan jouw pagina wordt toegevoegd. Als jouw concurrent een knettergoede, waardevolle backlink krijgt van een onderwerp-gerelateerde website met een hoge domeinwaarde, dan is het meer dan de moeite waard om te onderzoeken of jij daar ook een backlink geplaatst kunt krijgen!

Anderzijds bekijkt het backlinkonderzoek ook het aantal kwalitatief slechte backlinks: zijn dit er veel dan drukt dit ook weer jouw ranking kansen. Zulke links kun je overigens wel een ‘disavow’ geven via een tool als bv Ahrefs. Zo’n backlinkonderzoek is ook een onderdeel van de SEO-analyse!

Conclusie

Succesvol met SEO starten begint met een SEO-analyse uitvoeren!

Ik benoem zeven onderdelen in dit artikel. In de praktijk worden er nog veel meer punten gecheckt tijdens een SEO-audit. Wat ik wil aangeven met dit artikel dat, als jouw website niet ‘SEO-proof’ is, alle moeite die je erin stopt hetzelfde effect heeft als water dragen naar de zee. Na het lezen van dit artikel hoop ik dat je de waarde van zo’n SEO-audit begrijpt, mocht je serieus wilt gaan scoren in de ranglijsten van Google. Kortom: laat eerst je website analyseren en ga dán pas aan contentoptimalisatie (en aan die Yoast-bolletjes) beginnen!

Wil je weten wat een SEO-analyse kost voor jouw website? Neem dan gerust contact met mij op! Het is namelijk sterk afhankelijk van de grootte van de website en of deze in meerdere talen is.

Of wil je eerst een globale indruk van de ‘SEO-gezondheid’ van jouw website? Dan bied ik een gratis SEO-scan aan!

Meer lezen? SEO-specialist: wat houdt dat in?

 

Heeft dit artikel je meer inzicht gegeven? Deel het met anderen en laten we samen onze kennis verder 'verrijken'! Of ben je nieuwsgierig geworden naar déze SEO-er? Neem dan via het formulier gewoon contact met mij op!

Joke van der Mast
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Wilt je weten wat Joque Communication voor joúw bedrijf kan bereiken?

Maak een afspraak en deel jouw ambities!

Ik heb interesse in:

Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. 

Vorige SEO teksten: 5 fasen om de beste tekst te schrijven voor SEO
Volgende SEO-specialist: wat houdt dat in?
Inhoudsopgave