Hoe kunnen we helpen?
SEO tekst schrijven: 5 fasen om de beste tekst te schrijven voor SEO
SEO-tekst schrijven: 5 fasen waarmee jij in Google scoort.
SEO-tekst schrijven kent 5 verschillende fasen om tot een goed resultaat te komen. Met een SEO-tekst wordt jouw website vindbaar op specifieke zoekwoorden die voor het bedrijf van belang zijn. Ik start ik met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek naar ‘short tail’ en ‘long tail’ zoekwoorden. Korte zoekwoorden – de ‘shorttails – zijn korte zoekwoorden waarop veel concurrentie zit zoals ‘sportschool’. Het wordt dan lastiger om hoger te scoren op dit woord in de zoekresultaten. Daarom onderzoek ik ook de langere zoektermen – de ‘longtails’ – zoals ‘de beste sportschool van Weert voor bodybuilders’. Bij mensen die deze langere zoekterm gebruiken is de kans op conversie het grootst!
Doel van de SEO-tekst
Wat is het doel van de tekst? Wat wil je dat een bezoeker doet als hij op de pagina komt? Je wilt dat de tekst de bezoeker tot actie aanzet.
Welke actie je van een bezoeker verwacht moet je wel duidelijk maken via de tekst, maar ook het design helpt daarbij! Wat wil je bereiken met de webpagina?
- Een product of dienst kopen?
- Een offerte aanvragen?
- Een afspraak maken?
- Aanmelden voor je nieuwsbrief of evenement?
- Een antwoord vinden op zijn zoekvraag?
- Het binden van bezoekers aan jouw website met kwalitatieve content?
SEO-tekst schrijven: 5 fasen
1. Zoekwoordenonderzoek
Bij het zoekwoorden onderzoek bekijk ik op welke zoekwoorden jouw website al scoort en wat er nog beter kan. Ook betrek ik in het onderzoek de woorden waarop je nog meer gevonden wilt worden en waarop je nu nog weinig of geen bezoekers trekt.
2. Doel en doelgroep SEO-teksten
Voor welke fase in de klantreis is de tekst bestemd? Wat wil je dat de lezer doet op een bepaalde pagina? En hoe leidt de tekst de bezoeker naar dat doel toe. De tekst bevat woorden die de doelgroep zelf gebruikt en men moet zichzelf erin herkennen.
3. Het proces van SEO-teksten schrijven
Hands on en schrijven maar. Een geoptimaliseerde tekst vraagt naast kennis van zoekwoorden, ook kennis van on-page optimalisatie. Uitgangspunt is dat de tekst voor een mens bestemd is. En dus blijft die ‘mens’ (jouw klant dus) centraal staan!
4. On-page optimaliseren van teksten
Bij het schrijven van websiteteksten worden meteen de teksten voor de meta descriptions, de focus zoekwoorden en de html-kopregels aangeleverd. Geen tijd om dit zelf in te laten lopen: ook dit kan Joque Communication voor je verzorgen.
5. SEO-websitetekst promoten
De website is nu echt áf. De pagina’s kunnen gepubliceerd worden. Je hebt ze namelijk geschreven voor één van de geformuleerde doelstellingen van de bewuste websitepagina. De pagina ga je promoten via de zoekresultaten door er een aantrekkelijke meta-omschrijving voor te schrijven en structured data markup toe te voegen. Betreft het een webpagina dat gebruik je “@type”: [“WebPage”].
Je kunt ook de FAQ-markup erbij gebruiken. Via de FAQ-markup plaats je rechtstreeks in de zoekresultaten veel gevraagde vragen (= de betekenis van Frequently Asked Questions) en geef je meteen in datzelfde zoekresultaat een kort antwoord. Dat antwoord triggert de lezer om hopelijk om naar jouw webpage te klikken. Promoten van websitepagina’s doe je uiteraard ook via de verschillende social media kanalen of andere websites. Let er wel op dat het betreffende kanaal past bij jouw doelgroep. Anders ben je misschien teleurgesteld als je weinig reacties krijgt op jouw zorgvuldig geschreven artikel.
Lees ook meer over de kracht van AI bij SEO-contentstrategie.
SEO-content heeft nóg een doel! Het binden van websitebezoekers.
Via een user-friendly website-flow – door middel van interne linkjes – probeer je die bezoeker vervolgens zo lang mogelijk op jouw site vast te houden. Misschien heb je al eerder een kennisbankartikel over gerelateerd onderwerp geschreven. Link hier ergens in de tekst naartoe en gebruik in de ankertekst dat gerelateerde zoekwoord. Dat is ook goed voor de zoekmachines! Of link naar jouw blog over dit onderwerp. Natuurlijk kun je de bezoeker ook een hint geven in de richting van jouw webpagina waar je de online marketing funnel hebt toegepast. Maar is het een eerste oriënterend bezoek, dan is dit voor die bezoeker misschien nog een stapje te veel om direct een afspraak te maken of iets te kopen. Om mensen aan jouw bedrijf te verbinden kun je een interessante whitepaper aanbieden in ruil voor hun emailadres. Zo behoud je de mogelijkheid om in de nabije toekomst van een lead een verkoop te maken.
SEO tekstrealisatie
Joque Communication realiseert en optimaliseert teksten voor het internet. Je krijgt een duidelijk document waarop alle voor zoekmachines belangrijke tekst-aspecten zijn aangegeven. Jouw marketeer of webbeheerder kan hiermee zelf aan de slag kan of je laat het aan mij over om de on-page optimalisatie uit te voeren.
Lees ook meer over neuromarketingtechnieken in SEO-teksten–
Vond je dit een interessant en behulpzaam artikel? Deel hem dan met je netwerk: dat wordt erg gewaardeerd!
Wilt je weten wat Joque Communication voor joúw bedrijf kan bereiken?
Maak een afspraak en deel jouw ambities!
Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. Beloofd!