Zomaar ‘ergens’ beginnen zonder te weten wát je wilt winnen: mmm, dat is niet zo’n goed plan. Joque Communication volgt een vaste werkwijze. Op deze manier weet jij zeker dat jouw doelstellingen worden gehaald. In vijf heldere stappen zorg ik ervoor dat jouw online marketingcampagne knettert!
Jouw website bevat een schat aan gegevens en die worden zichtbaar via Google Analytics. Google Search Console is ook zo’n waardevolle bron. De Search Console laat zien welke zoekwoorden dé magneten voor jouw bedrijf zijn. Maar dan weet je nog niet welke zoekwoorden – die je nog niét gebruikt – veel potentie hebben. Daar kom je via een zoekwoordenonderzoek achter. Het zoekwoordenonderzoek is onderdeel van de SEO-analyse. Deze analyse opent jouw schatkist op meerdere levels! De analyse laat ook zien hoe ‘zoekmachinevriendelijk’ jouw website is en welke optimalisaties qua content, techniek of linkbuilding er nodig zijn!
Bekijk ook: SEO-analyse laten uitvoeren.
Voordat er een plan van aanpak en een marketingplan wordt gemaakt, spreken wij af wie welke taken oppakt:
Planning: wie gaat welk onderdeel wanneer verwerken?
Kanalen: SEO, SEA, sociale media of andere kanalen?
KPI’s bepalen: wanneer is de campagne succesvol?
Resultaat: wanneer is het een succes voor jouw bedrijf?
Op basis van deze afspraken wordt het plan van aanpak en het marketingplan opgesteld.
Wat is het grote voordeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) uitbesteden?
Na de analyse en het opstellen van een plan van aanpak gaan we praktisch aan de slag. Optimalisaties worden uitgevoerd zodat de website he-le-maal klaar is voor de volgende stap. Optimalisaties kunnen on-page optimalisaties zijn (content) en/of off-page (techniek en linkbuilding). Bij zoekmachinemarketing (SEO + SEA) is dit nodig om organisch hoger te kunnen scoren in Google maar ook om een lagere klikprijs af te rekenen bij adverteren. Elke belangrijke pagina wordt ook voor conversie geoptimaliseerd, zodat een bezoeker hier vindt wat er in de zoekresultaten wordt beloofd én wordt verleid tot een conversie.
Nadat er al een berg werk is verzet, is de tijd aangebroken om actief met de bedachte campagnes zelf bezig te zijn: dat kan adverteren zijn in Google of via social media kanalen. Maar ook contentmarketing kan een keuze zijn of het regelmatig verzenden van digitale nieuwsbrieven. In het marketingplan zijn de methoden bepaald en de budgetten vastgelegd. Maar nu moet er geproduceerd worden: teksten, fotografie, social media visuals, nieuwsbrieven, etc. Wanneer wat moet gebeuren en door wie wordt vastgelegd in een planning zoals een contentkalender.
Aan het einde van de maand ontvang je een rapportage. Hierin staat aangegeven wat Joque Communication heeft gedaan. Je ziet ook wat een campagne tot dan toe bereikt heeft. Je krijgt een overzicht van de rankings van de belangrijkste zoekwoorden. De werkzaamheden leg ik uit, waardoor je niet alleen het resultaat ziet, maar ook inzichtelijk hebt wat er die maand is gebeurd.
Maak een afspraak en stel je vragen. Tijdens het eerste gratis gesprek krijg ik een beeld van jouw behoefte en doel en kan ik aansluitend een advies geven. Komt het tot een opdracht, dan worden de doelstellingen en de KPI’s (kritieke prestatie indicatoren) samen afgesproken!