Website klaar? Het design is goedgekeurd, de teksten en afbeeldingen staan erin, de website kan online of staat al online? Okay: dan gaat nú het echte werk beginnen! “Hoezo? denk je “Wat bedoel je? Mijn website is écht klaar hoor. Daar hebben wij goed over nagedacht en er is veel tijd, energie en geld ingestoken. En dan zeg jij dat het werk pas gaat beginnen?!” Ja, dat zeg ik inderdaad. Je website is klaar: voor dat moment. Want zoekmachineoptimalisatie of SEO is niet iets dat je ‘eenmalig’ doet. Zoekmachineoptimalisatie vraagt om constante aandacht.
Als je een WordPress website hebt dan zal je je websitebouwer waarschijnlijk ook Yoast SEOYoast SEO is net als RankMath een plugin voor WordPress die je helpt met zoekmachineoptimalisatie. De plugin controleert je teksten op leesbaarheid en zoekwoorden.Je kunt er ook je meta title en meta description mee instellen…. Meer hebben gekoppeld. Denk je dat hiermee jouw website klaar is om door de zoekmachines goed gevonden te kunnen worden? Helaas, dat is niet zo. Geeft niet; dacht ik eerder ook dat een website klaar was als in ‘af’ zodra die online stond. Yoast SEO (of Rankmatch SEO of een van de andere SEO tools) is wel ‘ingeplugd’ maar je moet er zelf wél mee aan de slag!
Zoekmachineoptimalisatie hoort – tenzij anders is overeengekomen – initieel niet bij de opdracht voor het bouwen van een website. Bij het bouwen zorgen websitebouwers ervoor dat de website op technisch en functioneel gebied makkelijk toegankelijk is voor zoekmachines. Dat betekent dat de site-opmaak in CSS en Javascript/Flash en de HTML-codes gescheiden zijn. Hierdoor wordt het crawlenCrawlen is het lezen van je site door zoekmachines. Google controleert via de sitemap of er nieuwe content geplaatst is en indexeert deze vervolgens in de zoekresultaten. Meer (lees: verzamelen van informatie) door zoekmachines al wel gemakkelijker gemaakt.
Zoekmachines ‘lusten’ bij voorkeur kant-en-klare, relevante, duidelijke antwoorden op zoekvragenZoekvragen zijn vragen die mensen stellen in Google. Ze geven inzicht in wat iemand écht wil weten: de zoekintentie.Goede, helpende content beantwoordt die zoekvragen duidelijk en volledig. Blogs en kennisartikelen zijn ideaal om zoekvragen te…, zonder afleidende tralala. Heb je een tekstschrijver die SEO-teksten heeft geschreven, dan scheelt dat en zijn die teksten heerlijke kant-en-klaar maaltijden voor de crawlers. Maar die teksten moeten wel op de goede plek op jouw site worden gezet! Heb je nog geen SEO-geoptimaliseerde teksten, dan kun je na het live gaan van jouw site altijd nog hiermee aan de slag. Dus maak je geen zorgen! Het kan nog altijd.
Zoekmachines lezen alleen HTML-code en hebben maling aan site-opmaak. Alleen html als kunnen ze als ‘taal’ kunnen ze lezen, begrijpen en dús indexerenIndexeren is het opslaan van pagina’s in Google. Zo worden ze zichtbaar te maken in zoekresultaten. Laat nieuwe pagina’s indexeren door ze toe te voegen aan de sitemap en deze via Google Search Console in… Meer. En dat indexeren is juist zo belangrijk voor jouw posities in de zoekmachines! Als het goed is heeft jouw websitebouwer al duidelijk URL’s met broodkruimelsporen en relevante title-tags gebruikt, mét het belangrijkste zoekwoord erin. Maar de meta-omschrijvingen en de alt-omschrijvingen van gebruikte afbeeldingen dien je vaak nog zelf in te vullen. Als je een beetje thuis bent in WordPress kun je dat zelf doen. Check eens of er alt-omschrijvingen bij jouw afbeeldingen staan… Nee? Dan is het wel aan te raden om dat aan te pakken. Veel mensen zoeken namelijk snel-snel bijvoorbeeld een product via Google Images en dan wil je dat jouw afbeelding er wel bijstaat! Anders is het een gemiste kans. Ook is de Google Assistent in opmars. Spreekt iemand een zoekvraag in dan zoekt de ‘assistent’ het geschikte antwoord in de geïndexeerde afbeeldingen. Maar… een afbeelding ‘leest’ en indexeert Google niet: de tekst die erbij staat wél! En weet je dat je jouw afbeeldingen ook vol kunt proppen met zoekwoordenZoekwoorden zijn woorden die mensen intypen in Google. Ze worden gebruikt om informatie te vinden. We kennen shorttail en longtail zoekwoorden. Je gebruikt zoekwoorden om je content vindbaar te maken. Goede zoekwoorden sluiten aan bij de… door middel van structured dataStructured data of schema mark-up (zoals JSON-LD) is extra code voor zoekmachines. Het wordt gebruikt om context te geven aan je content. Bijvoorbeeld voor reviews of FAQ’s. Met structured data realiseer je rich snippets, featured… Meer markup in de EXIF-file?
De meta-omschrijving of meta description is niet zo van belang voor jouw SEO maar is wél belangrijk genoeg om er jouw volle aandacht aan te geven. Bekijk het als een sandwichbord op de stoep, voor de deur van jouw winkel. Met dat stoepbord – dat vaak een call-to-action (CTA) bevat zoals ‘Aanbieding’ – wil je mensen jouw winkel intrekken. De meta descriptionEen meta description of meta-omschrijving is een korte tekst die onder je SEO-titel in Google staat. Meer bevat een relevant zoekwoord, gevolgd door een antwoord én liefst met een duidelijke CTA! De tekstlengte is echter beperkt. Na ongeveer 150 karakters ‘kapt’ Google de tekst af op de zoekresultatenpagina. Daarom moet je ‘to-the-point’ zijn in je meta-omschrijving! Bekijk eens via je CMS-dashboard of de meta description is ingevuld. Staat hier nog niets dan vult Google zelf iets in waarvan deze denkt dat het beste past bij de zoekopdrachtEen zoekopdracht is de tekst die een gebruiker invoert in een zoekmachine zoals Google. Elke zoekopdracht heeft een bepaalde zoekintentie en vormt de basis voor zoekwoordenonderzoek, SEO en SEA. Meer. Google jezelf maar eens en bekijk op de zoekresultatenpagina wat Google hier voor jouw webpagina heeft ingevuld. En dat kan iets heel anders zijn dan dat jíj wilt dat er staat. Let op: als je nog niets zelf hebt ingevuld, dat vind je die tekst niet via je CMS-dashboard maar wel op de zoekresultatenpagina! Via het CMS kun je de meta-omschrijving wel zelf invullen en optimaliseren!
Kortom; de meta-omschrijving is niet van invloed op SEO maar deze is wél belangrijk om jouw potentiële klant te triggeren om jouw webpagina te bezoeken. Omdat mensen héél snel de zoekresultaten ‘scannen’ is het belangrijk dat in de metadescription een duidelijk antwoord is op de zoekvraag opgenomen!
Een laatste uitsmijter: SEO is niet iets dat je één keer doet en klaar is Klara. Het is een continu proces dat meegroeit met jouw business en vice versa. Ben je bijvoorbeeld een seizoensgebonden bedrijf dan zijn per seizoen weer andere zoekwoorden belangrijk voor je…
Lees ook: SEO uitbesteden: de voordelen én de nadelen.
Websites bouwen laat ik aan de professionals over waarmee ik samenwerk. Ik denk wel direct aan de basis ervan mee bij het realiseren van een stratégische website. Dat wil zeggen dat de website geen duur digitaal visitekaartje wordt, maar dat ik vind dat een website voor jou moet werken! Dus leads moet krijgen of omzet scoren of wat het doel ook is. Daar gebruik ik onder andere zoekmachineoptimalisatie voor. Vervolgens is het van belang dat jouw website gevonden wordt, populair wordt, als een autoriteit gezien wordt door Google doordat anderen jouw website aanbevelen. En dat doe ik via online marketing. Dus klantacquisitie en online branding via content- en social media marketing en SEO/SEA. Wat ik superbelangrijk vind is dat alle investeringen in tijd, geld en energie gemonitord worden via Google AnalyticsGoogle Analytics is net als de Google Search Console een gratis tool van Google. Je gebruikt het om te zien wat bezoekers doen op je website.Bijvoorbeeld: hoeveel mensen je site bezoeken. Je kunt ook meten… zodat we de resultaten van alle inspanningen kunnen zien én optimaliseren om doelen te behalen.
Joke van der Mast
Online marketeer & SEO-specialist.
Lees meer over: waarom een SEO analyse van je site laten uitvoeren of kijk wie SEO specialist Limburg is.
Vind je dit een interessante blogEen blog is een informatief stuk op je website. Het wordt gebruikt om kennis, nieuws of tips te delen. Een blog trekt bezoekers via zoekwoorden en vragen. Blogs helpen bij je zichtbaarheid in Google en…? Fijn! Ik hoop dat ik je hiermee een stukje vooruit heb geholpen op de SEO-route. Wil je hem dan delen met jouw netwerk? Daarmee word ík goed geholpen! Deel dit artikel via LinkedIn.
Maak een afspraak en deel je ambities!
Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. Beloofd!