Glossary termen

Caching – cache

Caching is het tijdelijk opslaan van websitegegevens zodat pagina’s sneller laden bij herhaald bezoek. Het verbetert de pagespeed, versterkt de gebruiksvriendelijkheid en draagt bij aan

Canonical tag

De canonical tagDe canonical tag wordt gebruikt om dubbele content te voorkomen. Bijvoorbeeld bij soortgelijke productpagina’s. Meer wordt gebruikt om dubbele content te voorkomen. Bijvoorbeeld

Chatbots

ChatbotsChatbots zijn AI-gesprekspartners op websites. Ze worden gebruikt voor klantenservice en begeleiding. Meer zijn AI-gesprekspartners op websites. Ze worden gebruikt voor klantenservice en begeleiding.

ChatGPT

ChatGPT is net als Google BARD een AI-assistent die teksten genereert. Het wordt gebruikt voor ideeën, content en gesprekken. Het is ontwikkeld door OpenAI en

Cialdini (7 principes van beïnvloeding)

Robert Cialdini formuleerde 7 psychologische principes die beïnvloeden hoe mensen keuzes maken: Wederkerigheid, Schaarste, Autoriteit, Consistentie, Sympathie, Sociale bewijskracht en Eenheid. Gerelateerd: neuromarketing, Call to

Cloaking

Cloaking is een black hat techniek waarbij zoekmachines andere content te zien krijgen dan bezoekers. Het doel: manipuleren van rankings, maar het risico op een

Cognitieve bias

Een cognitieve biasEen cognitieve bias is een denkfout of mentale shortcut die het brein gebruikt om snel keuzes te maken. Biases beïnvloeden hoe we informatie

Cognitive Fluency

Cognitive fluencyCognitive fluency is hoe makkelijk en moeiteloos je brein informatie kan verwerken. Hoe simpeler, logischer en vertrouwder iets aanvoelt — qua taal, structuur en

Cognitive load

Cognitieve load (belasting) is hoeveel mentale moeite iets kost om te verwerken. Te veel info = afhaken.Gerelateerd: UX, systeem 1 en 2, scannend lezen, microcopy.

Content

Content is alle inhoud op je website. Het wordt gebruikt om informatie te delen. Bijvoorbeeld SEO-teksten, afbeeldingen of video’s. Ook podcasts en tools zijn content.