Zoekwoordenonderzoek ligt aan de basis van een succesvolle website. De investering loont beslist want het onderzoek biedt langdurig gratis resultaat. Een blog van Joque 🖋️:
Laatst had ik een gesprek met een tekstschrijver over zoekwoordenonderzoek. Het is écht een professional in haar vak. We discussieerden over zoekmachineoptimalisatie (SEO) en het belang van een zoekwoordenonderzoek.
Zelf noem ik dit bij voorkeur ‘zoektermenonderzoek’. Want onder ‘zoekwoorden’ vallen ook de woordcombinaties van drie en meer woorden. Combinaties van drie en meer woorden worden longtail zoektermen genoemd. De kortere versies worden shorttail zoektermen genoemd. Als er over ‘zoekwoorden’ wordt gesproken worden in het algemeen de beide termen bedoeld.
Op basis van korte zoekwoorden die na het zoekwoordenonderzoek eruit laten zien dat zij hoge zoekvolumes hebben- en die het allerbelangrijkste zijn voor jouw bedrijf – wordt de ideale websitestructuur opgezet. Het nadeel echter is dat die korte zoekwoorden vaak – juist ómdat ze een hoog zoekvolume hebben – helaas ook veel concurrentie kennen.
Onder de webpagina’s met dat hoge-volume-zoekwoord (bv ‘ kaas’) ga je andere pagina’s hangen (bv ‘Goudse Kaas’). Je kunt nog verder gaan in de sitestructuur met bv een pagina ‘Goudse magere kaas’ en een pagina ‘Goudse 48+ mei-kaas’. Zie je het verschil? De tweede en derde pagina onder ‘kaas’ kun je vervolgens helemaal gaan optimaliseren op zoektermen (longtails dus). Deze hebben de meeste kans om te scoren…
Aan het begin van iemands klantreis worden vaak die zogenaamde shorttails gebruikt. Gaat iemand doelgerichter zoeken, dan worden de longtails ingezet. 70% van de internetgebruikers gebruikt zelf meer longtails dan shorttails. Helaas geeft Google die niet vrij en zelf verzinnen is lastig want de mogelijkheden zijn ontelbaar. Maar juist in die longtails zit de winst! Als iemand via een longtail jouw site bezoekt is diegene vaak al ‘actiebereid’…. Met een aantrekkelijke pagina en dito aanbod heb je die klant bijna in the pocket!
Hoe vind je die langere zoektermen dan? Met Google Suggest kom je al een eindje. Zorg er bijvoorbeeld ook voor dat bezoekers reacties kunnen geven op blogs. Of biedt ze de mogelijkheid om vragen te stellen op jouw site. Zo kom je erachter welke woordcombinaties de bezoeker zélf gebruikt. Die kun je dan weer toepassen in een tekst of er een column eraan wijden.
Toegegeven: dat zoekwoordenonderzoek zélf is niet het meest spannende om te doen. Het is een heel gepuzzel zelfs! De bewuste copywriter had het gevoel dat ze hierdoor als creatief woordkunstenaar beperkt wordt, omdat er aan die ‘vervelende’ zoekwoorden moet worden voldaan. Ben ik daarmee eens? Uit oogpunt van tekstschrijver misschien wel. Maar als SEO-specialist en online marketeer zeker niet!
Als je je in zoekachineoptimalisatie (of SEO) gaat verdiepen, leer je de onschatbare waarde van zo’n onderzoek begrijpen. Zoekwoorden zijn wel een uitdagende puzzel. Maar door ze te gebruiken, geef je jouw website alle kans op succes! Het onderzoek is een langetermijninvestering. Je hebt er niet direct profijt van. Maar op de lange termijn juist weer wél en dat voor onbepaalde tijd.
Waar ik enthousiast van word, is dat een stel simpele woorden zo’n verschil kunnen maken tussen veel, geen of minder succes. Google houdt als semantische zoekmachine van varianten en synoniemen van zoekwoorden. Die puzzel ik wat graag bij elkaar als dat langdurig resultaat (en gratis!) oplevert!
Google waardeert het ook als de onderlinge samenhang van de woorden, begrippen, pagina’s in websiteteksten duidelijk wordt gemaakt en aan elkaar worden gelinkt (dan hoeft ‘domme’ Google zelf niet te gissen 😉). Dat heet website semantiek. En hoe semantischer een website is, hoe hoger de waardering door Google in de vorm van een stijging in een niet-betaalde ofwel organische positie.
Pas je in jouw contentstrategie de belangrijkste zoektermen consequent toe in, dan vind je artikelen, blogs, infographics, foto’s of video’s ook weer terug in de zoekresultaten! Dus ook bij Google Images of Youtube!
Hoe vaker op het zoekwoord wordt geklikt, hoe hoger de domein- en de pagina-autoriteit van jouw website. En ook dát waardeert Google weer met een hogere (gratis!) positie in de ranking.
En dan voor de moneymakers onder ons: zoekwoordenonderzoek is onmisbaar voor hogere conversies! Vinden jullie het nog steeds een (t)saaie klus? Ik niet, want ik puzzel graag!
Zoekwoordenonderzoek uitbesteden? Dat kan! Naast complete SEO-website-analyse voer ik ook diepgaande zoekwoordenonderzoeken uit.
Lees meer op de pagina SEO specialist Limburg.
Waarom zoekmachineoptimalisatie uitbesteden? Op die vraag lees je het antwoord in het volgende artikel.
Vind je dit een interessante blog? Fijn! Ik hoop dat ik je hiermee een stukje vooruit heb geholpen op de SEO-route. Wil je hem dan delen met jouw netwerk? Daarmee word ík goed geholpen! Dank bij voorbaat.
Joke van der Mast
Online marketeer en SEO-specialist
Maak een afspraak en deel je ambities!
Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor. Beloofd!