Conversie-SEO richt zich op scoren én converteren
Conversie-SEO richt zich op scoren én converteren Het gesprek dat ik met Erik had (en waarom het ook jouw bedrijf kan veranderen) “Joke, ik wil
Wist je dat 60% van je bezoekers binnen 5 seconden je pagina verlaten? Een goede landingspagina houdt hun aandacht vast en leidt tot de gewenste actie. En dat begint met een sterke eerste indruk.
Ben je MKB-ondernemer en wil je meer halen uit je website of webshop?
Dan is een conversiegerichte landingspagina precies wat je nodig hebt.
Een slechte landingspagina kost potentiële klanten. En dus omzet. Je hebt maar een paar seconden om iemand te overtuigen. Daarom moet direct duidelijk zijn dat de pagina écht voor hem of haar is, wat het iemand oplevert en hoe jij je belofte waarmaakt.
Is dat niet binnen 5 seconden duidelijk? Dan haken bezoekers af en loop je inkomsten mis.
Joke schrijft al onze landingspagina’s voor onze websites. Dankzij haar SEO-teksten en neuro-copy krijgen we meer aanvragen binnen. Wij zien dus duidelijk resultaat.
Robert Sietsma, Adoop Online Marketing
Plan jouw afspraak snel. Deze maand zijn er nog maar twee adviesgesprekken beschikbaar.
Conversie-SEO is een slimme mix van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en overtuigende tekst (neuro-copy). SEO-teksten zorgen zorgt ervoor dat mensen je pagina vinden. Neuro-copy zorgt ervoor dat ze blijven én iets doen: klikken, bellen of kopen. Dat begint al bij je paginatitel en meta-omschrijving in Google.
Veel MKB’ers missen tot wel 60% van hun potentiële omzet. Dat gebeurt als:
De pagina niet aansluit bij de zoekopdracht.
De boodschap niet duidelijk is.
De bezoeker niet weet wat hij moet doen.
De SEO niet klopt of de site niet prettig werkt.
Visuele elementen niet naar een specifieke actie of specifiek product sturen.
Voorbeeld:
Je krijgt 3.000 bezoekers per maand via Google of advertenties.
Een goede landingspagina haalt 5% conversie (150 leads).
Een slechte haalt maar 1% (30 leads).
Dat zijn 120 leads minder per maand.
Kies één pagina voor je populairste dienst of product.
Optimaliseer die volledig. Zie je resultaat? Dan breid je uit.
Of download de gratis template van de perfecte landingspagina en ontdek wat werkt.
Er zijn verschillende soorten landingspagina’s. Elk met een specifiek doel. Het doel van een landingspagina hangt af van de herkomst van de bezoeker (zoals een advertentie, e-mail of organisch verkeer) en van de conversie die je wilt realiseren. Als gecertificeerd breinschrijver optimaliseer ik diverse landingspagina’s. Elke variant heeft een ander doel.
Voor het verzamelen van contactgegevens zoals: whitepapers, afspraken of offertes.
Voor directe verkoop. Denk aan webshops of campagnes voor één product.
Sluit direct aan op de advertentie (SEA) of zoekopdracht. Geen afleiding, duidelijke actie.
Doorklik na een e-mail voor e-book download, inschrijvingen of aankopen.
Content met SEO-doelstellingen. Informeert én overtuigt. Denk aan kennisbankartikelen of blogs
Voor A/B-tests. Er wordt een bepaald element getest, zoals een kop of knop.
Voor freelancers of bureaus. Presenteert een dienst en nodigt uit tot contact.
Voor bezoekers die je al kent. Je spreekt ze aan met een directe, aangepaste boodschap.
Maakt de bezoeker eerst warm. Daarna klikt men door naar de echte verkoop- of inschrijfpagina.
Zoekwoordenonderzoek.
Conversiegerichte, overtuigende inhoud (copy).
UX-ontwerp en gebruikersflow.
Techniek en snelheid.
Conversietriggers: urgentie, vertrouwen, actie.
Testen met A/B en heatmaps.
Dat hangt af van je winst per klant of lead en de conversiestijging op je pagina. Ook de toename van organische bezoekers speelt een grote rol.
SEO: eerste effect binnen 1-3 maanden. Volledig resultaat: 3-9 maanden.
Conversieoptimalisatie (CRO): eerste effect binnen 2-6 weken, Volledig resultaat: 2-3 maanden.
CRO + SEO: eerste effect binnen 1-2 maanden. Volledig resultaat: 3-6 maanden.
Let op: dit is afhankelijk van je website-autoriteit, zoekvolume en de kwaliteit van de uitvoering.
Wil je je landingspagina verbeteren? Omdat je weet dat er meer uit je website te halen valt? Maak dan een vrijblijvende afspraak en je krijgt gratis advies.
Klanten geven mij 4,9 ⭐⭐⭐⭐⭐ op Google
Alle belangrijke elementen die nodig zijn voor een pagina met websiteteksten die specifiek ontworpen is voor SEO en conversie vind je hieronder:
1. Duidelijke kop (headline)
2. Subkop met extra uitleg
3. Layout met visuele ondersteuning
4. Bondige introductietekst
5. Voordelen op een rij
6. Social proof
7. Duidelijke call-to-action (CTA)
8. Korte formulieren
9. Technische SEO op orde
10. On-page SEO goed geregeld
HubSpot rapporteert in 2023 een gemiddelde conversieratio van 5,89% over alle sectoren. Unbounce concludeert in Q4-2024 uit een analyse van 41.000 landingspagina’s met 464 miljoen bezoekers dat gemiddelde conversieratio 6,6% bedraagt. WordStream stelt dat de gemiddelde conversieratio 2,35% is, waarbij de top 25% van de pagina’s 5,31% of hoger behaalt en de top 10% zelfs 11,45% of meer.
Als MKB’er wil je natuurlijk weten waar het lek in je landingspagina zit. Daarvoor kun je een SEO-audit en/of een CRO-audit laten uitvoeren door Joque Communication. Ik kijk naar:
Technische drempels (laadtijd, UX).
Cognitieve drempels (tekstopbouw, CTA’s).
Emotionele drempels (twijfels, vertrouwen, triggers).
Een overtuigende call to action.
Sociaal bewijs.
Onderscheidend vermogen.
Eerst conversie, dan SEO. Waarom? Want als je straks meer bezoekers krijgt via SEO, wil je dat ze ook converteren. Anders is het als water in een lekke emmer gieten.
✅ Als je nog onvoldoende (organisch) verkeer hebt.
✅ Als je niet zichtbaar bent op zoekwoorden waarop een koopintentie zit.
✅ Als je afhankelijk bent van advertenties en dat wil afbouwen.
✅ Als je investeert in thought leadership of website-autoriteit in Google.
✅ Als je al bezoekers hebt, maar weinig aanvragen of verkopen.
✅ Als je advertenties draaien en de kosten per conversie hoog zijn.
✅ Als je terugklikratio hoog is en men je CTA’s negeert.
✅ Als je niet weet waar bezoekers afhaken.
Je hoeft niet in één keer duizenden euro’s uit te geven. Je investeert gefaseerd in een goed ontworpen landingspagina op basis van prioriteit en rendement. Hoe ziet zo’n stap-voor-stap aanpak eruit?
Fase | Actie |
---|---|
1. Analyse | CRO- en SEO-scan van je huidige pagina’s en gedrag |
2. Quick wins | Verbeteren van titels, CTA’s, formulieren, laadtijd |
3. 1e landingspagina | Eén strategische pagina volledig optimaliseren (copy, UX, SEO) |
4. Meten | Resultaten checken: bounce rate, tijd op pagina, conversies |
5. Opschalen | Succesvolle formule uitrollen naar andere pagina’s |
Ja, in de meeste gevallen is het slim om elke dienst of elk product een verschillende landingspagina’s te maken. Vooral als je gevonden wilt worden in Google én meer conversies wilt halen.
Wat | Jij levert aan ✅ | Wordt voor je gedaan 🔧 |
---|---|---|
Overzicht diensten/producten | ✔️ Wat je aanbiedt en voor wie | – |
Doelgroepinformatie | ✔️ Kenmerken, pijnpunten, wensen | – |
USP’s & positionering | ✔️ Wat jou uniek maakt | Wordt verwerkt in copy en opbouw |
Reviews / cases / klantinfo | ✔️ Als je die hebt | Wordt strategisch verwerkt in de pagina |
Afbeeldingen / logo | ✔️ Uploads of bestaande visuele assets | Alternatief: stockmateriaal of design sourcing |
SEO-zoekwoorden | Optioneel input | ✔️ Zoekwoordenonderzoek + intentieanalyse |
Structuur van de pagina | Optioneel meedenken | ✔️ Content outline + UX-flow ontwerp |
Teksten schrijven | – | ✔️ SEO-copywriting + neurocopy triggers (hotja’s) |
Design & opmaak (UX) | – | ✔️ Mobielvriendelijke layout, scanbaar design |
Call-to-action (CTA’s) | Samen afstemmen | ✔️ Duidelijke call-to-action, strategisch geplaatst & overtuigend geschreven |
Techniek & SEO-tags | – | ✔️ Meta-data, snelheid, structured data, FCP/INP |
Conversiemeting & optimalisatie | – | ✔️ Opzetten A/B-test, Hotjar, meetdoelen etc. |
Feedback & finetuning | ✔️ Beoordelen van conceptversie(s) | ✔️ Aanpassen en verbeteren op basis van feedback |
Hieronder zie je wat er concreet in gezet wordt en waarom het werkt:
Techniek / principe | Wat het doet | Voorbeeld op een landingspagina |
---|---|---|
Systeem 1 activeren | Spreekt het snelle, onbewuste brein aan | Heldere koppen, visuele cues, snelle beslisinformatie |
Hotja’s | Triggeren herkenning of verlangen (“dit is voor mij!”) | “Wil je SEO die niet vaag is, maar gewoon scoort?” |
Social proof | Laat zien dat anderen je al vertrouwen | Reviews, testimonials, logos van klanten |
Framing & contrast | Zet jouw aanbod neer als logische keuze | “Waarom €1.000 per maand betalen als het ook voor €300 kan?” |
FOMO & urgentie | Activeert angst om iets te missen | “Nog 2 plekken beschikbaar voor mei!” |
Cognitive fluency | Zorgt dat je pagina als “makkelijk” voelt | Korte zinnen, veel witruimte, bulletpoints |
Gaze & visual cues | Stuurt ogen naar de belangrijkste onderdelen | Beeld van iemand die naar de CTA kijkt |
Call-to-action psychologie | Maakt klikken onweerstaanbaar | “Ja, ik wil vrijblijvend kennismaken” (positieve framing) |
Anchoring | Laat duurdere pakketten voordelig lijken | Populairste keuze label bij middenprijs |
Ja, dat is zeker mogelijk! Dat zie je al aan de pagina-opbouw van mijn webpagina’s. Op mijn website vind je testimonials en logos van tevreden klanten. Vraag ook mijn gratis template aan van de opbouw van een goede landingspagina.
Conversie-SEO richt zich op scoren én converteren Het gesprek dat ik met Erik had (en waarom het ook jouw bedrijf kan veranderen) “Joke, ik wil
Neuromarketing en SEO: je content rankt én overtuigt SEO-teksten moeten die niet alleen scoren in zoekmachines. Hoog ranken heeft geen enkele zin als er geen