Online marketeer: specialist of generalist?

Online_marketeer_specialist_of_generalist_Joque_Communication

Geplaatst op

Werkgever: zoek je nog steeds naar de alles-kunnende roze eenhoorn?

In 2020 ervaarde dat ik – als startende ondernemer, online marketeer en SEO-specialist – deze post-corona wereld opnieuw moest leren kennen. En omdat alles digitaal ging – leren, werken, netwerken, familieborrel – bracht ik wat uurtjes door achter mijn elektronische vriendin op mijn zolderkantoor. Uiteraard stond een gedeelte van mijn tijd in het teken van acquisitie. Maar in 2020 hield ik (vanwege de onzekere periode) tegelijkertijd ook de vacatures in de gaten. Ik had mijzelf nét ingeschreven bij de KVK, toen de C-crisis uitbrak. Daar zat ik dan: eerst vol in de opdrachten en toen ineens niets meer. Na enkele weken pandemie zag ik wel ineens een hard stijgende vraag naar online marketeers. Ach ja, zo heeft ‘elk nadeel ook zijn voordeel’ dacht ik optimistisch.

Online marketeers en vacature trend 2020/2021

April/mei 2020 schoten het aantal vacatures voor online marketeers als paddenstoelen uit een vruchtbare grond. Verklaarbaar, omdat wij allemaal gedwongen werden tot thuiswerken, thuisscholen, thuiswinkelen… Digitaal zakendoen was zelfs directe noodzaak geworden voor veel bedrijven! Aan het eind van de zomer werd die vraag minder paniekerig naar mijn gevoel. Er werd door werkgevers, recruiters, HR-managers een andere koers gekozen: de koers van ‘stagiair’. Hoeveel vacatures voor ‘stagiair online marketing’ ik niet gezien heb! Later kwam de golf naar de vraag naar ‘seniors’ met 10+ jaar ervaring (nee; men doelt hiermee denk ik niet op 50+-ers). Ik had dezelfde gedachte als bij de stagiaires: zoveel doorgewinterde ijzervretende digitale longrunners kunnen er toch niet zijn?! Och ja, ook ‘Dat nadeel heb weer zijn voordeel’ want het is voor die categorie nu machtig interessant om nu te gaan shoppen 😉. Maar hoeveel ‘seniors’ van 30/35 jaar met 10+ jaar ervaring zijn er eigenlijk beschikbaar in een nog relatief nieuwe beroepsgroep (met vooral veel jonge mensen die nog niét die tien meter op de teller hebben staan)?

Wildgroei aan functie-eisen

Okay, dan de december-2020-status. Ik zag vacatures als ‘contentmedewerker’, ‘marketingmedewerker’, ‘communicatiemedewerker’, ‘online marketeer’ én alle mogelijke varianten en combinaties van de lettergrepen die hier allemaal in zitten. Die wildgroei aan vacaturetitels en funtie-eisen zijn alleen al een zoekwoordenonderzoek waard!

Van UX-astronaut tot customer journey gids

Waar ik stil van val wordt is dat – hoé de functie ook wordt genoemd – die persoon álles moet kennen, kunnen, weten, doen, dromen, durven, aspireren en nastreven. Van Google-Ads master, tot SEO-goeroe, tot UX-astronaut, customer journey gids, marketing automation wizard, spin in het web building, WordPress én Joomla profeet, HTML-linguïst en ook nog de designer die Photoshop, InDesign, Illustrator, Mailchimp, Copernica en weet ik niet wat allemaal beheerst. En het liefst eentje die óók nog ervaring heeft als award winning Youtube-filmregisseur.

Die werkgever zoekt een zeldzaam sprookjesfiguur: een roze eenhoorn…

Online marketeer: generalist of specialist?

Als ik ‘contentmedewerker’ lees, dan verwacht ik een dito passende vacature-omschrijving en niet dat ik vloeiend HTML moet spreken. Datzelfde geldt als ik ‘online marketeer’ of ‘marketingmedewerker’ lees; ook dan verwacht ik niet dat ik een hotte Youtube-regisseur met een Oscar moet zijn. Als generalistisch online marketeer moet je overal wel wat vanaf weten. Maar of je overal even goéd in bent? Elke marketeer heeft wel een of meer specialisaties gedaan, maar beslist niet álle: dat zijn de blauwe konijnen. Blauwe konijnen zijn goed in enkele vakgebieden van online marketing: dat zijn échte specialisten binnen een sector van de online marketing. Het is daarom de vraag wélk blauw konijn je als werkgever zoekt.

 

Over roze eenhoorns en blauwe konijnen

Beste werkgevers, recruiters, HR-managers: is het niet een eis-je te veel geworden? Een marketing droomteam bestaat uit een online marketeer, een copywriter en SEO-specialist (hoewel deze drie wel samen kunnen gaan in één persoon, zoals ondergetekende), een webdeveloper en een designer met ieder zijn eigen specialisatie en skills. Heb je een UX-specialist of een customer journey gids nodig, dan kunt u die aan dit dreamteam toevoegen. Samen vormen ze wel die gedroomde roze eenhoorn! ‘Online marketing’ is geen grote vergaarpot van alles wat met ‘internet’ te maken heeft. Dus: misschien is het verstandig om te stoppen met zoeken naar roze eenhoorns. Wees specifiek in wie u welke persoon zoekt en met welke kennis en kunde. Dan durven de blauwe konijnen ook te solliciteren. Misschien dat juist díe kandidaat perfect bij uw bedrijf en aspiraties past! 

Joke van der Mast
Online marketeer en SEO-specialist

Vind je dit een interessante blog? Fijn! Wil je hem dan delen met jouw netwerk? Daarmee word ik geholpen! Dank bij voorbaat.  

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer
artikelen

Zoekwoordenonderzoek is de basis van succes, blog over zoekwoordenonderzoek, SEO, Joque Communication

Zoekwoordenonderzoek: basis van succes!

Een zoekwoordenonderzoek is de basis van online succes Zoekwoordenonderzoek ligt aan de basis van een succesvolle website. De investering loont beslist want het onderzoek biedt

SEO zoekmachine optimalisatie met Joque Communication

Website klaar? Optimaliseren maar!

Je website is klaar? Okay: dan gaat nú het echte werk beginnen! “Hoezo? denk je “Wat bedoel je? Mijn website is écht klaar hoor. Daar

Blog veranderd concumentengedrag. Joque Communication

Slips en online koopgedrag

Online koopgedrag: wat heeft dat met mijn slips te maken? Online had ik nog geen enkel koopgedrag (denk ik) en nu heb ik voor het

Stand out from the crowd with SEO. Joque Communication

Mijn les van 2020: positief blijven

De laatste twee jaar lag mijn focus op ‘afleren’. ‘Afleren’. Tss, het woord alleen al. Zo zou ik het eerder geformuleerd hebben. Daarom ga ik