Hoe kunnen we helpen?
Longform content
Haal 4x meer waarde uit content met 2000+ woorden
In dit artikel leg ik uit wat er:
- Wordt bedoeld met longform online content van 2000+ woorden
- Hoe je vier keer meer waarde uit jouw longform online content kunt halen.
Dat doe ik aan de hand van praktische voorbeelden.
Longform content: website teksten van 2000+ woorden
Longform content zijn artikelen met meer dan 2.000 woorden. Je haalt meer waarde uit zo’n artikel door het in te zetten voor:
1. SEO-doeleinden: scoren op zoekwoorden
2. Strategisch intern linken om aan Google (en bezoekers) te laten zien dat je expert bent
3. Contentmarketing
4. Linkbuilding: genereer hogere scoringskracht voor je website
Waarom zou je lange artikelen schrijven voor internet?
Uitgangspunt is dat een longform online artikel veel waarde biedt aan je doelgroep. Alleen dan is het pas waardevol voor jouw SEO-doeleinden én je hebt meteen een basis voor je contentmarketing. Als je artikel namelijk klaar is, dan kun je de inhoud inzetten via sociale media.
Schrijf je een dijk van een informatief artikel, dan biedt het je ook de mogelijkheid om waardevolle backlinks voor je website te scoren. Meer backlinks betekent: hogere domeinautoriteit waardoor de positie van de webpagina stijgt. Hoe hoger in Google: hoe meer websitebezoekers.
Uitgangspunt van longform content bedoelt voor websites
Antal de Waij legt in zijn boek ‘Content, Zuurstof voor je Klanten’ uit dat er verschil gemaakt wordt tussen shortform en longform online content. “Shortform content betreft teksten met een lengte van 300 tot 500 woorden”. De Way schrijft vervolgens: “Er bestaat geen duidelijke definitie van de term longform content”. Dus dat wil dan zeggen dat ‘Longform content’ teksten zijn vanaf 500 woorden tot… tja, tot hoeveel dan?
In de zoekmachineoptimalisatie (SEO) en contentmarketing bedoelen de professionals met longform teksten, artikelen vanaf 2000+ woorden: daarom worden ze ook wel ‘long reads’ genoemd. ‘Dat leest toch niemand online?’ denk je nu misschien. Of iemand het inderdaad leest hangt van de doelstelling van het artikel af én de doelgroep.
Uitgangspunt is: geeft jouw artikel een inhoudelijk een goed antwoord op een zoekvraag en wordt de lezer ermee geholpen
Uitgangspunt is: geeft jouw artikel een inhoudelijk een goed antwoord op een zoekvraag en wordt de lezer ermee geholpen?
Doel en de doelgroep voor longform content
Eerst bepaal je met welk doel je het artikel schrijft voor wie het bedoeld is.
Ter illustratie:
Mijn ultieme doelgroep voor dit artikel is:
Potentiële opdrachtgevers die in de vergelijkingsfase of beslissingsfase zitten.
Doelstelling 1: mijn meerwaarde als SEO-specialist en SEO-copywriter aantonen aan de hand van praktische voorbeelden.
Doelstelling 2: het artikel bij relevante websites aanbieden om zo een waardevolle backlink te krijgen naar mijn website.
Doelstelling 3: scoren op bepaalde zoekwoorden / zoekvragen in Google om mijn posities te verhogen in de zoekresultaten
Lange teksten leest niemand. Toch...?
Onderzoeken laten zien dat lange artikelen hoog scoren in Google. Bekijk de SERPIQ-statistiek (figuur 1) maar eens: artikelen met 2.400+ woorden scoren posities 1 en 2. Artikelen met 2.000 woorden scoren positie 10.
Hét bewijs dat Google van lange teksten houdt! Maar: dat wil niet zeggen dat Google alleen maar het aantal woorden telt! Nee, Google kijkt ook naar de andere belangrijke signalen, zoals:
- De tijd die men op de pagina doorbrengt
- Het bounce percentage (het % mensen dat binnen 30 minuten weer naar de SERP terugklikt)
- Of mensen doorklikken in de website
- Of men opnieuw de website bezoekt
- Of de content wordt gedeeld
- ‘Mentions’; het noemen van het bedrijf, titel, auteur zonder URL in andere artikelen
- ‘Social signals’: heeft men het er op social media platformen over?
Al deze signalen samen bevestigen dat mensen de content interessant vinden en waarderen.
Google waardeert goede content
Het algoritme richt zich steeds meer op Artificial Intelligence (AI), conversational search (het beantwoorden van ingesproken zoekopdrachten) en Natural Language Processing en daarmee op het begrijpen van zoektermen die als een vraag of als volledige zin worden ingevoerd of ingesproken.
Bekijk de missie van Google eens in figuur 2. Als jouw website goede antwoorden geeft op zoekvragen dan verdien je vanzelf een hoeger ranking. Help jij Google, dan helpt Google jou.
De lengte van de tekst staat vaak in relatie tot het bieden van betere (kwalitatieve) informatie. Over het algemeen geldt dat je in korte teksten minder waardevolle informatie kunt bieden in vergelijking met langere teksten. Maar houd wel altijd voor ogen dat kwaliteit boven kwantiteit gaat!
En jouw doelgroep waardeert dat ook!
Online zoekvragen worden dus steeds langer. Mensen zijn gericht op zoek naar een makkelijk vindbare goede oplossing. In een tekst van 500 woorden kun je weinig diepgaande informatie kwijt. “Maar ik wil mijn kennis niet weggeven, dan hebben mijn klanten mij niet meer nodig” meende een ondernemer laatst. Mis: alle informatie is al te vinden op ‘het net’. Het gaat ook om de toepassing van die kennis. Jouw lezers kunnen misschien zelf even makkelijk iets oplossen maar als maar voor meer is expertise nodig. Het artikel legt een basis van vertrouwen. Bied jij die informatie niet? Dan doet jouw concurrent dat!
Longform content en de waarde voor SEO
Nu bekijken we de waarde van longform content vanuit SEO-perspectief. Voordat ik überhaupt begin met schrijven ga ik op onderzoek uit. Ik gebruik naast Google ook (betaalde en gratis) SEO-tools om zoekwoorden en -vragen te vinden. Zelf kun je gebruik maken van bijvoorbeeld Google Suggesties of gratis zoekwoordentools als Ubersuggest. Het nadeel is dat lange zoekvragen van 3+ woorden niet vrijgegeven worden. Ga daarom vooral zelf op ontdekking uit en ontdekt veelbelovende zoekvragen en hoe ze worden gesteld (m.a.w. welke woorden gebruikt de doelgroep zelf?).
Hoge zoekvolumes = hoge concurrentie
Hoge zoekvolumes zijn een indicatie dat veel mensen deze vraag stellen. Iedereen wil dan op dat zoekwoord scoren. Maar het is onwaarschijnlijk dat dat lukt als ‘nieuwkomer’. Met minder concurrentie lukt dat wél: daarom zoek ik veelgestelde zoekvragen en die de concurrent nog niet (of niet goed genoeg) heeft beantwoord. Omdat er langere zoekvragen worden gesteld (3+ woorden), zit hier meestal al een stuk ‘actiebereidheid’ in besloten. Ofwel: de intentie om zaken te doen zit besloten in lengte van de zoekvraag en de woorden die men gebruikt.
Zoekwoorden en zoekintentie onderzoeken
Stel ik heb een zoekvraag als ‘Open trap laten dichtmaken’: dat is een zeer specifieke en doelgerichte vraag en ik ‘proef’ de koopbereidheid uit de toepassing van woord ‘laten’. Uit een langere zoekvraag kun je een zoekintentie definiëren. Dat kun je niet uit ‘open trap’ als zoekvraag.
Vervolgens verzamel ik relevante zoekwoorden en -termen (zoektermen zijn een combinatie van 3+ zoekwoorden) in een lijst en zoek ook nog synoniemen, varianten en (latent) semantische zoekwoorden erbij. Met zoekwoordentools bekijk ik wat de zoekvolumes van die woorden zijn. Zijn die veelbelovend, dan pas ik die woorden in het artikel toe.
Hanteer de gouden regel bij het schrijven van SEO-teksten: als je het over ‘open trappen’ hebt, ga dan in hetzelfde artikel niet schrijven over ‘gesloten trappen’. Focus per webpagina op één onderwerp!
Hoe meer zoekwoorden en zoekwoordvarianten je gebruikt, hoe hoger de kans dat je op elk van het gebruikte zoekwoord gaat scoren in de zoekresultaten.
Intern linken voor SEO; de hub-and-spoke strategie
Binnen het gebied van zoekmachine optimalisatie en content marketing praten professionals over de ‘hub-and-spoke’ strategie. Wat dat is? Jouw artikel is dan de ‘hub’ ofwel het ‘wiel’. Binnen WordPress heet dit cornerstone content. Vanuit de ‘hub’ link je binnen de site naar andere gerelateerde webpagina’s. Wordt jouw corner stone artikel goed bezocht, dan krijgt die steeds meer PageRank (waarde) van Google. PageRank is een soort ‘waardering’ die je van Google krijgt omdat je meewerkt aan hun missie en heb je nog om jouw website (hoger) te laten scoren.
Door middel van interne links in de body-tekst geef je een stukje PageRank door aan de andere webpagina’s, waardoor deze ook gaan stijgen in de zoekresultaten. Is jouw artikel een hit die ontzettend veel traffic genereert én je linkt het artikel aan jouw belangrijkste pagina ofwel de money page (in mijn geval is de money page: ‘SEO abonnement’) dan stijgt die o-zo-belangrijke pagina óók in de rankings!
Voorbeeld hub-and-spoke content
Bijvoorbeeld: dit artikel gaat over longform en cornerstone content en de waarde voor je website. Vanuit dit artikel link ik naar een ander artikel ‘Wat zijn SERP-features’ of ‘Hoe verbeter ik mijn lokale SEO’. Ik link vanuit dit artikel niet naar ‘Social Media Marketing’ want dat is een ander onderwerp. Deze interne links zijn de ‘spokes’; de spaken van het wiel.
Door deze interne linkstrategie toe te passen laat ik Google zien dat ik weet waarover ik het heb én ik maak voor Google het crawlen en indexeren makkelijker. Maar ik laat hetzelfde óók aan mijn bezoekers zien en ik ben behulpvaardig in het op een makkelijke manier aanreiken van complete informatie. Denk nu niet: ‘Mens, wát een werk en waarmee moet ik dan beginnen?’ Laat dit proces groeien. Als je elke maand een artikel zou schrijven, dan heb je er 12 per jaar. Of het zijn er zes. Zolang het maar goede content is!
Contentmarketing: de hub-and-spoke strategie doorzetten
Okay, je artikel staat online. Het bevat de juiste (gerelateerde) zoekwoorden, je hebt interne links in je tekst geplaatst, je hebt goede kopjes geschreven en de metadescription (+zoekwoord, + call tot action + jouw unique selling points) is geschreven. Uren zitten der in. Ik weet het!
En dan plaats je jouw artikel op LinkedIn en… dan blijft het akelig stil. Je krijgt wat duimpjes, misschien reageert er iemand. Maar, alla, tis niet wat je der van verwacht had na-al-die-moeite. ‘Ja, want mensen lezen geen lange artikelen’ krijg je als reactie van je omgeving.
Ik beloof je: het is echt géén verspilde moeite! Dus zet nog even door…!
Het artikel is klaar en is nu de basis. De zoekwoorden doen hun werkwat betreft de website, het artikel voegt waarde toe aan je websitebezoekers én je werkt aan je PageRank die je website helpt stijgen in Google.
Sociale media zijn ook zoekmachines
Sociale media zijn óók zoekmachines: Youtube, Instagram, LinkedIn, Facebook en noem ze maar op. De keuze van een sociaal platform hangt uiteraard van jouw doelstelling en doelgroep af. Een B2B-artikel op bijvoorbeeld LinkedIn plaatsen, is daarom echt geen slecht idee; ook al krijg je wellicht maar een enkel duimpje. Plaats daarom het artikel niet volledig en voeg een ‘lees meer…’ en link naar de site toe en gebruik #hashtags. Gebruiken mensen zoekwoorden in de zoekbalk van LinkedIn dan ‘popt’ jouw artikel ook op in de zoekresultaten!
Hero, hub en help content
In contentmarketing onderscheiden worden drie soorten content onderscheiden:
1. Herocontent: dit is de absolute topper die jouw bedrijf, merk of dienst uit de massa laat springen. Zoals jouw longform artikel of een persoonlijke blog.
2. Helpcontent (of hygiënecontent): dit is informatie rondom jouw product of dienst waar regelmatig naar wordt gevraagd. Met deze content geef je antwoord op vaak korte zoekvragen. Tip: maak er een FAQ van – als de inhoud het toelaat – via structured data mark-up om rechtstreeks via de zoekresulaten al een antwoord te geven!
3. Hubcontent: dit is content die aansluit op specifieke interessegebieden van jouw doelgroepen. Bijvoorbeeld ‘Hoe schrijf ik de allerbeste SEO-teksten?’. Hiermee kun je bijvoorbeeld een ander perspectief geven op de wijze waarop iets gebruikt kan worden of je kunt de manier beïnvloeden waarop een dienst wordt ervaren of je deelt jouw expertise…
Make your content short and bite sized! With all the distractions that surround us nowadays, the average attention span is shorter than that of a goldfish.
Deel het artikel in hero-, hub- en help content stukjes
Het geschreven artikel deel je in enkele blokken herocontent van ca. 500 -700 woorden. De alinea’s heb je al; dat zijn jouw invalshoeken. In dit artikel heb ik er meerdere:
a. Longform content en SEO?
b. Hoe kijkt Google naar longform online content?
c. Wat is de waarde van longform content voor online bezoekers?
d. Hub-and-Spoke strategie in SEO
e. Hoe haal ik meer waarde uit mijn artikelen via LinkedIn?
f. Hub-and-spoke strategie in contentmarketing
g. Hero, hub en helpcontent in contentmarketing
Ik hoef over de teksten niet al te lang meer na te denken, want de basis geeft mij voldoende handvaten om het als ‘losstaand’ artikel aan te passen. Ik zoek er een rechtenvrije foto, pas één van de quotes uit het artikel toe, of maak een passende visual en ik zou er zelfs een ‘how to’ filmpje bij kunnen maken als dat passend is (ook goed voor SEO!). Al deze invalshoeken kan opdelen in hero- hub- en help content. En zo plan ik mijn contentkalender maanden vooruit.
Voorbeelden van helpcontent
Ik start in dit voorbeeld met invalshoek A: longform content en SEO en ik ga de vaktermen uit dit artikel uitleggen en ik voeg er uiteraard wat meer waarde aan toe, zoals tips en voorbeelden: Bijvoorbeeld:
Wat is longform content?
Wat zijn zoekwoordtools?
Wat zijn SERP’s?
Op deze zoekwoorden gaat mijn website scoren en ik plaatst strategisch interne links in de websitecontent die de zoektermen in de ogen van Google versterken. Ga ik de onderwerpen toepassen op social media, dan is zulke klinische content niet sexy.
Daarom geef ik er een twist aan, lok ik een reactie of een statement uit of stel een vraag, zoals:
· ‘Lange artikelen online lezen? Doet iemand dat nog?’
· ‘Waarvoor gebruik jij korte artikelen en waarvoor lange artikelen?’
· ‘Wat triggert jou om een artikel van 2.500+ woorden te lezen?’
· ‘Welke gratis zoekwoordtools gebruiken jullie en waarom?’
Uit de reacties die daarop volgen, krijg ik weer nieuwe ideeën die ik voor een volgend keer bewaar.
Ik probeer in elk geval een reactie uit te lokken. Want hoe meer reacties; hoe langer mijn post op de tijdlijn blijft staan. Bottum line is dat elk sub-onderdeeltje wel snel klaar moet zijn (en kort ca. 300/350 woorden maximaal)! Want ik heb al genoeg tijd in het andere artikel gestoken. Zo kan ik weken vooruit.
Voorbeelden van hub content
In mijn hero-artikel vertel ik over content en SEO-tekst schrijven. Over dat onderwerp schreef ik eerder al enkele artikelen zoals: ‘De 5 fases van SEO-copywriting?’ Deze eerste longform is de inhaker voor het volgende artikel en vice versa. Tip: gebruik in-body tekstlinkjes met ankerteksten waarin jouw belangrijkste zoekwoord staat! Gebruik niet ‘klik hier’ als ankertekst maar ‘seo tekst schrijven’.
contentkalender plannen
Longform content inzetten voor linkbuilding
Mijn absolute hero content heb ik geschreven op basis van onderzoek. Ik heb nog geen website gevonden die op deze manier inhaakt op dit onderwerp. Relevante websites (sites die over SEO, content marketing of online marketing gaan) kan ik daarom gaan benaderen met de vraag of men interesse heeft om het te plaatsen. Ik zoek daarom naar een gerelateerde website met een hoge domeinautoriteit. Als het wordt geplaatst krijg een waardevolle backlink terug waardoor mijn websiteautoriteit toeneemt.
Samenvatting
- Formuleer een doel en een doelgroep
- Het doel van longform content is échte waarde bieden en laten zien dat je expert bent
- Investeer tijd voor een zoekwoordenonderzoek en onderzoek zoekintenties
- Met een kwaliteitsartikel onderscheid jij je van de concurrent en bied je vertrouwen
- Een weldoordacht artikel biedt meteen SEO-waarde en je bouwt aan PageRank
- Pas interne links toe waardoor bezoekers én Google makkelijk door de website kunnen navigeren
- Link alleen naar gerelateerde onderwerpen!
- Gebruik de alinea’s als invalshoeken voor korte artikelen die je deelt via andere media
- Plan je contentkalender in met hero-, hub- en help content en maak het jezelf makkelijker
- Onderzoek of websites het artikel willen publiceren en realiseer een waardevolle backlink
Heb je jouw artikel klaar en wil je dan je ervaring met mij delen? Graag! En mis je nog wat in dít artikel, dan hoor ik dat ook graag!
Alla, dan zet ik er nu écht een punt achter! Tis toch wel lang he?
Heeft dit artikel je meer inzicht gegeven? Deel het met anderen en laten we samen onze kennis verder 'verrijken'
Joke van der Mast
Wilt je weten wat Joque Communication voor joúw bedrijf kan bereiken?
Maak een afspraak en deel jouw ambities!
Jouw gegevens worden alleen gebruikt om contact op te nemen: nergens anders voor.