Stop met zoeken naar roze eenhoorns

Blog. Joque Communication. Joke van der Mast

Geplaatst op

Werkgevers: stop met zoeken naar roze eenhoorns.

Als zzp-ende online marketeer ben ik deze nieuwe wereld opnieuw aan het leren kennen. Uiteraard wil/moet ik nieuwe klanten vinden. Tegelijkertijd houd ik ook de vacatures in de gaten. En omdat alles digitaal gaat – leren, werken, netwerken, familieborrel – breng ik wat uurtjes door achter mijn elektronische vriendin op mijn zolderkantoor. Tijdens het begin van de pandemie constateerde ik een snel stijgende vraag naar online marketeers. Ach ja, zo heeft ‘elk nadeel ook zijn voordeel’ dacht ik destijds voorzichtig optimistisch.

April/mei schoten dus het aantal vacatures voor online marketeers als paddenstoelen uit een vruchtbare grond. Verklaarbaar, omdat wij allemaal gedwongen werden tot thuiswerken, thuisscholen, thuiswinkelen… Digitaal zakendoen moest efficiënter en marktgerichter worden. Het was zelfs directe noodzaak geworden!

Aan het eind van de zomer werd die vraag minder paniekerig naar mijn gevoel. Er werd door werkgevers, recruiters, HR-managers een andere koers gekozen: de koers van ‘stagiair’. Hoeveel oproepen voor ‘stagiair online marketing’ ik niet gezien heb! Daarna kwam de golf naar de vraag naar ‘seniors’ met 10+ jaar ervaring (nee; men bedoelt denk ik geen 50-ers). Ik had dezelfde gedachte als bij de stagiaires: zoveel doorgewinterde ijzervretende digitale longrunners kunnen er toch niet zijn?! Och ja, ook ‘Dat nadeel heb weer zijn voordeel’ want het is voor die categorie nu machtig interessant om nu te gaan shoppen 😉. Maar hoeveel ‘seniors’ met 10+ jaar ervaring zijn er eigenlijk beschikbaar in een nog relatief nieuwe beroepsgroep (met vooral veel jonge mensen)?

Okay, dan de decemberstatus. Ik vind vacatures als ‘contentmedewerker’, ‘marketingmedewerker’, ‘communicatiemedewerker’, ‘online marketeer’ én alle mogelijke varianten en combinaties van de lettergrepen die hier allemaal in zitten. Die wildgroei aan vacaturetitels zijn alleen al een zoekwoordenonderzoek waard!

Waar ik stil van val wordt is dat – hoé de functie ook wordt genoemd – die persoon álles moet kennen, kunnen, weten, doen, dromen, durven, aspireren en nastreven. Van Google-Ads master, tot SEO-goeroe, tot UX-astronaut, customer journey gids, marketing automation wizard, spin in het web builder, WordPress én Joomla profeet, HTML-linguïst en ook nog de designer die Photoshop, InDesign, Illustrator, Mailchimp, Copernica en weet ik niet wat allemaal beheerst. Liefst eentje die ook nog ervaring heeft als Youtube-regisseur.

Naar mijn idee zoekt die werkgever een roze eenhoorn. Als ik ‘contentmedewerker’ lees, dan verwacht ik een dito passende vacature-omschrijving en niet dat ik vloeiend HTML moet spreken. Datzelfde geldt als ik ‘online marketeer’ of ‘marketingmedewerker’ lees; ook dan verwacht ik niet dat ik een Youtube-regisseur moet zijn. Kortom, ik verwacht niet dat ik een roze eenhoorn moet zijn.

Beste werkgevers, recruiters, HR-managers: is het niet een eis-je te veel geworden? Een marketing droomteam bestaat uit een online marketeer, een copywriter en SEO-specialist (hoewel deze drie wel samen kunnen gaan in één persoon zoals ondergetekende), een webdeveloper en een designer met ieder zijn eigen skills. Heb je een UX-specialist of een customer journey gids nodig, dan kunt u die aan dit dreamteam toevoegen. ‘Online marketing’ is geen grote vergaarpot van alles wat met ‘digitaal’ te maken heeft. Dus: misschien is het verstandig om te stoppen met zoeken naar roze eenhoorns. Wees specifiek in wie u welke persoon zoekt en met welke kennis en kunde. Dan durven de blauwe konijnen ook te solliciteren. Misschien dat juist díe kandidaat perfect bij uw bedrijf en aspiraties past! 

Joke van der Mast
Online marketeer en SEO-specialist

Meer
artikelen

SEO zoekmachine optimalisatie met Joque Communication

Website klaar? Optimaliseren maar!

Je website is klaar? Okay: dan gaat nú het echter werk beginnen! “Hoezo? denk je “Wat bedoel je? Mijn website is écht klaar hoor. Daar

Blog veranderd concumentengedrag. Joque Communication

Slips en online koopgedrag

Wat hebben mijn slips met veranderd koopgedrag te maken? Ik heb voor het eerst mijn slips via internet gekocht! Nu zeg jij: ‘Komopzeg, waarom deel

Stand out from the crowd with SEO. Joque Communication

Mijn les van 2020: positief blijven

De laatste twee jaar lag mijn focus op ‘afleren’. ‘Afleren’. Tss, het woord alleen al. Zo zou ik het eerder geformuleerd hebben. Daarom ga ik